Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Wielu z nas już myśli, jak je spędzi. Niektórzy wyjadą na dłuższe urlopy. Inni będą w tym czasie intensywniej pracowali. Jest jednak coś, co wyróżnia tegoroczne wakacje. Trwa przecież Rok Wiary.
Dobrym sposobem na spędzenie tegorocznych wakacji są oazy rekolekcyjne. Rekolekcje oazowe to okazja na doświadczenie żywej wiary. Program dostosowany jest do wieku uczestników. Oazy organizowane są dla dzieci, ministrantów, lektorów, uczniów gimnazjów i szkół średnich oraz dla małżonków. Szczegółowe informacje o rekolekcjach dla małżeństw i rodzin znajdują się na stronie www.rdk.zw.pl.
Tradycyjnie Wydział Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Kurii Diecezjalnej w Zielonej Górze organizuje oazy dla dzieci i młodzieży. Szczegółowe informacje o tych rekolekcjach znajdują się na stronie www.adonai.oaza.pl.
Oazy dla dzieci ze szkoły podstawowej: I stopień ODB (Oazy Dzieci Bożych) - Rokitno (29 VI - 14 VII);
III stopień ODB - Lubrza (17-31 VII);
II stopień ODB - Łagów (1-16 VIII);
III stopień ODB - Szczawnica-Jaworki (5-19 VIII)
Reklama
Oazy dla ministrantów i lektorów Oaza ministrancka - Paradyż (6-16 VII);
Oaza lektorska (z kursem lektorskim) - Paradyż (17-28 VII);
KODAL (Kurs Oazowy dla Animatorów Liturgii) - Paradyż (17-28 VII)
Oazy dla gimnazjalistów I stopień OND (Oaza Nowej Drogi) - Łagów (30 VI - 15 VII);
II stopień OND - Łagów (16-31 VII);
III stopień OND - Lubrza (1-16 VIII)
Oazy po III klasie gimnazjum: I stopień ONŻ (Oaza Nowego Życia) - Złoty Stok (30 VI - 16 VII);
I stopień ONŻ - Tylmanowa (30 VI - 16 VII);
I stopień ONŻ - Złoty Stok (17 VII - 2 VIII);
I stopień ONŻ - Bystra k. Suchej Beskidzkiej (17 VII - 2 VIII);
I stopień ONŻ - Tylmanowa (3-19 VIII)
Oazy dla szkół średnich (po I stopniu ONŻ) II stopień ONŻ - Tylmanowa (30 VI - 16 VII);
III stopień ONŻ - Bystra k. Suchej Beskidzkiej; (30 VI - 16 VII);
II stopień ONŻ - Tylmanowa (17 VII - 2 VIII);
III stopień ONŻ - Tylmanowa (17 VII - 2 VIII)
Zapisy na oazy dzieci i młodzieży trwają od 8 kwietnia do 21 czerwca (po tym terminie tylko wyjątkowo, jeśli zostaną wolne miejsca). Należy liczyć się z tym, że wraz ze zgłoszeniami uczestników będą zamykane zapisy na turnusach cieszących się szczególnym zainteresowaniem.
Jak co roku Ruch Światło-Życie Archidiecezji Przemyskiej proponuje swoim członkom udział w wakacyjnych rekolekcjach formacyjnych. Zaproszenie dotyczy zarówno dzieci, młodzieży, jak i małżonków i dorosłych.
Przemyska Oaza swoje rekolekcje wakacyjne kieruje nie tylko do młodych, ale ofertę formacji połączonej z letnim odpoczynkiem znajdzie osoba w każdym wieku, dzięki chociażby rekolekcjom dla rodzin, które formują się w ruchu i o tej formacji nie zapominają też w czasie wakacji. – Będziemy przeżywać konkretne tajemnice z życia Jezusa i Maryi, które pokazują nasze wnętrze. Oddalimy się on naszej codzienności, zgromadzimy się jako mała wspólnota i pod przewodnictwem moderatora i animatorów będziemy przeżywać taki czas we wspólnocie – mówił ks. Bartłomiej Zakrzewski, moderator diecezjalny Ruchu Światło-Życie.
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona
na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii
pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju.
Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół
i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie
widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów.
Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności
obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość
dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć,
energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa
europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe.
Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości
ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących.
Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła
swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście,
Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził
życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni
byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja
rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy
życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji
Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina,
umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie
lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała,
że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem
a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności
i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii
i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była
wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie,
gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze
większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna
osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie
- Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy
wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc,
czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi
jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby "
wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą
ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława
Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety,
chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach
powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się
do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do
księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier
i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby
zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie
chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej
robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl
o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza
XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną
i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami
pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj,
przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie
czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje
mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy
Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na
twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze
30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób
życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc
odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie
zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy
są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić
z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością
i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne.
Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców
katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało
być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna
pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański,
dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy
się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział
apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił
do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI
starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy
zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która
trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna
umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego
Mistrza.
35-letni funkcjonariusz Służby Więziennej został zatrzymany i doprowadzony do prokuratury
35-letni funkcjonariusz Służby Więziennej usłyszał w środę zarzut zabójstwa lekarza i usiłowania uszkodzenia ciała pielęgniarki - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa Prokuratury Okręgowej w Krakowie Oliwia Bożek-Michalec.
Mężczyzna podejrzewany o zabójstwo lekarza został w środę doprowadzony do prokuratury, gdzie trwają czynności z jego udziałem. 35-latek we wtorek wtargnął do gabinetu ortopedy w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie i zadał mu ciosy nożem. Mimo natychmiastowej pomocy lekarz zmarł.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.