Reklama

Niedziela w Warszawie

Mniszki w sercu miasta

W centrum stolicy jest miejsce, gdzie cisza, skupienie i kontemplacja Stwórcy wpisane są w codzienne życie. To klasztor Sióstr Karmelitanek Bosych przy ul. Wolskiej

Niedziela warszawska 5/2021, str. I

[ TEMATY ]

mniszki

klauzura

Archiwum Sióstr Karmelitanek

Mniszki Bose Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel

Mniszki Bose Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W klasztorze dzień rozpoczyna się o godz. 5.30. Wtedy po raz pierwszy dzwoni dzwonek na tzw. akty wspólne. Ten dzwonek odzywa się kilkanaście razy w ciągu dnia, zapraszając na: Eucharystię, Różaniec, Koronkę, medytację Słowa Bożego... Mniszki modlą się, wypraszając łaski dla Kościoła, świata i każdego z nas. Mają również czas na rekreację – rozmowy, pasje i spacery po ogrodzie. Ale tylko tam, bo siostry prowadzą życie ukryte. Nie opuszczą bez potrzeby zakonnych murów.

– To dobrowolny wybór – zapewnia Niedzielę matka przełożona klasztoru s. Maria Józefa. – Nie nazywamy tego ofiarą ze swojego życia, bo taka postawa prowadzi do cierpiętnictwa. Tymczasem w naszym przypadku pozostawanie w klasztorze to świadoma decyzja – dodaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W przyjaźni ze światem

Siostry mogą przyjmować wizyty najbliższych w rozmównicy, której charakterystycznym elementem jest gęsta krata z zasłoną. Nie znaczy to jednak, że nie wiedzą, co dzieje się na zewnątrz. Mają trzy telefony komórkowe. Jeden do dyspozycji matki przełożonej, drugi siostry ekonomki, a trzeci dla wszystkich.

Mniszki wspólnie jedzą posiłki. Zakupy zamawiają on-line. Niektóre produkty pozyskują ze swojego ogrodu. Zdarza się, że drobną pomoc w postaci darów otrzymują również od zaprzyjaźnionych rodzin.

– Dla naszej rodziny siostry są bardzo ważne. Mój tata śp. Antoni Greliak był z zawodu elektrykiem. Mieszkaliśmy przy ul. Ogrodowej. Tata mógł wchodzić za mury klauzury i wykonywać prace związane z zawodem. Gdy byłyśmy małe, zabierał na Wolską także naszą mamę Juliannę i przychodziliśmy do sióstr. Później założyłyśmy własne rodziny, ale kontakt pozostał. Z Tatą do drobnych usterek przyjeżdżał jeszcze mój mąż Bronek. Siostry, te które były na zewnątrz, uczestniczyły w ważnych uroczystościach naszej rodziny jak choćby komunie córek czy ślub jednej z nich – wspomina w rozmowie z Niedzielą Hanna Wesołowska.

Reklama

Od powołania do obłóczyn

Przy Wolskiej 27/29 mieszka obecnie dziesięć sióstr. Wśród nich jest krawcowa, fotografka, tłumaczka języka francuskiego, trzy siostry po teologii, jedna po prawie kanonicznym. Dwie mniszki mają ponad osiemdziesiąt lat, najmłodsze są po trzydziestce.

– Czy obserwujemy dzisiaj spadek powołań? Na pewno, choć nie jest to aż tak drastyczne. Duchowość karmelitańska, której protoplastą był biblijny Eliasz pociąga tych, którzy chcą żyć w Bożej Obecności na co dzień i słuchać Słowa Bożego. Pomimo zmieniającego się świata Duch Święty powołuje – mówi matka i sama uchyla rąbek tajemnicy o początkach swojego powołania do życia konsekrowanego.

Duchowość karmelitańska, której protoplastą był biblijny Eliasz pociąga tych, którzy chcą żyć w Bożej Obecności na co dzień i słuchać Słowa Bożego.

Podziel się cytatem

– Pochodzę z wierzącego domu, ale jako dziecko nie lubiłam się modlić. Robiłam to, by nie sprawiać przykrości rodzicom – mówi. – Myśl o powołaniu pojawiła się, kiedy miałam szesnaście lat. Chciałam być naukowcem, studiować medycynę. Pewnego dnia na Mszy św. zamiast skupić się na modlitwie rozmyślałam o przyszłości. Wtedy przyszło natchnienie – zostać zakonnicą. Tak się przestraszyłam, że dosłownie byłam zlana potem… Ziarno zaczęło kiełkować. Pojechałam do Częstochowy. Modliłam się przed Obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej. Po wyjściu weszłam na wieżę widokową. Tam zaczepił mnie mężczyzna. Powiedział, że jest paulinem. Czy Ty nie chcesz zostać zakonnicą? – zapytał. Dodał, że widział, jak modliłam się w kaplicy i proponuje, abym poszła do miejsca, które mi wskaże. To był zakon sióstr karmelitanek. Dla mnie była to wskazówka Bożej Opatrzności.

Decyzję o tym, aby zostać karmelitanką trzeba przemodlić. A następnie przejść okres aspiratury, postulatu i nowicjatu. Łącznie dziewięć lat.

– Nie zdarza się, aby po tym czasie któraś z sióstr odeszła z zakonu. Te, które do nas przychodzą i przejdą okres formacji – są dojrzałe i ugruntowane w wierze – mówi matka Józefa.

Reklama

Kandydatka, otrzymując habit w czasie tzw. obłóczyn, przekazuje trzy propozycje wybranych imion. Matka przełożona, która wybierana jest przez wspólnotę na okres trzech lat, decyduje, które kandydatka otrzyma na dalsze zakonne życie.

Dla świeckich

Poza modlitwą, codzienność sióstr wypełniona jest również pracą. Wśród zajęć są m.in.: szycie habitów, wykonywanie figurek i szkaplerzy, które mogą kupić świeccy.

Pozyskane środki są jednak zbyt skromne i nie wpływają znacznie na poprawę kondycji finansowej szczególnie podczas trudnego czasu pandemii. Mniszki utrzymują się głównie z datków i ofiar.

Remont zabytkowych budynków wspiera Mazowiecki Konserwator Zabytków. Jest też wiele nieplanowanych wydatków, jak choćby czyszczenie i malowanie zdewastowanej elewacji, na której w ostatnim czasie czterokrotnie pojawiały się wulgarne napisy.

Mimo trudności siostrom udało się na przestrzeni ostatnich lat wyremontować pięć małych pokoików gościnnych. – Po telefonicznym uzgodnieniu można przyjechać do nas i w skupieniu odnowić relację z Panem Bogiem. Nie mamy ustalonej ceny za taki pobyt. Ofiara jest dowolna – mówi matka przełożona.

Do klasztoru przy Wolskiej można też przyjść codziennie na Mszę św. czy modlitwę. Godziny m.in. Eucharystii podane są na stronie: karmelitankibose.warszawa.pl.

Mniszki Bose Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel Są wspólnotą kontemplacyjną, klauzurową. Powołane są do modlitwy, którą pragną otworzyć przestrzeń spotkania wszystkim szukającym Boga. Warszawski Dom na ul. Wolskiej jest jednym z 29 klasztorów w Polsce. Poza granicami kraju istnieje dalszych 9 klasztorów ufundowanych przez polskie karmelitanki.

2021-01-27 09:45

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Opublikowano instrukcję regulującą życie mniszek

[ TEMATY ]

mniszki

kongregacja

Dorota Niedźwiecka

Stolica Apostolska opublikowała dziś instrukcję „Cor Orans”, która zawiera normy stosowania konstytucji apostolskiej „Vultum Dei quarere”, dotyczącej życia zakonnic kontemplacyjnych, których jest na całym świecie 37 970. Dokument wydała z polecenia papieża Kongregacja ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego.

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).

CZYTAJ DALEJ

Stanowisko uczestników XXXI Ogólnopolskiej Pielgrzymki Samorządu Terytorialnego na Jasna Górę

2024-05-30 22:45

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

My, przedstawiciele samorządów gmin, powiatów i województw zgromadzeni u stóp Matki Bożej Królowej Polski zwracamy się z apelem do małżeństw i rodzin oraz do osób przygotowujących się do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny, aby z pełnym zaangażowaniem poznawali swoje prawa i obowiązki wynikające z natury małżeństwa

jako trwałego związku kobiety i mężczyzny oraz rodziny będącej podstawową komórką społeczną we współczesnym świecie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję