Kapitańskie małżeństwo wierne sobie i Bogu

Moim rodzinnym miastem jest dolnośląska Bielawa, dawniej znana z silnego ośrodka przemysłu włókienniczego - wspomina kpt. Żeglugi Wielkiej Elżbieta Trzeciak-Zawadzka ze Szczecina. - Tam prawie wszyscy pracowali w tych zakładach, moi rodzice także. Po zdaniu matury zachwyciłam się pięknem pracy na morzu pierwszej kobiety kpt. Żeglugi Wielkiej Danuty Walas-Kobylińskiej, o której można było wtedy przeczytać w prasie i którą także można było zobaczyć w telewizji. Przykład jej życia jako „morskiego wilka” stał się dla mnie wzorem ułożenia sobie ciekawszej przyszłości. W tamtych komunistycznych czasach tylko praca w marynarce handlowej otwierała legalnie „okno na świat” i spełniała marzenia o ciekawszym i materialne lepszym życiu. Najpierw podjęłam studia w Szczecinie w Wyższej Szkole Rolniczej na Wydziale Rybactwa Morskiego. Po pierwszym roku studiów odbywaliśmy miesięczną praktykę na kutrze rybackim, która dała nam możliwość poznania ciężkiej pracy rybackiej i tu się chyba wszystko zaczęło. Potem wystąpiłam o zgodę Ministra Żeglugi, abym mogła podjąć studia w Wyższej Szkole Morskiej. Nie było to takie proste, bo do gabinetu ministra w Warszawie nawet się nie było można dostać, ale akurat gościł w Szczecinie dyrektor Departamentu Kadr Ministerstwa Żeglugi i było mi dane poprosić go o przedstawienie mojej sprawy. Powiedział mi, że na pewno moja chęć studiowania w Szkole Morskiej zostanie zaakceptowana przez ministra. Po kilku tygodniach nerwowego oczekiwania nadeszła zgoda z podpisem samego ministra, że mogę studiować w męskim gronie w Wyższej Szkole Morskiej. Spełniło się pragnienie mojego dziewczęcego życia. Po dwóch latach studiów w Wyższej Szkole Rolniczej przeniosłam się na drugi rok studiów w Wyższej Szkole Morskiej na Wydziale Nawigacji w specjalności Połowy Morskie. Po jej ukończeniu w roku 1975 podjęłam pracę w Przedsiębiorstwie Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Gryf” w Szczecinie, bo stamtąd miałam fundowane stypendium. Nigdy nie należałam do żadnej partii, dlatego na kurs kapitanów Żeglugi Wielkiej zostałam skierowana znacznie później; dyplom kapitana - pierwszej kobiety w tym stopniu w rybołówstwie polskim, odebrałam w roku 1990.
- Urodziłem się w Chojnicach na Pomorzu - opowiada starszy oficer mechanik Józef Zawadzki. - Przez 12 lat, czyli już w wieku sześciu lat aż do zdania matury w miejscowym liceum ogólnokształcącym byłem gorliwym ministrantem. Myślałem nawet o wstąpieniu do seminarium duchownego, ale Bóg powołał mnie do życia małżeńskiego i rodzinnego. Po maturze zachęcony przez kolegę z ławki szkolnej - pasjonata motoryzacji - zdałem do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni na Wydział Mechaniczny, bo mając zawód mechanika, można pracować zarówno na morzu, jak i na lądzie. Taka asekuracja wydała się mi stosowna, gdybym nie wytrzymał długotrwałej rozłąki na morzu. Po ukończeniu gdyńskiej szkoły otrzymałem w roku 1969 nakaz pracy do szczecińskiego „Gryfu”. Elżbietę poznałem dopiero, gdy była słuchaczem V roku studiów w Wyższej Szkole Morskiej, a ja pracowałem na rybackich statkach jako III mechanik. Kiedyś nasza wspólna koleżanka podała mi nieprawdopodobną wiadomość: „Za rok przychodzi do nas pracować na statku absolwentka Szkoły Morskiej”. Pomyślałem sobie: „Ona chyba zwariowała, by pracować w tak ciężkim zawodzie, jakim jest rybołówstwo morskie. To jest przecież mordercza praca dla kobiety”. Ta jej niezwykła odwaga, miłość do morza i chęć na ciągłe ścieranie się z nieustępliwym żywiołem zachęciły mnie do poznania Elżbiety. Od trzydziestu lat jesteśmy szczęśliwym małżeństwem, w tym przez wiele lat było nam dane razem pływać na coraz nowocześniejszych statkach - przetwórniach rybackich oraz statkach towarowych.

Bogdan Nowak: - Czym różni się praca w marynarce handlowej od trudu we flocie rybackiej?

Elżbieta Trzeciak-Zawadzka: - Przede wszystkim na statkach rybackich praca jest znacznie trudniejsza i bardziej stresująca. Trawlery były coraz lepiej wyposażone technicznie, które nie tylko łowiły ryby morskie, ale także na nich dokonywano ich filetowania i mrożenia. Załogi liczyły nawet do 80 osób. W czasie połowów cała załoga (poza kapitanem i lekarzem) ciężko i solidarnie pracowała nad przerobem ryb, by nic się nie zmarnowało. Bywało tak, że w czasie doby mieliśmy tylko 5-6 godzin snu. Ten nieraz nieludzki wysiłek na statku, będącym małym zakładem produkcyjnym na pełnym morzu, bardzo integrował rybaków, którzy mieli świadomość, że tylko wspólna zharmonizowana praca może przynieść nam wszystkim korzyści finansowe.

- Większość Waszego zawodowego życia spędziliście na morzu. A jednak znaleźliście czas i możliwość, by stać się rodziną?

Józef Zawadzki: - To prawda, bo ja ze swoich 38 lat marynarskiej pracy na morzu spędziłem 25 lat, a 13 lat na lądzie - wyjaśnia pan Józef. - Żona ma mniejszy staż pracy w rybołówstwie i administracji morskiej (27 lat), ale odpowiedzialność miała znacznie większą, bo przecież na morzu była przez tyle lat „pierwszą po Bogu”. W małżeństwie marynarskim trzeba było zaplanować ciążę, by dziecko mogło urodzić się na lądzie. Tak zorganizowali sobie rejsy rybackie, że „napływaliśmy” sobie bardzo dużo urlopów, nadgodzin i dni wolnych od pracy, że uzbierało się tego akurat dziewięć miesięcy. Zatem Ela cały okres ciąży przebywała na lądzie, znosząc ją dobrze. Potem w pomoc w wychowywaniu synka zaangażowali się moi teściowe, a nawet babcia żony (moi rodzice już nie żyli). Syn obecnie ma 28 lat i nie odziedziczył po nas cech marynarskich.

- Czy przebywając na bezkresach morskich, prowadząc statek, kapitan może być zdany tylko na swoje umiejętności i supernowoczesne wyposażenie nawigacyjne swego „pływającego domu”?

Elżbieta Trzeciak-Zawadzka: - Trawlerem B-29 udałam się wraz z rybacką załogą na Morze Beringa, na styku trzech stref ekonomicznych, by dokonać własnych połowów. Ten rejon morski znany jest z piekielnych sztormów. W czasie naszego rybackiego rejsu rozszalała się burza śnieżna. Kadłub statku ciężko pracował na bardzo wysokiej fali, a jej bryzgi zalewały dziób statku i natychmiast marzły. Trawler wyglądał jak eskimoskie igloo. Zamarzały też urządzenia kotwiczne, bo temperatura spadła do minus 20°C. Śnieg tak intensywnie sypał, że wokół nic nie było widać. „Tam, gdzie wieją tak silne wiatry, mewy latają bez piór” - mawiają, rybacy. Trzeba było przynajmniej dwa razy dziennie statek odwrócić z wiatrem, by nasza załoga mogła odkuć z lodu burtę, kotwicę… Walka o przetrwanie w tych ekstremalnych warunkach trwała miesiąc. O łowieniu ryb wtedy nie można było nawet myśleć. Statek był przechylony do pozycji 38 stopni i tak trwał. Otrzymaliśmy sygnał alarmowy: „Człowiek za burtą!”, ale nie byliśmy w stanie nawet pospieszyć z pomocą, bo sami walczyliśmy z nieokiełznanym żywiołem. Na szczęście rybakom pomogły rejsowe kutry, wydobywając ich z lodowatej wody. Wtedy w swojej bezsilności, stojąc na mostku kapitańskim, kiedy zawiodły wszystkie ludzkie i techniczne wysiłki, zwróciłam się do Boga o pomoc w błagalnej modlitwie różańcowej.

Józef Zawadzki: - I ja w swojej marynarskiej pracy dwukrotnie byłem przekonany, że to są już ostatnie minuty mojego życia. Pierwszy raz na statku „Kaczawa” łowiliśmy śledzie u wybrzeży Ameryki, w pobliżu Nowego Jorku. W czasie mocnej mgły rozbił nas o wiele większy od naszego radziecki statek rybacki. Przez wiele godzin walczyliśmy o utrzymanie naszego statku na powierzchni oceanu, a tym samym o nasze życie. W tym dramacie na wodzie modliłem się do Wszechmogącego Boga o ratunek i nasze życie zostało zachowane. Drugi raz taki niebezpieczny moment przeżyłem, gdy inny nasz statek osiadł na skałach i przełamał się. I znów błagalna prośba do Boga, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych. W porę nadeszła pomoc i cała nasza załoga została szczęśliwie zabrana na pokład helikoptera.
Jeszcze jako uczeń chojnickich szkół przed lekcjami wstępowałem do kościoła na krótką modlitwę, by Pan Bóg wspierał mnie w czasie zajęć lekcyjnych. Ta bezgraniczna ufność Bogu pozostała mi na całe życie.
Teraz, gdy jesteśmy na niedzielnej Mszy św. w swoim parafialnym kościele, w czasie Przeistoczenia powierzam w cichej modlitwie trudne sprawy naszego życia małżeńskiego, rodzinnego i zawodowego; zawsze jestem wysłuchany i otrzymuję pomoc od Stwórcy.

2009-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Projekt zmian kodeksu karnego: zakazana dyskryminacja m.in. ze względu na tożsamość płciową i orientację seksualną

2024-03-27 20:19

prawo

Adobe Stock

Na stronach RCL opublikowano projekt ministerstwa sprawiedliwości nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada rozszerzenia katalogu przesłanek zakazanej dyskryminacji o kwestie płci, tożsamości płciowej, wieku, niepełnosprawności oraz orientacji seksualnej.

Na stronach rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, który - jak zapowiada ministerstwo sprawiedliwości - ma wzmocnić ochronę przed przestępczymi zachowaniami motywowanymi przesłankami dyskryminacyjnymi ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową.

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na własne oczy rozdarło mi serce

2024-03-26 21:00

#NiezbędnikWielkopostny2024

Archidiecezja Krakowska

Film "Unplanned – Nieplanowane" był prawdziwym ciosem dla Planned Parenthood - największej sieci klinik aborcyjnych w USA.

W każdą środę Wielkiego Postu chcemy zachęcać Was do wielkiej modlitwy za dzieci zagrożone aborcją oraz ich matki, a także za nienarodzonych i ofiary aborcji.

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

Materiał sponsorowany

Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.