Reklama

Polska

Głosimy prawdę obiektywną

O miejscu teologii w szkolnictwie wyższym z abp. Markiem Jędraszewskim rozmawia ks. Marek Łuczak

Niedziela Ogólnopolska 20/2015, str. 16-17

[ TEMATY ]

wywiad

rozmowa

Mariusz Książek/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. MAREK ŁUCZAK: – Księże Arcybiskupie, był w Europie czas, kiedy uniwersytety były wybrakowane bez teologii...

ABP MAREK JĘDRASZEWSKI: – Nie było nawet uniwersytetu bez teologii. Najlepiej potwierdzają to dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego, który początkowo był „zaledwie” Akademią Krakowską właśnie dlatego, że nie było na niej wydziału teologii...

– Dzisiaj jest tendencja odwrotna. Niektóre uniwersytety uciekają od teologii. Czym to wytłumaczyć?

– Pod tym względem Rewolucja Francuska z 1789 r. jest niewątpliwie ważną cezurą czasową, ale właściwie cały XVIII wiek bardzo konsekwentnie zmierzał do tego, żeby wypchnąć teologię z tego ogromnego obszaru ludzkiego poznania, który nazywamy nauką. Nie we wszystkich krajach to przebiegało z równym natężeniem. Wystarczy przywołać chociażby doświadczenie Niemiec, gdzie na uniwersytetach były i są wydziały teologiczne. Prawdą jest jednak to, że Kant ze swoją „Krytyką czystego rozumu” doprowadził do podważenia naukowości metafizyki i teologii. Na skutek Kantowskiej „Krytyki” okazało się, że na miano nauki zasługują jedynie nauki matematyczno-przyrodnicze. Nawet nauki humanistyczne musiały z dość dużym trudem szukać uzasadnienia, że na to miano zasługują. Przy tego typu nastawieniu w wielu miejscach Europy trudno było sobie wyobrazić, aby na uniwersytecie mogło się jeszcze znaleźć miejsce dla teologii. Po 1989 r. w Polsce to się zmieniło. Na kilku znaczących polskich uniwersytetach powstały wydziały teologiczne. Ciągle jednak mamy do czynienia z pewnym paradoksem: z jednej strony istnieją te wydziały, a jej członkowie z ich stopniami i tytułami naukowymi są traktowani jako pełnoprawni ludzie nauki, natomiast z drugiej strony ministerstwo edukacji nie chce zgodzić się na to, żeby uczniowie liceów mogli sobie wybrać nauczanie religii jako przedmiot maturalny, którego zdanie otwierałoby drogę do studiowania na wydziałach teologicznych. Za wszelką cenę pragnie się wtłoczyć do umysłów młodzieży stary schemat, że teologia to nie nauka.

– Ale czy ludzie nie mają też pewnego przekonania, że chodzi o swego rodzaju rząd dusz: im mniej chrześcijaństwa w wyższej szkole, tym mniejsza szansa, że stanie się ono powabem dla młodych ludzi?

– Można na to patrzeć i w tych kategoriach, choć nie byłoby dobrze tego problemu generalizować. Wiele tu zależy od poszczególnych uczelni i wchodzących w jej skład wydziałów. Pod koniec XIX wieku, na przykład, czerpano argumenty na rzecz ateizmu, a więc także przeciwko teologii, głównie z tego, co na temat człowieka i świata oferowały nauki przyrodnicze: biologia, fizyka, chemia. Tymczasem ta sytuacja zmieniła się radykalnie. Kiedy w 1998 r. na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu toczyła się batalia o utworzenie na nim Wydziału Teologicznego, największymi zwolennikami tego projektu byli przedstawiciele Wydziału Fizyki, a największymi przeciwnikami przedstawiciele nauk filozoficznych. To prawda, obecnie obserwujemy wyraźne zderzenie kulturowe polegające na programowym zwalczaniu chrześcijaństwa i usuwania go z przestrzeni publicznej pewnych państw zachodnioeuropejskich. Problem polega na tym, że podważono paradygmat obiektywnej prawdy, w konsekwencji czego mamy do czynienia z dyktaturą subiektywizmu i relatywizmu. Tym bardziej podważa się istnienie nauki objawionej. Tymczasem my głosimy Chrystusa, który jest obiektywną prawdą, ale nie dlatego, że tę prawdę sobie wymyśliliśmy, ale dlatego, że ona została nam – jak wierzymy – objawiona. Co więcej, właśnie ta prawda stanowi najważniejszy klucz do zrozumienia wielkości człowieka i jego transcendentnego powołania. Ale tego za wszelką cenę nie chcą uznać zwolennicy laickości, którzy filozoficzne fundamenty dla swej ideologii czerpią z materializmu, przyjętego przez nich mniej lub bardziej otwarcie jako dogmat nad dogmatami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2015-05-13 09:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tu Pan Bóg ma pierwszeństwo

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 22/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

wywiad

rozmowa

sklep

Piotr Jaskólski

Magdalena Stachowska – żona, mama, prezes Chrześcijańskiej Fundacji Rozwoju Osobistego RONDO, razem z mężem prowadzi w Zielonej Górze religijną księgarnię Boski Sklep

Magdalena Stachowska – żona,
mama, prezes Chrześcijańskiej
Fundacji Rozwoju Osobistego
RONDO, razem z mężem prowadzi
w Zielonej Górze religijną
księgarnię Boski Sklep

KATARZYNA JASKÓLSKA: – „Rondo” to dość intrygująca nazwa dla fundacji.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Inauguracja I Synodu Diecezji Świdnickiej: „Patrzmy na Jezusa!”

2024-05-18 09:50

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

synod diecezji świdnickiej

diecezja świdnicka

Baner promujący I Synod Diecezji Świdnickiej

Baner promujący I Synod Diecezji Świdnickiej

Dziś sobotę 18 maja 2024 roku o godzinie 11. w katedrze świdnickiej odbędzie się uroczysta inauguracja Pierwszego Synodu diecezji świdnickiej. Msza święta rozpocznie to historyczne wydarzenie, którego hasłem przewodnim są słowa z Listu do Hebrajczyków: „Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala” (Hbr 12, 2).

W obliczu współczesnych wyzwań i przemian, zarówno w Kościele, jak i w świecie, Synod ten ma szczególne znaczenie. Jak zauważył papież Franciszek, „nie żyjemy w epoce zmian, ale przeżywamy zmianę epoki”. Widzimy, jak gwałtownie zmienia się nasz sposób życia, wzajemnego odnoszenia się do siebie i przekazywania informacji pomiędzy pokoleniami. Te zmiany wpływają również na naszą wiarę i sposób jej przeżywania.

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty – kim jest najbardziej tajemnicza Osoba Trójcy Świętej?

2024-05-19 07:08

[ TEMATY ]

Duch Święty

Kard. Grzegorz Ryś

Materiał prasowy

Czy faktycznie jest równy Ojcu i Synowi? Jak działa? Czym są dary Ducha Świętego? Dlaczego tak mało o Nim wiemy? Duch Święty to niezaprzeczalnie najbardziej tajemnicza Osoba Trójcy Świętej. Jest niewidoczny jak wiatr, a jednak działa.

W Starym Testamencie bywa przedstawiany jako potężna moc, którą posługuje się Bóg, a dzisiaj najczęściej kojarzymy Go z obrazem gołębicy, płomienia czy silnego podmuchu. Jego nieoczywista moc, o której mówią te wizerunki, może zdziałać cuda. Wystarczy poznać Go i dać się Mu poprowadzić. Dopiero w Nowym Testamencie ukazuje nam się nie jako jakaś siła, wiatr, tchnienie czy moc, ale Osoba Boża.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję