Reklama

Niedziela Legnicka

Słowo Boże ubrane w fenomenalną muzykę

Niedziela legnicka 39/2016, str. 4

[ TEMATY ]

muzyka

K. Gąsiorowski

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W murach bolesławieckiej bazyliki maryjnej w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wystąpili 9 września soliści, muzycy i chórzyści. Tym razem zaprezentowali bolesławieckiej publiczności „Pasję według św. Jana”, Johanna Sebastiana Bacha.

Wprowadzając zgromadzonych w klimat tego muzycznego wydarzenia Kornel Filipowicz, wiceprezydent Bolesławca, powiedział: – To już 15. raz z rzędu Wratislavia Cantans gości w Bolesławcu, a zatem uczestniczymy w małym jubileuszu. Dziękujemy Andrzejowi Kosendiakowi, dyrektorowi Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, że pamięta o naszym mieście konstruując mapę wydarzeń muzycznych Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Dziękujemy gospodarzowi bazyliki ks. prał. Andrzejowi Jarosiewiczowi za otwartość dla inicjatyw, które niesie ze sobą festiwal. Życzymy Państwu wielu duchowych i artystycznych wrażeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rektor bolesławieckiej bazyliki ks. Andrzej Jarosiewicz przypomniał, że gdy wielki Johann Sebastian Bach komponował „Pasję według św. Jana”, to w tym właśnie czasie nasza bazylika była „barokizowana” (1692-1745). – Na ścianie prezbiterium po dziś dzień wisi sporych rozmiarów obraz autorstwa wielkiego Neunhertza. Ten barokowy malarz chciał jak najlepiej oddać klimat dramatu, który stał się na Golgocie. Dlatego tuż za krzyżem namalował panoramę – dziś moglibyśmy to powiedzieć – jak po wybuchu nuklearnym. Dla tego malarza baroku ukrzyżowanie Bożego Syna stało się kosmiczną katastrofą prowadzącą ludzkość do odczytania w ukrzyżowanym Bożego Syna. I właśnie ten temat podjął wielki Johann Sebastian Bach. To, co Nuenhertz namalował pędzlem, to Bach namalował muzyką – mówił gospodarz miejsca. Zachęcał też zgromadzonych: – Zechciejmy tę Pasję Pana odczytać w klimacie ciągle obchodzonego przez nas Nadzwyczajnego Roku Miłosierdzia. Niech śpiewane Słowo Boże ubrane w tak fenomenalną muzykę pomaga nam odczytać tę Pasję właśnie w perspektywie Bożego miłosierdzia.

Reklama

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král. W rolę tłumu wcielili się chórzyści Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia. Wyjątkowy klimat muzyczny stworzyła międzynarodowa B’Rock Orchestra pod batutą Andreasa Speringa. Nad kierownictwem artystycznym czuwała Agnieszka Franków-Żelazny.

Wszyscy uczestnicy tej wyjątkowej muzycznej medytacji nagrodzili wykonawców gromkimi oklaskami. Ks. Andrzej przedstawił poszczególnych solistów dziękując im za kunszt i artyzm w przekazaniu najważniejszych treści Pasji św. Jana. – Nie jest łatwo śpiewać człowiekowi o bólu, cierpieniu, dramacie, jaki dokonał się na Golgocie. Nie jest łatwo wcielać się rolę Matki Bolesnej pod krzyżem. Ale my dziś wiemy i wierzymy w zmartwychwstanie Chrystusa Pana i dlatego ta medytacja jest w ogóle dla nas możliwa. Właśnie z perspektywy zmartwychwstania inaczej widzi się ból, cierpienie, dramat krzyża i boleść Matki. Dlatego dziękujemy wam za tą wyjątkową proklamację Ewangelii, jaka dokonała się w dzisiejszy wieczór w bolesławieckiej bazylice maryjnej – powiedział ks. Andrzej.

Gospodarz bazyliki podziękował także wszystkim pracownikom Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki za pomoc w organizacji tego wyjątkowego wieczoru.

2016-09-22 10:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kompozytor rozdarty historią

Już dawno żadna książka nie namieszała mi w głowie tak jak „Zgiełk czasu” Juliana Barnesa. Laureat Nagrody Bookera wchodzi w życie Dymitra Szostakowicza może nie z przysłowiowymi buciorami, ale bez ogródek, by odbrązowić jeden z najbardziej monumentalnych pomników kultury muzycznej XX wieku. Wnuk Bolesława Szostakowicza, powstańca styczniowego, prawnuk powstańca listopadowego – Piotra; geniusz kompozycji, miłośnik piłki nożnej i siatkówki, człowiek, którego życie – jak sam mówił – przebiegało pod dyktando lat przestępnych. Pierwszym przełomem była wizyta Józefa Stalina, Wiaczesława Mołotowa, Anastasa Mikojana i Andrieja Żdanowa w moskiewskim Teatrze Wielkim, gdzie wykonywano słynną już na całym świecie operę Szostakowicza „Lady Makbet mceńskiego powiatu”. Dezaprobata władzy zepchnęła dzieło i artystę w otchłań infamii, a gwoździem do trumny był artykuł „Chaos zamiast muzyki” w „Prawdzie”. Kompozytor sam otarł się o śmierć, jako protegowany marszałka Michaiła Tuchaczewskiego był bowiem dwukrotnie wezwany do NKWD w sprawie spisku generałów. Za drugim razem, kiedy stawił się na przesłuchanie, oficera Zakriewskiego, który go wezwał, już nie było – śledczy stał się ofiarą. Podobnych zakrętów w życiu Szostakowicza było więcej. Z każdą kartą książki nie tyle poznajemy fabularyzowane fakty z życia kompozytora, ile obserwujemy jego przemianę – ot, jak z wroga ludu staje się ulubieńcem władzy, jak sam siebie potępia, jak jedzie do Stanów Zjednoczonych, gdzie wychwala władzę radziecką, jak krytykuje system imperialistyczno-kapitalistyczny i wreszcie gra na fortepianie swoje kompozycje w wypełnionej po brzegi Madison Square Garden. Z jednej strony piętnastotysięczny tłum i transparenty przed hotelem namawiające go do skoku z okna i wystąpienia o azyl, z drugiej – człowiek, muzyczny geniusz, który zdaje sobie sprawę z potęgi śmiertelnej machiny, którą była władza Stalina. Ile w tym było gry, intelektualno-moralnych szachów, które pozwalały Szostakowiczowi działać w imperium zła, tworzyć arcydzieła muzyki XX wieku, a ile strachu? Zwykłego, ludzkiego, paraliżującego, który sprawiał, że obok drzwi do gabinetu Stalina zawsze stało dwóch sanitariuszy, którzy mogli wynieść omdlonego petenta bądź posprzątać po nim, gdy z nerwów zanieczyścił salon władzy. Symfonie: II, V, VI, VII, IX czy pierwsza w zbiorze, którą prowadzili najwybitniejsi dyrygenci z czołowymi orkiestrami, gdy jej twórca miał nieco ponad 20 lat, mistrzowskie dzieła muzyki kameralnej, pianistyczne perły z 24 preludiami na czele. Spuścizna po Szostakowiczu jest fenomenalna, a mój zachwyt nad nią – nieskrywany. Kiedy włączam płytowe nagranie bądź słucham koncertowej interpretacji, muzyka potomka Polaków zabiera mnie w muzyczną podróż, artystyczny kosmos. Rzecz w tym, że po lekturze „Zgiełku czasu” już nigdy nie będę pewien, czy mistrz mówi do mnie serio, czy też z przymrużeniem oka. Gdzie kończy się geniusz, a zaczyna życiowy pragmatyzm, zaś miejsce twórczej weny zajmuje cynizm.

CZYTAJ DALEJ

Jak być chrześcijańską mamą w XXI wieku? – Przegląd wspólnot i grup

2024-05-25 09:23

[ TEMATY ]

wspólnoty

mama

pixabay.com

„Dajcie mi modlące się matki, a uratuję świat” - to słowa św. Augustyna. W Kościele katolickim istnieje wiele grup i wspólnot, które zrzeszają chrześcijańskie matki. - To miejsce wymiany doświadczeń. Te wspólnoty pomagają także w budowaniu więzi małżeńskich - ocenia duszpasterz kobiet archidiecezji warszawskiej, o. Paweł Drobot CssR. - Kryzys macierzyństwa jest tam, gdzie jest kryzys duchowej tożsamości, korzeni dotyczących celu, sensu życia, wartości, takich jak miłość, poświęcenie, troska o drugiego człowieka - zauważa. 26 maja obchodzony jest Dzień Matki.

Wśród grup, wspólnot i ruchów dla mam są m.in. Wspólnoty Matek w Modlitwie, czy powstałe z inicjatywy chrześcijańskiej Kluby Mam, Wspólnota modlitewna matek katolickich pw. Matki Bożej Pocieszenia, żywy różaniec dla kobiet. W wielu parafiach organizowane są rekolekcje dla mam.

CZYTAJ DALEJ

Papież apeluje o pełne uczestnictwo młodych w życiu Kościoła

2024-05-25 12:40

[ TEMATY ]

papież

młodzi

papież Franciszek

PAP/EPA/MASSIMO PERCOSSI

„Młodzi ludzie muszą poczuć, że są pełnoprawną i aktywną częścią życia Kościoła; a przede wszystkim, że sami są pierwszymi głosicielami Ewangelii swoim rówieśnikom” - powiedział Ojciec Święty do uczestników Międzynarodowego Kongresu Duszpasterstwa Młodzieży. Został on zorganizowany przez Dykasterię ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Obok przedstawicieli młodzieży biorą w nim udział delegaci konferencji episkopatów, stowarzyszeń i ruchów kościelnych.

Pozdrawiam Kardynała Farrella i współpracowników Dykasterii oraz serdecznie pozdrawiam was wszystkich, młodych i delegatów konferencji episkopatów, stowarzyszeń i ruchów kościelnych, zgromadzonych na tym Międzynarodowym Kongresie Duszpasterstwa Młodzieży.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję