Od piątku recepta na "bezpłatny" lek także w prywatnym gabinecie lekarza
Dzieci i seniorzy mogą dostać receptę na bezpłatny lek niezależnie od tego, czy lekarz ma kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, czy nie, czyli także w prywatnym gabinecie - w piątek weszły w życie przepisy, które znoszą ograniczenia w dostępie do nieodpłatnych leków.
W piątek weszła w życie nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Zakłada, że recepty na bezpłatne leki dla pacjentów - dzieci do 18. roku życia i seniorów po ukończeniu 65. roku życia - mogą wystawić wszyscy lekarze, niezależnie od tego, czy mają kontrakt z NFZ, czy go nie mają, czyli także w ramach prywatnej praktyki.
Roczny koszt rozszerzenia uprawnień do wystawiania recept na bezpłatne leki dla dzieci i seniorów resort zdrowia oszacował na około 415 mln zł.
Dotąd recepty na bezpłatne leki dla seniorów i dzieci mógł wystawiać jedynie lekarz, który zawarł umowę z NFZ w jednym z trzech zakresów - podstawowej opiece zdrowotnej, ambulatoryjnej opiece specjalistycznej lub leczeniu szpitalnym. Takie uprawnienia ma też tzw. lekarz emeryt, który wystawia receptę dla siebie albo swoich najbliższych oraz część pielęgniarek.
Od 1 września 2023 r. dzieci i seniorzy mogą otrzymać bezpłatnie lek, który znajduje się w wykazie ministra zdrowia. Warunkiem do otrzymania leku nieodpłatnie jest także zdiagnozowane u pacjenta schorzenie, które znajduje się w wykazie dla danego leku.(PAP)
Papież Grzegorz XVI (Bartolomeo Alberto Cappellari), 254. biskup Rzymu, zasiadał na Stolicy Piotrowej w latach 1831–1846. Należał do Kongregacji Kamedulskiej Zakonu św. Benedykta. Przez wiele lat przebywał w klasztorze San Michele in Isola, niedaleko Murano (Wenecja) – jako zakonnik miał na imię Mauro. Kamedułowie, tak jak i benedektyni, przykładali dużą wagę do przyklasztornych aptek. Najsłynniejsza z nich znajduje się przy eremie i klasztorze w Camaldoli (środkowe Włochy, niedaleko Arezzo) założonym w latach 1024-1025 przez św. Romualda.
Kameduli byli badaczami przyrody i strażnikami lasu. Przez stulecia katalogowali i badali florę i faunę terytoriów, które zamieszkiwali. W szczególności stali się oni głębokimi znawcami leczniczych właściwości ziół. Przygotowywali lecznicze eliksiry, które służyły nie tylko mnichom, ale także pielgrzymom goszczonym w tzw. ospitali, które były pierwszą formą szpitali.
Pracownia Piotra Bruegela, Spis/fot. Grażyna Kołek
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Tak mówi Pan: «Przeklęty mąż, który pokłada nadzieję w człowieku i który w ciele upatruje swą siłę, a od Pana odwraca swe serce. Jest on podobny do dzikiego krzewu na stepie, nie dostrzega, gdy przychodzi szczęście; wybiera miejsca spalone na pustyni, ziemię słoną i bezludną. Błogosławiony mąż, który pokłada ufność w Panu, i Pan jest jego nadzieją. Jest on podobny do drzewa zasadzonego nad wodą, co swe korzenie puszcza ku strumieniowi; nie obawia się, gdy nadejdzie upał, bo zachowa zielone liście; także w roku posuchy nie doznaje niepokoju i nie przestaje wydawać owoców».
Religia w polskiej szkole to temat, który od lat budzi emocje, zarówno wśród uczniów, rodziców, jak i decydentów. Jej obecność na lekcjach to efekt złożonej historii, w której splatają się losy Kościoła, państwa i społeczeństwa. Jak zmieniało się nauczanie religii na przestrzeni dekad? Kiedy była obowiązkowa, a kiedy zniknęła z planu lekcji? Jakie wydarzenia wpłynęły na obecny kształt tych lekcji? Oto fascynująca podróż przez dzieje jednego z najbardziej wartościowych przedmiotów w polskim systemie edukacji.
Początki nauczania religii w Polsce sięgają średniowiecza, gdy edukacja była nierozerwalnie związana z Kościołem. Szkoły parafialne i klasztorne, prowadzone przez duchownych, stanowiły główne ośrodki wiedzy. Nauka religii była nie tylko przedmiotem, ale fundamentem wychowania, kształtującym system wartości młodych Polaków.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.