Reklama

Niedziela Legnicka

Králíky: żołnierska przygoda

Fortyfikacyjne pasma umocnień wybudowane w latach 1936-38 wokół Králík miały bronić ówczesną Czechosłowację przed najazdem armii Wehrmachtu. Ich zwiedzanie może okazać się pełną pasji przygodą

Niedziela legnicka 31/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

historia

Dorota Niedźwiecka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejne schrony niczym ogromniaste grzyby wyłaniają się spomiędzy zarośli i zbóż. Niektóre z nich są łatwo dostępne, inne można obejrzeć dokładnie podejmując spory wysiłek. Wewnątrz tych otwartych: korytarze, przejścia - od kilkumetrowych do kilkukilometrowych.

Szczury w klatce

Okolice Muzeum Wojskowego Králíky i obiektu K-S 14 „U cihelny”. Z rozgrzanego słońcem pola wchodzę do niewielkiego, umieszczonego nad powierzchnią ziemi schronu. Ma może 5 na 5 m powierzchni. Ciemno. Nogą staram się wyczuć kolejny próg przy wejściu. Ciasny korytarzyk, który każe mi kluczyć: w lewo i znów w prawo. Pomieszczenie, a raczej ciasna komórka, rozświetla się trochę w miejscu, gdzie znajduje się otwór na karabin. Z niewielkiego wzniesienia dobrze widać podchodzących na wzgórze. Dwa stanowiska strzelnicze, zapas amunicji i żywności - próbuję sobie wyobrazić warunki bojowe. Tak ciasno, że gdy rozstawiono karabin, nie było się jak minąć. Ciemno i zimno... Przenosząc się wyobraźnią do początków II wojny światowej, staję bliżej żołnierzy - załogi fortyfikacji w Górach Orlickich, Lini Maginota, Mannerheima, Wału Pomorskiego... Na myśl przychodzą mi metafory z wojennych filmów: w takich pomieszczeniach można się czuć jak szczury w klatce...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Twierdza nie do zdobycia

Na linię fortyfikacyjną wokół Králík składają się trzy typy umocnień. Pierwsze, najsilniejsze to trzy twierdze: „Hurka”, „Adam” i „Bouda”, będące najlepiej zachowanymi twierdzami w Czechach. Drugie to np. bunkry: które miały własną załogę, ale nie były połączone korytarzami. Trzecim typem są mniejsze fortyfikacje, tzw. „rzepiki” dla 6-7 osób, nie mające stałej załogi. Taki „rzepik” opisałam powyżej.

Grupa warowna „Hurka” jest określana mianem unikatowego zabytku wojskowo-historycznego. Dokończona pod względem budowy do września 1938 r., jest kompleksem pięciu obiektów, połączonych podziemnym systemem korytarzy i sal (łączna ich długość wynosi 1,75 km). Schrony bojowe wchodzące w jej skład były zabezpieczone przed skutkami wszystkich znanych wówczas broni. W skład warowni wszedł m.in. schron artyleryjski, czyli najpotężniejszy rodzaj bloku bojowego umocnień czechosłowackich.

Reklama

Niektóre z obiektów „Hurki” służyły podczas II wojny światowej jako cele próbne ognia działowego. Sprawdzano na nich siłę rażenia m.in. tajnej broni niemieckiej: pociskami przeciwbetonowymi Röchling. Do dziś na obiektach zachowały się ślady po ostrzeliwaniu. Jak ogromny to obiekt, można sobie wyobrazić, biorąc pod uwagę, że sama załoga kompleksu „Hurka” miała liczyć 400 żołnierzy. Gromadzono w niej sprzęt, amunicję i żywność, naftę i olej, która tak dużej grupie osób miała wystarczyć na kilkumiesięczne oblężenie. Wszelkie potrzebne materiały dostarczano do podziemi kolejką „linowo-szynową”, którą przewożono 20 ton materiałów na godzinę. Podziw budzi bardzo dobry stan całego wnętrza.

Zwiedzający wśród eksponatów zobaczą: pierwotne przesuwane wrota pancerne przy samym wejściu, wagony i lokomotywę kolejki wąskotorowej, windę ukośną.

Indywidualnie można zwiedzać obiekt za wyjątkiem poniedziałków i świąt. W czerwcu, lipcu i sierpniu wejścia są o godz.: 10, 11, 13, 14, 15 i 16; od września do maja o godz. 11, 13, 15. Czas zwiedzania to 70 min. Trzeba ze sobą zabrać ciepłe ubranie i solidne obuwie.

Lichkov: historia wojny

Jadąc z Králík na zachód, dojeżdżamy do usytuowanych pośród lasów i pól dwóch schronów piechoty, wchodzących w skład Muzeum Wojskowego Lichkov. Miały one bronić przełęczy, drogi pomiędzy Lichkovem a Mladkovem oraz pobliskiej linii kolejowej. Dziś wnętrza schronów są dostępne do zwiedzania. Można przejść się umieszczonymi na dwóch poziomach korytarzami jednego z nich, odwiedzić poszczególne pomieszczenia i wejść po metalowej drabinie do kopuły pancernego dzwonu, z którego ostrzeliwano okolicę. W schronie umieszczono ekspozycję na temat fortyfikacji czechosłowackiej, technik obronnych itp. Wśród eksponatów - duża ilość zdjęć i przedmiotów związanych z okresem powstania schronu i miejscem: sprzęt wojskowy, makiety techniki wojskowej, mundury.

Reklama

Umocnienia w Górach Orlickich nigdy nie były wykorzystane bojowo. Gdy były gotowe do działań, Hitler wcielił tę część Czechosłowacji do III Rzeszy. Na podstawie umowy monachijskiej uzgodniono, że całość umocnień przejdzie w ręce Niemców bez jednego strzału. W proteście przeciwko tej decyzji plutonowy Arnoszt Hrad 3 października 1938 r. popełnił samobójstwo.

Dziś fortyfikacje stanowią unikalny w skali Europy przykład zabytków techniki wojskowej.

2013-08-01 16:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bitwa pod Wiedniem

Niedziela Ogólnopolska 42/2012, str. 52

[ TEMATY ]

historia

film

kino

"BITWA POD WIEDNIEM" - FOTO ANDREA CHISESI, DYSTR. MONOLITH FILMS

Wiosną 1683 r. na wielkiej równinie wokół Belgradu zebrała się największa w historii muzułmańska armia. Dowództwo armii powierzono wielkiemu wezyrowi Kara Mustafie (Czarny Mustafa). To właśnie jemu sułtan Stambułu Mehmed IV przekazał zieloną chorągiew Proroka, według tradycji - oryginalną chorągiew Mahometa. Miał ją wznieść nad wszystkimi stolicami Europy, kończąc na kolebce chrześcijaństwa - Rzymie, i tam zamienić Bazylikę św. Piotra w meczet. Wizja przedstawiająca arabskie konie pijące z fontanny na Placu św. Piotra miała być zapowiedzią błyskawicznego militarnego zwycięstwa islamu i definitywnego podporządkowania się chrześcijańskiej Europy.
To, że do tego nie doszło, zawdzięczamy skromnemu zakonnikowi o imieniu Marco D’Aviano oraz królowi polskiemu Janowi III Sobieskiemu. Najnowszy film Renzo Martinellego opowiada nam tę historię…
Wchodzący na ekrany kin film „Bitwa pod Wiedniem” (reż. Renzo Martinelli) jest zapisem kilku lat z życia zakonnika i kaznodziei Marco D’Aviano. Poznajemy go jako człowieka o sile ducha, który nie akceptuje kompromisów. Twierdzi, że wierzyć należy zawsze, niezależnie od czasów i wygody. Papież Innocenty XI uczynił go propagatorem chrześcijaństwa, prosząc usilnie o rozpowszechnianie w każdym miejscu wiadomości o islamskim niebezpieczeństwie i o potrzebie zatrzymania muzułmańskiej ekspansji. To dzięki jego niestrudzonej misji apostolskiej udało się stworzyć armię, która ocaliła osaczony Wiedeń. To on wzywał cesarza Leopolda XIII i innych władców europejskich do walki i obrony flagi Europy, twierdząc, że jeśli nie będą walczyć wszyscy razem, nie będzie Europy.
„Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nieznajomości przeszłości” (Marc Bloch). „11 września 1683 r. islam osiągnął apogeum ekspansji na Zachód. Trzysta tysięcy wyznawców Allacha pod dowództwem Kara Mustafy od dwóch miesięcy oblegało zwane «Złotym jabłkiem» miasto Wiedeń”. Te słowa rozpoczynające film w zamiarze reżysera mają uświadomić widzowi, że walka w obronie chrześcijaństwa powraca. XVII-wieczna opowieść o obronie Wiednia przed islamskim najeźdźcą ma również ukazać, że współczesny świat chrześcijański staje przed podobnym zagrożeniem. Międzynarodowy tytuł filmu: „11 września 1683” jest odwołaniem się do tragicznych wydarzeń z 11 września 2001 r., kiedy to muzułmański świat terroryzmu zaatakował Nowy Jork. 11 września 1683 r. Kara Mustafa zapewniał, że jest to ważny dzień - dzień wielkiej siły dla narodu muzułmańskiego: „Nie tylko Wiedeń, ale także Paryż, Rzym i cały świat”. Atak na Nowy Jork, na miasto-symbol wielkości i potęgi świata zachodniego, miało być również objawieniem potęgi świata muzułmańskiego. Reżyser, opowiadając historię obrony Wiednia, mówi do nas również, byśmy nie zapominali o tym, co się wydarzyło 11 lat temu. (Jeśli nie będziemy razem, nie będzie Europy).
Wyreżyserowana przez Renzo Martinellego „Bitwa pod Wiedniem” to ogromne epickie widowisko, film ujmujący i piękny, wywołujący wielkie emocje, ukazujący świat, który dawno przeminął. To 2 godziny, które stają się również doskonałą lekcją historii, ukazującą wielkość i dumę narodu polskiego.

CZYTAJ DALEJ

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

2024-05-07 10:00

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".

CZYTAJ DALEJ

Nadmorska Pani, módl się za nami...

2024-05-08 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe.Stock

Kult Matki Bożej w Swarzewie sięga czasów przed reformacją a z Jej historią związanych jest kilka legend.

Rozważanie 9

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję