Kościoły różnych wyznań w Polsce podpisały wspólny apel o ochronę stworzenia. Oprócz dominującego wątku ochrony środowiska w dokumencie jest także mowa o wspólnej obronie życia ludzkiego od poczęcia.
To bezprecedensowy apel ekumeniczny. Został on bowiem podpisany jednocześnie przez przewodniczącego Episkopatu abp. Józefa Michalika oraz siedmiu zwierzchników innych Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej. O ile jego główne proekologiczne przesłanie nie wzbudza wielkiej sensacji, to jednak apel o ochronę „życia człowieka od poczęcia” oraz o politykę „krzewienia życia” stanowi pewien przełom. Do tej pory chrześcijanie różnych wyznań w Polsce nie zajmowali wspólnego stanowiska w tej sprawie. - Dla wielu Kościołów sprawa ochrony życia od poczęcia do naturalnej śmierci jest czymś podstawowym. Dlatego cieszę się, że znalazła się ona w tym dokumencie - powiedział abp Józef Michalik. - Człowiek jest częścią ekosystemu. Trudno byłoby nam chronić dzieło stworzenia bez obrony życia człowieka, który jest przecież koroną stworzenia - dodał bp Edward Puślecki, zwierzchnik Kościoła ewangelicko-metodystycznego.
Główna część wspólnego apelu o ochronę stworzenia poświęcona jest ekologii. Kościoły apelują m.in. o redukcję odpadów miejskich, odzyskiwanie i utylizację wysypisk śmieci, oczyszczanie powietrza, wody i gleby. Zwracają uwagę na ochronę lasów oraz zagrożonych gatunków roślin i innych skarbów przyrody. - Obecne pokolenie żyje tak, jakby było pokoleniem ostatnim. Dlatego nadszedł czas, by wspólnie zaapelować o zaangażowanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego i propagować postawy ekologiczne - podkreślił ks. dr Artur Aleksiejuk, bioetyk z Kościoła prawosławnego.
SAKRAMENTY BEZ ZMIAN W obliczu utrzymywania się nadużyć liturgicznych Dykasteria Nauki Wiary w nocie Gestis verbisque, opublikowanej 3 lutego, potwierdza, że słowa i elementy ustanowione w zasadniczym obrzędzie każdego sakramentu nie mogą być zmieniane, ponieważ wtedy sakrament nie zaistnieje. Co to oznacza? Tylko i aż tyle, że przy sprawowaniu sakramentów należy postępować ściśle według zasad ustanowionych przez Kościół – nie można zmienić nawet przecinka w wymawianej formule słownej czy zamienić materii sakramentu. Tu nie ma miejsca na kreatywność. Chrzest będzie nieważny, gdy szafarz np. powie: „Ja ciebie chrzczę w imię Stwórcy...” lub: „W imię taty i mamy... my ciebie chrzcimy”, a takie rzeczy się zdarzały. Nie będzie również ważny, gdy zamiast wody zostanie użyte np. mleko. Podobnie jest w przypadku każdego z pozostałych sześciu sakramentów. To przypomnienie dla szafarzy, a przede wszystkim dla duchownych, ale również dla przyjmujących sakramenty, bo czasem i z tej strony – np. narzeczonych – wysuwana jest presja, aby normy sakramentalne dostosować do mód czy wręcz zachcianek. Gdy duchowny im ulegnie, „wszyscy będą zadowoleni”, ale sakrament nie zaistnieje.
Już po raz drugi, w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, przed kościołami w Częstochowie zostały umieszczone banery z obliczem Jezusa Miłosiernego.
Inicjatywa ta zrodziła się w sercach grupy świeckich osób związanych z modlitwą uwielbienia. Podczas modlitwy osoby te odczuły wewnętrzne przesłanie, aby ukazać mieszkańcom miasta Częstochowy postać Jezusa z mistycznych wizji św. Siostry Faustyny. Na tę inicjatywę chętnie odpowiedzieli proboszczowie częstochowskich parafii pomagając w umieszczeniu tych wizerunków w widocznych miejscach na terenie parafii.
Po śmierci papieża Kościół i świat odczuwają żal i smutek z powodu jego odejścia, a także niepokój i poczucie zagubienia. Kard. Pietro Parolin mówił o tym w czasie Mszy sprawowanej na placu św. Piotra w intencji zmarłego papieża. Włoski hierarcha, który do śmierci Franciszka pełnił urząd sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej zapewnił, że „Ewangelia mówi nam, iż właśnie w takich chwilach ciemności Pan przychodzi do nas ze światłem zmartwychwstania, aby rozpalić nasze serca”.
Niedzielna Eucharystia wpisała się w dziewięć dni modlitwy za zmarłego papieża, zwane po łacinie Novemdiales, które przewiduje Ordo Exsequiarum Romani Pontificis, wyznaczające kolejne kroki liturgii pogrzebowej po śmierci Następcy św. Piotra. Zgodnie z tradycją pierwszą z tych Mszy jest liturgia pogrzebowa zmarłego papieża.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.