Reklama

Niedziela Częstochowska

Dziękczynienie za pontyfikat Benedykta XVI

Niedziela częstochowska 20/2013, str. 3

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

abp Wacław Depo

Beata Pieczykura

Inicjatorem spotkania był abp Wacław Depo

Inicjatorem spotkania był abp Wacław Depo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie zdziwiłbym się, gdybyśmy za jakiś czas czcili Benedykta XVI jako doktora Kościoła, bo to jest teologia tej rangi - taką opinię wyraził ks. prof. Jerzy Szymik 26 kwietnia br., w dzień wdzięczności za posługę Piotrową Benedykta XVI, który odbył się w Częstochowie z inicjatywy abp. Wacława Depo.

Z tej racji w Wyższym Instytucie Teologicznym w Częstochowie koncelebrowanej Mszy św. przewodniczył abp Wacław Depo. W spotkaniu uczestniczyli m.in.: przedstawiciele Kurii Metropolitalnej w Częstochowie, władze, wykładowcy i studenci Wyższego Instytutu Teologicznego oraz reprezentanci Akcji Katolickiej i Unii Laikatu Katolickiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W homilii abp Depo powiedział, że w Chrystusie odkrywamy tajemnicę naszego życia i związania się z Bogiem oraz przytoczył słowa Benedykta XVI: - Życie nie jest sumą ludzkich słabości, lecz darem, który otrzymujemy w ręce, aby z niego zdać sprawę i gdziekolwiek ono się realizuje i w jakimkolwiek stanie, jest przede wszystkim darem Boga. Następnie słowo wprowadzające wygłosił ks. dr hab. Marian Duda - dyrektor WIT, który przypomniał, że każdy dar zobowiązuje, im większy dar, a tym większe zobowiązanie. - Wśród darów, którym Bóg nas obdarzył w swoim Kościele, jest dar Piotra. Jeszcze nie odwdzięczyliśmy się Bogu za dar bł. Jana Pawła II, a tu kolejny wielki powód wdzięczności za pontyfikat Benedykta XVI. Jest za co dziękować - mówił Ksiądz Dyrektor, witając zebranych.

Po Mszy św. ks. prof. Jerzy Szymik z Uniwersytetu Śląskiego podjął temat: „Bóg jako «unun necessarium». O teologii Benedykta XVI”. Prelegent stwierdził, że Benedykt XVI jest jednym z największych darów Boga dla świata, on mówił do nas i za nas. - We wszystkich katechezach, encyklikach i homiliach ta prawda: Bóg jest i jest Bogiem - brzmi jak refren. Absolutny prymat Boga w myśleniu człowieka i urządzaniu świata stanowi centrum nauczania Benedykta XVI - podkreślił i dodał, że nie jakiegokolwiek boga, ale Boga z Synaju, Boga z Krzyża, Boga wskrzeszającego Jezusa, Boga dającego Pocieszyciela, Boga Kościoła. Pierwszeństwo Boga głosił radykalnie przez 8 lat papiestwa i wcześniejsze lata pastersko-teologicznej aktywności. Ta myśl prawie nie była obecna w mediach. Jedynym z powodów był lęk przed nawróceniem, bo tak naprawdę chodziło o Boga. Prelegent przypomniał także, że w nauczaniu Benedykta XVI występowały te elementy, które stanowią o integralności katolickiej doktryny, m.in.: wiara, nadzieja i miłość, prawda, wolność i sakramenty, modlitwa, cierpienie i radość.

Ks. prof. Szymik spostrzegł, że Benedykt XVI jest porównywany do św. Augustyna, a to dlatego, że św. Augustyn jest jednym z jego głównych nauczycieli. Wyjaśniając tę opinię, Ksiądz Profesor powiedział: - Wielkość tego świętego polegała m.in. na tym, że on fenomenalnie zdiagnozował epokę, w której żył. Benedykt XVI jest wiernym uczniem św. Augustyna i w tym sensie jest genialnym diagnostykiem naszego czasu.

Podsumowując dzień wdzięczności, abp Depo stwierdził, że przybliżanie nauczania Benedykta XVI wynika z wierności nauce Kościoła wypływającej ze źródeł biblijnych i tradycji. - Być może trudność w pojmowaniu Benedykta XVI polega na tym, że pochylamy się nad Pismem Świętym, ale boimy się czytać Ojców Kościoła, a to są dwa skrzydła, dwa zwierciadła, które pokazują czystość nauki objawionej - powiedział.

2013-05-16 13:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Benedykt XVI po złożeniu dymisji uda się do Akwili

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Idéfix/pl.wikipedia.org

Benedykt XVI nie będzie nazywany kardynałem i z pewnością nie będzie wpływał na wybór swego następcy – zapewnił podczas dzisiejszego briefingu ks. Federico Lombardi. Rzecznik prasowy Stolicy Apostolskiej zaznaczył, że pierwszego dnia po ustąpieniu z urzędu Ojciec Święty uda się do Akwili, gdzie w pobliskim mieście Sulmona znajduje się grób św. Celestyna V, który 13 grudnia 1294 r. złożył urząd Następcy Piotra. Przy tej okazji przypomniano, że Benedykt XVI dwukrotnie odwiedził grób św. Celestyna V. Po raz pierwszy miało to miejsce w dniu 28 kwietnia 2009 r., po pobycie w miejscowości Onna (zniszczonej w dniu 6 kwietnia 2009 r. przez trzęsienie ziemi w Abruzji). Wówczas Benedykt XVI złożył na grobie Celestyna V paliusz, który miał na sobie w czasie inauguracji pontyfikatu w 2005 r. Druga wizyta Benedykta XVI w Sulmonie miała miejsce w dniu 4 lipca 2010 r.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Papież Leon XIV na Mszy św. i obiedzie u augustianów

2025-05-13 13:25

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP

Papież Leon XIV opuścił we wtorek mury Watykanu i udał się do pobliskiego Instytutu Patrystycznego Augustianum, czyli uczelni swojego macierzystego zakonu - podała Ansa. Wtorek, który zgodnie z tradycją jest dniem odpoczynku papieża, spędził ze swoimi współbraćmi. Był u nich na Mszy św. i na obiedzie.

Podziel się cytatem Było to kolejne wyjście nowego papieża z Watykanu. W sobotę udał się do prowadzonego przez augustianów sanktuarium w miejscowości Genazzano pod Rzymem. Był także w rzymskiej bazylice Matki Bożej Większej, gdzie oddał hołd papieżowi Franciszkowi przy jego grobie.(PAP)
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję