Powstała Rada Naukowa Muzeum bł. Jerzego Popiełuszki
Inspiracja, koordynacja działań, recenzowanie oraz stworzenie przestrzeni do wymiany myśli. Tym ma zajmować się nowoutworzona Rada Naukowa. Na jej czele stanął prof. Paweł Skibiński z Uniwersytetu Warszawskiego.
Zadaniem Rady Naukowej Muzeum bł. Jerzego Popiełuszki będzie weryfikacja stanu badań oraz wytyczenie kierunków działań naukowych związanych z postacią błogosławionego. Prof. Paweł Skibiński – przewodniczący Rady wskazał cztery obszary działań, na których w najbliższych miesiącach skupią się prace. Inspiracja, koordynacja działań, recenzowanie oraz stworzenie przestrzeni do wymiany myśli.
– Rada ma opiekować się tym co jest przestrzenią poznawczą i ma jej nadać rys naukowości, czyli dążenia do prawdy – podkreślił prof. Skibiński. – Toczy się proces kanonizacyjny księdza Jerzego, który jest już błogosławiony, czyli trwa jego kult. Kult, który daleko wykracza już poza Polskę, ale jest stosunkowo słabo rozpoznany.
Poprzez badanie jak bardzo kult księdza Jerzego Popiełuszki jest rozpowszechniony Rada chce wspomóc proces kanonizacyjny błogosławionego.
– Będzie przez najbliższe lata, jak Pan Bóg pozwoli, pełnić rolę porządkującą tak jak wynika z tych czterech punktów, ale także sprawiającą, że to co będziecie porządkować będzie nabierało charakteru intersubiektywności czyli będzie naukowe – powiedział kard. Kazimierz Nycz. – Myślmy o kanonizacji. To nie jest tylko kwestia „uszukania” cudu. To jest najważniejszy moment, ale musimy jak najlepiej udokumentować jak daleko sięga jego kult.
W skład Rady Naukowej Muzeum bł. Jerzego Popiełuszki weszli:
Prof. Paweł Skibiński UW
prof. Piotr Mazurkiewicz
Reklama
prof. Józef Naumowicz
prof. Jan Żaryn
prof. Anna Kozłowska
prof. Alina Rynio
dr hab. Mariusz Krzysztofiński
dr Jarosław Wąsowicz
dr Mateusz Ihnatowicz
dr Witold Bagieński
dr Grzegorz Szczecina
dr Ewa Czaczkowska
dr Milena Kindziuk
Piotr Litka
Jakub Gołębiewski
Mec. Andrzej Rogoyski
Katarzyna Jóźwik
Paweł Kęska
2024-10-29 19:30
Ocena:0-2Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Franciszek: Kościół jest dla wszystkich, a nawet przede wszystkim dla złych
„Kościół nie jest tylko dla dobrych, albo dla tych, którzy wydają się dobrzy, czy uważają się za dobrych. Kościół jest dla wszystkich, a nawet przede wszystkim dla złych, bo Kościół jest miłosierdziem” – powiedział Franciszek podczas dzisiejszej audiencji ogólnej w Watykanie. W swojej katechezie papież nawiązał do fragmentu Ewangelii św. Łukasza (23, 39-43), w którym mowa o przebaczeniu jakiego Pan Jezus udzielił „dobremu łotrowi” na krzyżu. Słów Franciszka na placu św. Piotra wysłuchało około 25 tys. wiernych.
Oto tekst papieskiej katechezy w tłumaczeniu na język polski:
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
- Nic nie zbudujesz, bo cały czas patrzysz w przeszłość. Nie potrafisz obrócić się ku przyszłości. Cały czas siedzisz w Egipcie! - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas rekolekcji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.