Reklama

Aspekty

Akademia im. Jakuba z Paradyża

W maju 2016 r., po wieloletnich staraniach kadry naukowej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda podpisał ustawę powołującą Akademię im. Jakuba z Paradyża.
15 lipca decyzją ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina na stanowisko rektora Akademii im. Jakuba z Paradyża została powołana prof. dr hab. Elżbieta Skorupska-Raczyńska

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 38/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

akademia

Akademia im. Jakuba z Paradyża, Dział Promocji

Akademia im. Jakuba z Paradyża

Akademia im. Jakuba z Paradyża

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Funkcję rektora prof. Elżbieta Skorupska-Raczyńska pełnić będzie od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2017 r. Zanim projekt, przez ręce poseł Elżbiety Rafalskiej, trafił do Sejmu pracowało nad nim Kolegium Rektorskie, na którego czele stała rektor prof. Elżbieta Skorupska-Raczyńska. Fundamentem pod uczelnię akademicką, o którą kadra PWSZ starała się osiem lat były: rozwój pierwszoetatowej kadry naukowej, rozbudowa nowoczesnej infrastruktury oraz znaczący dorobek naukowy. Dodatkowym argumentem przemawiającym za utworzeniem samodzielnej uczelni był fakt, że Gorzów to było jedyne miasto wojewódzkie nie posiadające takiej jednostki publicznej. Jak rektor Skorupska-Raczyńska podkreślała w wielu wypowiedziach medialnych, powstanie Akademii nie było sprawą ambicji, a odpowiedzią na zaobserwowane w regionie zapotrzebowanie na placówkę kształcąca na wysokim poziomie. W mieście odnotowano niski dochód na jednego mieszkańca, co skutkowało tym, że potencjalni kandydaci na studia, nie mogąc wyjechać do dużych ośrodków akademickich, nie podejmowali studiów wyższych.

Kredyt na 3 lata

Mimo wielu starań tytuł akademii został przyznany uczelni na kredyt. Władze uczelni zostały zobowiązane do uzyskania w ciągu trzech lat uprawnień do nadawania tytułów doktora w dwóch kierunkach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ważnym aspektem dla powstania uczelni akademickiej jest zgromadzenie odpowiedniej kadry dydaktycznej. Obecnie na uczelni pracuje 192 pracowników naukowo-dydaktycznych. Wśród nich jest 20 profesorów zwyczajnych, 24 profesorów nadzwyczajnych doktorów habilitowanych, 90 doktorów i 58 magistrów, z których 162 osoby to pracownicy pierwszoetatowi.

Możliwości kształcenia

Obecnie uczelnia kształci na czterech wydziałach: humanistycznym, technicznym, ekonomicznym oraz administracji i bezpieczeństwa narodowego. W ramach tych jednostek naukę można pobierać na 13 kierunkach (energetyka, informatyka, inżynieria bezpieczeństwa, mechanika i budowa maszyn, ekonomia, rachunkowość i finanse, zarządzanie, administracja, bezpieczeństwo narodowe, filologia angielska i niemiecka, filologia polska, pedagogika, kulturoznawstwo, turystyka i rekreacja), na poziomie licencjackim, inżynierskim i magisterskim. Oprócz studiów w systemie stacjonarnym i niestacjonarnym, uczelnia wychodząc naprzeciw osobom pracującym, stworzyła możliwość nauki w systemie 26+. Prowadzone są także kierunki we współpracy z uczelniami zagranicznymi– z Brandenburskim Uniwersytetem Technicznym w Cottbus (pedagogika) i Uniwersytetem Przykarpackim im. Wasyla Stefanyka w Iwano-Frankowsku (zarządzanie). Studia te dają studentom możliwość uzyskania podwójnego dyplomu. Dodatkowo uczelnia współpracuje z 19 uczelniami zagranicznymi w ramach programu Erasmus+ oraz na podstawie umów partnerskich.

Reklama

Nie tylko studia

Znaczący dla rozwoju Akademii jest rozwój jednostek międzywydziałowych. Od 2011 r. w ramach struktur uczelnianych powstają różne ośrodki akademickie. Wśród jednostek naukowych znajduje się: Akademickie Centrum Badań Euroregionalnych oraz Akademickie Centrum Niemcoznawcze. Wśród jednostek edukacyjnych należy wymienić: Akademickie Centrum Kultury, Akademickie Centrum Sportu i Turystyki, Ośrodek Edukacji Politechnicznej „Czym skorupka za młodu”, Akademickie Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego, Akademicką Poradnię Językową oraz Szkołę Języka Polskiego dla Cudzoziemców. W 2000 r. uczelnia otworzyła także Wydawnictwo Naukowe, które od momentu założenia wydało 233 tytuły. Obecnie w ciągu roku w ramach Wydawnictwa wydaje się ok. 30 pozycji rocznie. W głównej mierze są to prace kadry naukowej: monografie, prace doktorskie i habilitacyjne oraz podręczniki.

Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie, dzięki wieloletnim staraniom władz uczelni, znacząco rozbudowała swoją infrastrukturę. Do dyspozycji kadry naukowej oraz studentów jest jeden budynek administracyjny, pięć budynków dydaktycznych, laboratorium środowiskowe, Biblioteka Główna, Biblioteka Humanistyczna, hala sportowa wraz z wielofunkcyjnym boiskiem, zaplecze socjalne dla wykładowców oraz Dom Studenta.

Reklama

Patron

Uczelnia wyższa, oprócz dbania o spełnianie wymogów formalnych, stara się kultywować wielowiekowe tradycje akademickie. Stąd zrodziło się pytanie o imię patrona, które najpierw zostało nadane Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej, a obecnie zostało przeniesione na Akademię. Mimo wielu burzliwych dyskusji, rozmaitych propozycji oraz trudu włożonego w wyjaśnienie dokonanego wyboru, patronem Uczelni został Jakub z Paradyża.

Jakub z Paradyża (1381-1465) to średniowieczny filozof, teolog, myśliciel i naukowiec. Przyszedł na świat i wychowywał się w wiejskim gospodarstwie położonym między Międzyrzeczem, a Świebodzinem. W wieku dwudziestu lat wstąpił do klasztoru cystersów. W wieku czterdziestu lat pobierał naukę w Akademii Krakowskiej, gdzie także rozpoczął studia teologiczne i uzyskał promocję doktorską. Był wykładowcą na Akademii Krakowskiej. Następnie wykładał na Uniwersytecie Erfurckim, gdzie pełnił rolę dziekana i rektora. Jako student i wykładowca w środowisku akademickim spędził ponad dwadzieścia lat życia. Zajmował się głównie filozofią, dyscypliną kościelną oraz ekonomią. Pozostawił po sobie 500 rękopisów oraz 150 traktatów, kazań i pouczeń. Najwięcej zbiorów jego twórczości znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej, Bibliotece Opactwa Cystersów w Mogile, Bibliotece Seminarium Duchownego w Pelpinie oraz Bibliotece Uniwersytetu Wrocławskiego. Jakub z Paradyża jest największym myślicielem związanym z ziemia Lubuską. Wywarł on znaczący wpływ na rozwój nauki średniowiecznej. Był osobą światłą i bardzo dbającą o rozwój intelektualny i duchowy. Miał ogromny wkład w rozwój nauki oraz kształtowania świadomości społecznej. Charakteryzował się wysokim poziomem moralnym oraz nowoczesną myślą. Bez wątpienia wszystkie te cechy wskazują na to, że jest on odpowiednim kandydatem na patrona uczelni wyższej, która swoim działaniem chce promować w środowisku akademickim wyżej wymienione wartości.

2016-09-14 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prosili o błogosławieństwo dla Polski

Niedziela łódzka 47/2021, str. VI

[ TEMATY ]

przedszkole

akademia

Narodowe Święto Niepodległości

Archiwum przedszkola

Uczcili 103. rocznicę odzyskania niepodległości

Uczcili 103. rocznicę odzyskania niepodległości

W kościele ojców jezuitów w Łodzi dzieci z Przedszkola Publicznego Sióstr Służebniczek wraz ze swoimi rodzicami i krewnymi uczestniczyli we Mszy św. w intencji Ojczyzny.

Uroczystość odbyła się w związku 103. rocznicą odzyskania niepodległości oraz z okazji dnia urodzin i imienin patrona przedszkola – bł. Edmunda Bojanowskiego. Uczestnicy liturgii prosili Boga o błogosławieństwo dla Polski i Polaków. Przedszkolaki wraz ze swoimi nauczycielami oraz rodzicami każdego roku bardzo uroczyście obchodzą kolejne rocznice upamiętniające ważne wydarzenia związane z historią Polski. W ten sposób poznają dzieje swojego kraju, uczą się pieśni patriotycznych oraz kształtują w sobie postawę wdzięczności dla tych, którzy walczyli w obronie Polski. Józef Piłsudski mówił, że „Naród, który traci pamięć, przestaje być Narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi zajmujących dane terytorium”. Przedszkolaki dają świadectwo pamięci i miłości do swojej ojczyzny, uczą się bycia dobrymi Polakami oraz naśladowania wielkich patriotów, takich jak – bł. Edmund Bojanowski. Był on Polakiem pełnym Bożej miłości, dobrym człowiekiem. Urodził się w listopadzie ponad 200 lat temu, a w tym roku przypada 150. rocznica jego śmierci.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Koncert uwielbienia w Zielonej Górze

2024-05-30 20:58

[ TEMATY ]

koncert

Boże Ciało

Zielona Góra

Zielonogórskie Uwielbienie

ks. Rafał Witkowski

W uroczystość Bożego Ciała wiele osób chwaliło Pana na koncercie Zielonogórskiego Uwielbienia, który odbył się przy kościele Ducha Świętego w Zielonej Górze.

Wieczorny koncert przy kościele Ducha Świętego był dobrym zwieńczeniem uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej. Licznie zgormadzonym zielonogórzanom nie przeszkodził nawet deszcz. Na scenie wystąpił zespół Shema i przyjaciele oraz 35 chórzystów. Każdy miał okazję włączyć się w śpiew, a nawet tańcem wyrazić wdzięczność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję