Reklama

Książki

Ojciec Święty przedstawia się światu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– Jak by się Ksiądz Kardynał przedstawił grupie osób, które go nie znają?

– Jestem Jorge Bergoglio, ksiądz. Lubię być księdzem.

– Ulubione miejsce na świecie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Buenos Aires.

– Ważna dla Księdza osoba?

– Moja babcia.

Reklama

– Jak Ksiądz Kardynał dowiaduje się o tym, co dzieje się na świecie?

– Czytam dzienniki. Radio włączam po to, by posłuchać muzyki klasycznej.

– A internet?

– Być może zrobię tak jak jeden z moich poprzedników, kardynał Aramburu, który zaczął z niego korzystać, kiedy odszedł na emeryturę, czyli po skończeniu 75. roku życia.

– Jeździ Ksiądz często metrem. Czy to Księdza ulubiony środek transportu?

– Jeżdżę nim prawie zawsze, ale ze względu na prędkość. Najbardziej lubię autobus, bo widzę wtedy ulicę.

– Miał Ksiądz kiedyś dziewczynę?

– Tak. Była z naszej wspólnej paczki przyjaciół, z którymi chodziłem tańczyć.

– Dlaczego tamten związek się rozpadł?

– Odkryłem powołanie do kapłaństwa.

– Ma Ksiądz w rodzinie kogoś, kto też wybrał życie konsekrowane?

– Tak, syn mojej siostry Marty. Jest jezuitą, tak jak ja.

– Ma Ksiądz Kardynał jakieś hobby?

– W młodości kolekcjonowałem znaczki. Teraz dużo czytam, bo bardzo to lubię, oraz słucham muzyki.

– Ulubiony utwór literacki?

– Uwielbiam poezje Hölderlina. Także wiele dzieł literatury włoskiej.

– Na przykład?

– „I promessi sposi” przeczytałem chyba ze cztery razy. Tyle samo „Boską Komedię”. Poruszają mnie też Dostojewski i Marechal.

– A Borges? Miał z nim Ksiądz Kardynał do czynienia...

– O nim nawet nie muszę wspominać. Borges miał tę genialną cechę, że potrafił mówić o czymkolwiek bez odgrywania kogoś wielkiego. Był bardzo mądrą, głęboką osobą. Kiedy myślę o postawie Borgesa wobec życia, przychodzi mi do głowy obraz człowieka, który układa różne przedmioty na swoich miejscach, porządkuje książki na półkach, jak bibliotekarz, którym zresztą Borges był.

– Borges był agnostykiem.

– Agnostykiem, który codziennie wieczorem odmawiał „Ojcze nasz”, bo obiecał to swojej matce, i miał pogrzeb katolicki.

– Ulubiony utwór muzyczny?

– Jednym z moich ulubionych utworów jest „Leonore”, uwertura nr 3 Beethovena w interpretacji Furtwänglera. Moim zdaniem, to najlepszy dyrygent niektórych symfonii tego kompozytora, a także utworów Wagnera.

– Lubi Ksiądz tango?

– Bardzo lubię. Tango to coś, co wypływa z mojego wnętrza. Wydaje mi się, że orientuję się dość dobrze w obu okresach rozwoju tanga. Z pierwszego okresu najbardziej lubię orkiestrę D’Arienzo, a spośród solistów: Carlosa Gardela, Julia Sosę i Adę Falcón, która potem wstąpiła do zakonu. Azucenie Maizani udzielałem sakramentu namaszczenia chorych. Znałem ją, bo byliśmy sąsiadami, i kiedy dowiedziałem się, że jest w szpitalu, poszedłem ją odwiedzić. Pamiętam, że spotkałem tam Virginię Luque i Hugona Del Carrila. Z drugiego okresu podziwiam szczególnie Astora Piazzollę i Amelitę Baltar, która najlepiej śpiewa do jego kompozycji.

– Umie Ksiądz tańczyć tango?

– Owszem. Tańczyłem jako młody chłopak, choć wolałem milongi.

– Ulubiony obraz?

– „Białe ukrzyżowanie” Marca Chagalla.

– Jakiego rodzaju filmy Ksiądz lubi?

– Oczywiście filmy z Titą Merello oraz włoski neorealizm, w który wprowadzili mnie i moje rodzeństwo rodzice. Nie pozwolili nam przeoczyć ani jednego obrazu z Anną Magnani i Aldem Fabrizi, które – tak samo jak w przypadku oper – nam objaśniali. Wskazywali dwa czy trzy aspekty, które pomagały nam się zorientować. Chodziliśmy do kina w naszej dzielnicy, gdzie puszczali trzy filmy za jednym razem.

– Pamięta Ksiądz szczególnie jakiś film?

– Bardzo mnie poruszyła „Uczta Babette”, którą widziałem niedawno, i wiele filmów argentyńskich. Pamiętam role sióstr Legrand, Mirthy i Silvii, w filmie „Claro de Luna”. Miałem wtedy osiem lub dziewięć lat. Jednym z najwybitniejszych argentyńskich filmów jest „Los Isleros” w reżyserii Lucasa Demare, prawdziwe arcydzieło. Kilka lat temu dobrze się też bawiłem przy komedii „Esperando la Carroza”. Ale teraz już nie chodzę do kina.

– Ulubiona dyscyplina sportowa?

– Jako chłopak trenowałem koszykówkę, ale lubiłem też chodzić na mecze piłki nożnej. Chodziliśmy całą rodziną, łącznie z mamą, która towarzyszyła nam do 1946 r., na mecze San Lorenzo, uwielbianego przez nas klubu: moi rodzice pochodzili z dzielnicy Almagro, gdzie klub miał siedzibę! (...)

– Jakimi językami obcymi Ksiądz Kardynał się posługuje?

– Mówię łamanym włoskim (w rzeczywistości przekonaliśmy się, że włoski zna perfekcyjnie). Jeśli chodzi o inne języki, ze względu na brak praktyki powinienem raczej powiedzieć: „posługiwałem się”. Po francusku mówiłem płynnie, po niemiecku też jakoś sobie radziłem. Najwięcej trudu sprawiał mi zawsze angielski, zwłaszcza fonetyka, bo mam kiepski słuch. Rozumiem też oczywiście język piemoncki, to były dźwięki mojego dzieciństwa.

– Kiedy i gdzie wyjechał Ksiądz po raz pierwszy za granicę?

– W 1970 r. wyjechałem do Kolumbii. Potem odwiedziłem nowicjaty w Ameryce Łacińskiej. W Meksyku pierwszy raz w życiu widziałem osiedla strzeżone, które w tamtym czasie nie istniały jeszcze w Argentynie. Wielkie wrażenie wywarło na mnie oddzielenie się pewnej grupy ludzi od reszty społeczeństwa.

– Kiedy Ksiądz wyjechał po raz pierwszy do Europy?

– Było to 4 września 1970 r. Najpierw pojechałem do Madrytu, a potem odwiedziłem pozostałe nowicjaty w Europie. W ramach kolejnej podróży na tamten kontynent udałem się do Irlandii, żeby ćwiczyć angielski. Pamiętam, że jechałem tam w dzień Bożego Narodzenia 1980 r. i że obok mnie siedziało małżeństwo starszych Żydów, którzy wybierali się do Jerozolimy. Przesympatyczni. Kiedy po kolacji ogłoszono, że z okazji świąt podadzą nam lody, mężczyzna wyraził żal, iż nie może się nimi poczęstować, bo przed chwilą jadł mięso. Jak wiadomo, Żydzi nie mieszają mięsa z mlekiem, które jest głównym składnikiem lodów. Jednakże chwilę później mężczyzna spojrzał na mnie porozumiewawczo i krzyknął: „Ale przecież dziś, ojcze, jest Boże Narodzenie!”. I zaraz poprosił o lody. Miałem wtedy ochotę dać mu buziaka...

– Jak wyglądało spotkanie Księdza z rodziną we Włoszech? Co Ksiądz czuł, poznając region, z którego pochodzili przodkowie Księdza?

– Cóż mogę powiedzieć? Że czułem się jak w domu, mówiąc po piemoncku. Poznałem brata mojego dziadka, wujków, kuzynów. Najstarsza z moich kuzynek ma 78 lat i kiedy jadę ją odwiedzić, mam wrażenie, jakbym zawsze tam mieszkał. Pomagam jej w zajęciach domowych, nakrywam do stołu... Ale mimo wszystko generalnie unikam podróży.

– A to dlaczego?

– Bo jestem „casalingo”, co po włosku znaczy domator. Kocham mój kraj. Kocham Buenos Aires.

– Jak Ksiądz patrzył na Argentynę z zewnątrz, podczas swych podróży?

– Z wielką nostalgią. Po pewnym czasie zawsze już chciałem wracać. Pamiętam, że gdy byłem we Frankfurcie, gdzie pisałem doktorat, po południu chodziłem na spacery aż do cmentarza. Widać było stamtąd lotnisko. Pewnego razu spotkałem tam jednego z kolegów, który zapytał, co robię, a ja odparłem: „Pozdrawiam samoloty... Pozdrawiam samoloty, które lecą do Argentyny...”.

– Co dla Księdza wiąże się ze szczególnym poświęceniem w codziennym życiu?

– Wiele rzeczy. Na przykład czuwanie na modlitwie po północy.

– No właśnie, a ile godzin na dobę Ksiądz śpi?

– To zależy, z reguły około pięciu. Chodzę spać wcześnie, a budzę się bez budzika o 4.00 rano. Za to robię sobie czterdziestominutową sjestę w ciągu dnia.

– Co Ksiądz uważa za największą cnotę?

– No cóż, miłość, dawanie miejsca drugiemu, i to z perspektywy łagodności. Ach, jak mnie pociąga łagodność! Stale modlę się do Boga, by dał mi serce łagodne.

2013-05-27 14:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek na swoje 80-lecie: „Trzeba spojrzeć za siebie, aby iść naprzód”

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Do spojrzenia za siebie, aby móc iść naprzód, wezwał Franciszek w kazaniu podczas Mszy św., której przewodniczył 17 grudnia – w dniu swoich 80. urodzin – w Kaplicy Paulińskiej bazyliki Matki Boskiej Większej w Rzymie. Wraz z nim liturgię koncelebrowało ponad 60 kardynałów i biskupów, przebywających na stałe bądź czasowo w Wiecznym Mieście.

Głównym punktem odniesienia dla papieskich rozważań był czytany podczas tej Mszy św. początek Ewangelii według św. Mateusza, przedstawiający „Rodowód Jezusa Chrystusa, syna Dawida”. „W chwili, gdy czujne oczekiwanie staje się jeszcze bardziej intensywne, liturgia każe się nam nieco zatrzymać, Kościół chce bowiem, abyśmy odwołali się do pamięci" – powiedział papież jubilat. Dodał, że jest to „postawa, która dodaje duszy wiele siły” i którą samo Pismo Święte określa i mocno akcentuje jak „sposób modlitwy i spotkania Boga”.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

To praca jest dla człowieka

2024-04-29 15:37

Magdalena Lewandowska

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

W parafii Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu modlono się w intencji ofiar wypadków przy pracy.

Eucharystii, na którą licznie przybyły poczty sztandarowe i członkowie Solidarności, przewodniczył o. bp Jacek Kiciński. – Dzisiaj obchodzimy Światowy dzień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy oraz Dzień pamięci ofiar wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Cieszę się, że modlimy się razem z bp. Jackiem Kicińskim i przedstawicielami Dolnośląskiej Solidarności – mówił na początku Eucharystii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii i diecezjalny duszpasterz ludzi pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję