Reklama

Niedziela Lubelska

Złoty jubileusz szkoły

Społeczność Borowej – niewielkiej miejscowości położonej na obrzeżach archidiecezji lubelskiej – świętowała jubileusz 50-lecia budynku Szkoły Podstawowej. Uroczystości pod hasłem: „Przeszłość zachowana w pamięci staje się częścią teraźniejszości” odbyły się 8 lutego. Na ich program złożyły się m.in.: Msza św. i spotkanie w murach jubilatki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia oświaty w Borowej ma swoje początki już w 1927 r., kiedy to powstała Publiczna Szkoła Powszechna. Naukę w czterech oddziałach klasowych, w wynajętych pomieszczeniach, prowadził wówczas jeden nauczyciel. Po wojennych zawieruchach, tuż po wyzwoleniu, działalność szkoły została wznowiona. Nauka w siedmiu oddziałach klasowych, kursy dla analfabetów i kursy doszkalające prowadzone były wówczas w surowych warunkach w poniemieckim baraku. Potrzeby i pragnienia mieszkańców Borowej, by posiadać odpowiednie warunki do nauki, ziściły się kilkanaście lat później. W ramach państwowego programu: „1000 szkół na 1000-lecie Państwa Polskiego” Borowa doczekała się nowego budynku szkoły. W budowę podstawówki włączyła się miejscowa ludność, przekazując na potrzeby szkoły pieniądze, materiały budowlane i swoją pracę. Po kilku latach wytężonej pracy, 10 lutego 1963 r., nowy budynek został oddany do użytku. W szkole, z czasem remontowanej i ulepszanej pod względem funkcjonalności, do dziś uczą się kolejne pokolenia dzieci nadwiślańskich rodzin.

Młodość wielu pokoleń

Jubileusz 50-lecia budynku szkoły stał się okazją do przywołania historii Borowej oraz spotkania przedstawicieli władz samorządowych i oświatowych z jej mieszkańcami. W murach jubilatki zgromadzili się m.in.: dawni i obecni uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły – z dyrektorem Beatą Aftyką, Krzysztof Babisz – Lubelski Kurator Oświaty, Krzysztof Brzeziński – Wójt Gminy Puławy oraz jego zastępca Paweł Kamola, księża z parafii pw. św. Floriana i św. Katarzyny w Gołębiu z proboszczem ks. Waldemarem Stawinogą, a także zaproszeni goście. Spotkanie, na które złożyła się część artystyczna przywołująca historię szkoły, poprowadziła Beata Aftyka oraz Jarosław Chmielewski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Dziękuję wszystkim, którzy na wiele lat oddali szkole swoje serce i umiejętności – mówiła dyrektor B. Aftyka. – Przez 50 lat nasza szkoła współtworzy i wpisuje się w historię regionu. Przez lata zmieniała się, ale dzięki wysiłkowi wielu osób wciąż jest szkołą przyjazną i otwartą na nowe wyzwania. Jubileusz szkoły jest najlepszą okazją do sięgnięcia w przeszłość, przywołania pamięci o zdarzeniach i ludziach współtworzących świadectwo, którego zostaliśmy spadkobiercami. To czas analizy i oceny dotychczasowych dokonań oraz inspiracja do dalszych, ambitnych przedsięwzięć na rzecz dobra publicznego i najmłodszych mieszkańców Borowej i okolic – zapewniała Pani Dyrektor. Jak napisała we wstępie do okolicznościowego folderu, „złoty jubileusz szkoły to doniosłe wydarzenie, to młodość kilku pokoleń będąca okazją do wspomnień”. Zapraszając absolwentów, w tym pierwszy rocznik uczący się w nowym budynku, do sentymentalnej wędrówki po szkole, mówiła: „Trudno być obojętnym wobec miejsca, w którym zostawiło się część życia. Każdy zakątek szkolnych korytarzy i sal lekcyjnych dzisiaj do nas przemawia, łączy bowiem przeszłość z teraźniejszością”.

Reklama

Troska o małe szkoły

Krzysztof Brzeziński, przywołując słowa Janusza Korczaka – „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” – podkreślał, że samorządowcom szczególnie zależy na młodych mieszkańcach ziemi puławskiej. – W codziennej pracy staramy się dostrzegać to, co najważniejsze: miłość do najmłodszych i troskę o ich wychowanie, zarówno intelektualne jak i moralne. Dzisiejsi uczniowie szkoły są bowiem naszą nadzieją na owocną przyszłość ojczyzny – mówił wójt, deklarując opiekę nad małymi szkołami. – Małe szkoły są dla nas bardzo ważne. Nie ustaniemy w wysiłkach, by usprawnić ich działanie tak, by sprostały wyzwaniom XXI wieku – zapewniał.

Ze słowami wdzięczności za edukację kolejnych pokoleń wystąpił również kurator K. Babisz. – historia szkoły wpisuje się w historię waszego życia. Dziękuję wszystkim, którzy sprawili i nadal sprawiają, że historia oświaty na tym terenie jest tak bogata – mówił kurator. Uczniom złotej jubilatki życzył, by szkoła była nie tylko miejscem przyjaznym i bezpiecznym, ale nade wszystko miejscem rozwoju pasji i talentów.

Boża edukacja

Sprawując dziękczynną Mszę św. w sąsiadującej ze szkołą kaplicy, ks. Waldemar Stawinoga podkreślał, że skuteczna edukacja wymaga współdziałania uczniów i nauczycieli. – Wiedza potrzebna jest do właściwego funkcjonowania w świecie i do osobistego rozwoju. Zdobywa się ją całe życie, a jej szczytem jest zbawienie. Wprawdzie zbawienie nie zależy od wiedzy, ale wiedza ma znaczenie w dochodzeniu do źródła prawdy i mądrości, jakim jest Bóg – mówił Ksiądz Proboszcz. Jak wyjaśniał, dzięki wiedzy człowiek poznaje sens i cel życia, umie nawiązywać właściwe relacje i potrafi podejmować słuszne decyzje. – W tym kontekście zdobywanie wiedzy jawi się jako obowiązek moralny, a edukacja z kwestii wyuczenia się formułek staje się sposobem dochodzenia do prawdy – podkreślał. Zdaniem Księdza Proboszcza, uczestnictwo w Eucharystii jest prawdziwą edukacją, zbliżaniem się do prawdy, do Boga który jest Prawdą. Dziękując za rozpoczęcie szkolnego świętowania w kościele, podkreślał: „Obecność na Eucharystii jest korzystaniem z Bożej edukacji. Bóg naucza swoim słowem oraz przykładem, ofiarowując się za nas i oddając się nam. Korzystajmy jak najczęściej z tych eucharystycznych lekcji, by współpracować w naszym działaniu z Bogiem i wzrastać w Jego mądrości”.

2014-02-27 10:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wartości we współczesnej szkole

Niedziela świdnicka 35/2014, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

szkoła

uczniowie

Bożena Sztajner/Niedziela

Wychowanie to problem tak stary jak dzieje człowieka. Najstarsze kultury łamały sobie głowy, jak wychować młode pokolenie z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa. Ideał starożytny opierał się na pięciu filarach. Pierwszy – wychowanie fizyczne. Na ciało szczególnie zwracano uwagę, najpierw na jego wzmocnienie i zahartowanie, potem wyćwiczenie w zwinności i gibkości. Drugi – wychowanie moralne – kalokagahtia (piękno ze szlachetnością). Grecy zrozumieli, że wychowanie fizyczne nie wystarczy dla doskonałości, jeśli w parze z nią nie idzie piękność moralna. Od wczesnego dzieciństwa usiłowali wpajać dziecku zdrowe zasady moralne, nauczali skromnego postępowania i pełnego umiarkowania. Nauczano również m.in. stania i siedzenia w przyzwoitej postawie, chodzenia w milczeniu a przede wszystkim szacunku dla starszych (w tym również do nauczycieli). Trzecim filarem było wychowanie religijne. Grecy, choć politeiści, byli narodem religijnym. Z bóstwami narodowymi dzieci zapoznawały się od maleńkości od mamy i niańki. Uczyły się, uczestnicząc w obrządkach domowych, w publicznych uroczystościach oraz z poematów narodowych. Żaden moment publiczny i prywatny nie obchodził się bez czci bóstw. Ważnym elementem edukacji było także wychowanie muzyczne. W Helladzie odgrywało ono główną rolę w kształceniu charakteru i umysłu. Nazwa wzięła się od Muz, jako opiekunek sztuk i nauk. Staranne i celowe wykształcenie, w ścisłym znaczeniu muzyczne, przygotowywało młodzież w zakresie rytmicznego tańca chóralnego, wykonywanego przed ołtarzem bóstwa, dawało znajomość nabożnych hymnów do śpiewu przy uroczystościach i w procesjach. Zwieńczeniem edukacji było wychowanie umysłowe. Młodzież kształciła się poprzez przebywanie ze starszymi i bieglejszymi, rozmowy towarzyskie, konwersacje. W niektórych państwach wprowadzano młodzież na obrady i zgromadzenia. Istotna była również obecność w teatrze. W późniejszych epokach uczył ojciec lub nauczyciel muzyki – czytania i pisania. Tak oto starożytny Grek był uczony i wychowywany w tym samym czasie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, uczestniczył w czymś, co dziś zwiemy chodzeniem do szkoły.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie rzecznika KEP ws. opublikowanego przez „Więź” artykułu

2024-05-20 12:18

[ TEMATY ]

oświadczenie

episkopat.pl

W związku z licznymi pytaniami odnośnie do opublikowanego dzisiaj przez „Więź” artykułu pt. „List otwarty skrzywdzonych: Oczekujemy zawieszenia przewodniczącego episkopatu”, chciałbym potwierdzić, że członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski otrzymali wspomniany list. W najbliższym czasie zostanie ustalony termin spotkania Rady Stałej, która zajmie się omówieniem aktualnych spraw Kościoła w Polsce. Podejmie także zawarte w liście kwestie.

Warszawa, 20 maja 2024 r.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek wyjaśnia: zezwoliłem na błogosławieństwo osób, a nie związków homoseksualnych

2024-05-20 15:05

[ TEMATY ]

wywiad

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Nie zezwalałem na błogosławienie związków homoseksualnych - wyjaśnił papież Franciszek w nadanej wczoraj pełnej wersji kwietniowego wywiadu dla telewizji amerykańskiej CBS. Dodał, że błogosławienie takich związków jest „sprzeczne z prawem naturalnym i prawem Kościoła”. Zezwolił natomiast na błogosławienie poszczególnych osób homoseksualnych, bo „błogosławieństwo jest dla wszystkich”, choć - jak przyznał -„niektórzy są tym zgorszeni”.

W godzinnym wywiadzie papież opisuje swe spotkania z dziećmi z Ukrainy, które nie potrafią się już uśmiechać. Apeluje o zakończenie toczących się na świecie wojen. „Dążcie do negocjacji. Dążcie do pokoju. Wynegocjowany pokój jest zawsze lepszy niż niekończąca się wojna” - przekonuje Franciszek. Zachęca też do modlitwy o pokój, którą sam praktykuje. „Zatrzymajcie się, negocjujcie” - powtarza Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję