Reklama

Nagłówek

Edukacja i formacja młodzieży

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec dr Mariusz Tabulski, teolog i pedagog, paulin z klasztoru Na Skałce w Krakowie, prefekt w Paulińskim Seminarium Duchownym, wcześniej duszpasterz młodzieży skupionej we wspólnotach Drogi Neokatechumenalnej, przewodnik wielu pielgrzymek na Jasną Górę oraz do Rzymu, wydał książkę zatytułowaną: Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach. Centralnym zagadnieniem książki jest temat religijności młodych ludzi, a patrząc szerzej - proces kształtowania się ich tożsamości religijnej. Autor połączył perspektywę teologiczną z pedagogiką społeczną, ukazując młodzieżową wspólnotę religijną jako środowisko wychowawcze.
Jacy są dzisiaj młodzi katolicy, którzy znaleźli się we wspólnocie religijnej? Skąd idą, dokąd zmierzają, czym się kierują? Co im przeszkadza w tej wędrówce, a co pomaga? Te i inne pytania postawione przez o. Mariusza Tabulskiego nabierają dzisiaj - w dobie kultury masowej, integracji europejskiej i globalizacji - szczególnej wagi. Nie wystarczy powiedzieć, że młodzi żyją obecnie w świecie silnie zróżnicowanym, że oferuje im się życie wolne, twórcze i godziwe... Należy też zgodnie z prawdą ukazywać im zagrożenia biedą, chaosem moralnym, pustką życiową. Nie będzie żadnym odkryciem stwierdzenie, że młodym często brakuje silnych punktów oparcia i pomocy, nie sprzyja im, w takim stopniu, w jakim mogłaby to czynić, ani rodzina czy szkoła, ani też społeczeństwo czy państwo.
Także Kościół nie zawsze potrafi przyjść młodym z pomocą, bo i sam nie jest wolny od dylematów, którymi żyją ludzie. Pewien duszpasterz wyraził to słowami: „Zanim młodzież nauczy się Kościoła, Kościół musi nauczyć się młodzieży. I nie da się inaczej”. Stąd mamy w książce o. Mariusza Tabulskiego modelowe postawy młodych: obok postaci „uciekiniera” oraz „poszukiwacza” jest postać „uczestnika”, czyli kogoś świadomie i aktywnie zaangażowanego w działalność młodzieżowych grup, wspólnot, stowarzyszeń czy ruchów religijnych. Ale jest w tej galerii młodych ludzi opisanych przez Autora także inna rzeczywista postać: to „błądzący”, członek sekty religijnej lub wspólnoty parareligijnej, ktoś, kto odszedł od Kościoła albo w ogóle do niego nie trafił. W tym świetle relacja: Kościół - młodzież, widziana jako proces wzajemnego „uczenia się”, jawi się jako rozległy i skomplikowany obszar rzeczywistości.
Jak pisze w przedmowie do książki prof. Wiesław Theiss, Autor podjął się diagnozy uczestnictwa młodzieży we wspólnotach oraz skonstruowania modelu „pedagogiki uczestnictwa”, czyli zaprojektowania programu wychowawczego, zawierającego system działań wyzwalających i ukierunkowujących osobowy i społeczny rozwój młodych ludzi za pośrednictwem uczestnictwa w religijnych wspólnotach. Podstawę książki stanowi twórczo zastosowana, przyjęta od Karola Wojtyły, koncepcja „uczestnictwa”, rozumiana jako zaangażowanie osoby we własne człowieczeństwo, w człowieczeństwo drugiej osoby oraz zaangażowanie w dobro wspólne. W centrum tej koncepcji aktywnego uczestnictwa jest „miłość społeczna”, emocjonalne i intelektualne, a także (auto) krytyczne i praktyczne zaangażowanie jednostki i wspólnoty w pomnażanie dobra wspólnego.
Książka ta jest szczególnie ważna dla wychowawców, ponieważ daje odpowiedź na następujące główne pytania: W jaki sposób budować wspólnotę religijną, aby była środowiskiem wychowawczym i środkiem formacji? Jak rodzi się doświadczenie społeczne wśród młodych uczestników wspólnot religijnych i jakie ma ono znaczenie? Jak prowadzić działania formacyjne, aby członkowie wspólnoty aktywnie włączyli się w rozwój własny oraz uczestniczyli w dynamice dobra wspólnego, tj. sferze życia społecznego, kulturowego, politycznego, gospodarczego, edukacyjnego czy religijnego? Co jest źródłem ograniczenia albo wręcz niekiedy deformowania przez wspólnoty religijne osób, jak i wspólnotowego uczestnictwa?

O. Mariusz Tabulski OSPPE, Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach religijnych, Jasna Góra-Kraków 2004, Paulinianum. Książkę można zamawiać u Autora: ul. Skałeczna 16, 31-065 Kraków; e-mail: mariokt@wp.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Antonio Guido Filipazzi na Skałce: Wzywam Kościół w Polsce do szczerej i skutecznej jedności

2024-05-12 13:15

[ TEMATY ]

św. Stanisław Biskup i Męczennik

abp. Antonio Guido Filipazzi

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

- Pragnę wezwać Kościół Boży w Krakowie i w Polsce do szczerej i skutecznej jedności; jedności, która opiera się na racjach nadprzyrodzonych, a nie tylko ludzkich, aby można było wiarygodnie i owocnie wypełniać misję, otrzymaną od Boskiego Założyciela, a także być ziarnem zgody w dzisiejszym społeczeństwie i świecie, które są tak spolaryzowane i skonfliktowane - mówił abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce podczas uroczystości ku czci św. Stanisława przy Ołtarzu Trzech Tysiącleci na Skałce w Krakowie.

Tradycyjna procesja ku czci św. Stanisława Biskupa i Męczennika, głównego patrona Polski przeszła dziś z katedry na Wawelu na Skałkę, gdzie koncelebrowano Mszę św. przy Ołtarzu Trzech Tysiącleci.

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Krok do wyrugowania religii ze szkół. Dyskryminujący projekt Ministerstwa Edukacji

2024-05-13 15:12

[ TEMATY ]

edukacja

Ministerstwo Edukacji

Karol Porwich/Niedziela

Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza ograniczyć liczbę godzin zajęć z religii i etyki w szkole. Zmiany w zasadach organizacji tych lekcji doprowadzą do dyskryminacji uczniów chcących uczestniczyć w zajęciach. Wprowadzenie modyfikacji poskutkuje również falą zwolnień wśród katechetów. Projektowane zmiany naruszają art. 53 ust. 1 oraz 53 ust. 4 Konstytucji RP. Działania Ministerstwa mają na celu zniechęcenie młodzieży do uczestniczenia w lekcjach religii.

Projektowane zmiany w organizacji lekcji religii

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję