Reklama

Kościół

Diecezja gliwicka: Bp Sławomir Oder wydał dekret reformujący finanse każdej parafii

Biskup gliwicki Sławomir Oder wydał 25 września dekret zobowiązujący proboszczów i administratorów parafii diecezji gliwickiej, do wprowadzenia nowych zasad, które mają na celu zapewnienie przejrzystości parafialnych finansów oraz staranne gospodarowanie finansami parafii.

[ TEMATY ]

parafia

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bp Sławomir Oder wydał postanowienie na podstawie kanonu 1276 Kodeksu prawa kanonicznego, który mówi: „Do ordynariusza należy sprawowanie starannego nadzoru nad zarządem wszystkich dóbr należących do podległych mu publicznych osób prawnych, z zastrzeżeniem prawnych tytułów przyznających mu większe uprawnienia. Uwzględniając prawa, zgodne z prawem zwyczaje oraz okoliczności, ordynariusze powinni troszczyć się o organizację wszystkich spraw związanych z zarządem dóbr kościelnych, wydając szczegółowe instrukcje, w granicach prawa powszechnego i partykularnego” (KPK kan. 1276 § 1-2).

Ordynariusz gliwicki zdecydował, że każda parafia - jako osoba prawna - ma obowiązek posiadania konta bankowego. Za jego pośrednictwem mają być obsługiwane wszelkiego rodzaju transakcje dotyczące majątku parafii.

Podziel się cytatem

Rachunek ten musi być całkowicie odrębny od rachunku prywatnego zarządcy parafii (proboszcza lub administratora). Rozdział kont bankowych - parafialnego oraz prywatnego zarządcy - obowiązuje także w kwestii dokonywania jakichkolwiek transakcji: zobowiązania finansowe proboszcza lub administratora nie mogą być regulowane z konta bankowego zarejestrowanego na parafię, a transakcje dotyczące majątku parafialnego, nie mogę być realizowane z prywatnych kont duszpasterzy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bp Oder w dokumencie uregulował także formę przekazywania wynagrodzenia duszpasterzom parafii. „Wynagrodzenia duszpasterzy w diecezji gliwickiej (…) przekazywane są miesięcznie w formie bezgotówkowej z rachunku parafialnego na prywatny rachunek bankowy duszpasterza. Wyłącznie środki przekazane w tej formie stanowią miesięczne wynagrodzenie duszpasterza” - poinformował w dekrecie ordynariusz gliwicki.

Podziel się cytatem

Reklama

Biskup gliwicki zobowiązał także proboszczów i administratorów do przekazywania (do 5. dnia kolejnego miesiąca) ekonomowi diecezjalnemu wyciągu z konta parafialnego - wygenerowanego w systemie bankowości elektronicznej, który zawierać będzie „pełną historię operacji dokonanych na rachunku bankowym w poprzednim miesiącu oraz początkowe i końcowe saldo”.

Niezastosowanie się proboszczów i administratorów do powyższego dekretu będzie skutkowało otrzymaniem przynaglenia, po którym kolejna odmowa i brak realizacji dekretu „będzie równoznaczne ze złożeniem przez zarządcę deklaracji zrzeczenia się pełnienia urzędu proboszcza lub administratora parafii”.

Diecezja gliwicka została ustanowiona bullą papieża Jana Pawła II „Totus Tuus Poloniae populus” 25 marca 1992 roku. Należy - wraz z archidiecezją katowicką i diecezją opolską - do metropolii katowickiej. Do diecezji gliwickiej należy 16 dekanatów, które obejmują łącznie 157 parafii. 28 stycznia 2023 roku papież Franciszek mianował biskupem gliwickim Sławomira Odera. Sakra biskupia oraz ingres do katedry świętych Apostołów Piotra i Pawła w Gliwicach obyły się 11 marca 2023 roku

2024-10-28 09:48

Oceń: +12 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Za wielkie dary Boże

Niedziela częstochowska 44/2012, str. 6

[ TEMATY ]

parafia

Faustyna

Agnieszka Lorek

Wierni obecni na Mszy św. w Blanowicach

Wierni obecni na Mszy św. w Blanowicach

5 października wierni parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Zawierciu-Blanowicach wraz z jej proboszczem - ks. kan. Tadeuszem Wójcikiem oczekiwali abp. Wacława Depo, który przybył tu z pierwszą oficjalną pasterską wizytą. Jej powód? Imieniny patronki - św. Faustyny i doroczny odpust w parafii, który obchodzony jest tutaj niezmiennie od 2001 r.

Z dniem tym związane są najważniejsze wydarzenia, które rozgrywały się na Wzgórzu Miłosierdzia w Blanowicach. - Lata 2001-11 to czas nieustannej harówki, począwszy od wmurowania kamienia węgielnego, trudów budowy, aż do konsekracji kościoła i ogłoszenia go sanktuarium Miłosierdzia Bożego i Świętego Krzyża Chrystusowego z przyjściem tegoż krzyża z relikwiami Świętego Drzewa Krzyża i pozostanie tu na wieki - zaznacza Ksiądz Proboszcz.
CZYTAJ DALEJ

Prezydium KEP odpowiedziało na pismo z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

2025-04-09 18:13

[ TEMATY ]

episkopat

episkopat Polski

Karol Porwich/Niedziela

Prezydium Konferencji Episkopatu Polski skierowało kolejne pismo do Prezesa Rady Ministrów dotyczące odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej, przesłany do Premiera Donalda Tuska 17 lutego br.

24 marca br. Prezydium KEP otrzymało odpowiedź na wniosek złożony 17 lutego br. do Prezesa Rady Ministrów, w którym członkowie Prezydium KEP zawarli m.in. pytanie, dlaczego dotychczas nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw wyrok Trybunału Konstytucyjnego RP z dnia 27 listopada 2024 r., stwierdzający nielegalność a zarazem niekonstytucyjność w całości, ze względów formalnych, rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r.
CZYTAJ DALEJ

Kościół w trampkach i błocie. Mocny line-up Festiwalu Życia w Kokotku

2025-04-09 15:33

[ TEMATY ]

Kościół w trampkach

Festiwal Życia w Kokotku

Materiał prasowy

Festiwal Życia w Kokotku

Festiwal Życia w Kokotku

Festiwal Życia, czyli największy chrześcijański festiwal dla młodzieży w Polsce odbędzie się od 7 do 13 lipca w Kokotku na Śląsku. Organizatorzy zaskakują programem.

Nieśmiałe podrygi wiosny uparcie kierują myśli wielu osób ku wyczekanym wakacjom, a te nieodłącznie kojarzą się wszak z letnimi festiwalami muzycznymi. Wśród tych najbardziej znanych, najgłośniejszych propozycji wyróżnia się jedna impreza, która zaskakuje swoją nieoczywistością – Festiwal Życia w Kokotku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję