Reklama

Niedziela Legnicka

Przed Kongresem Eucharystycznym (3)

Msza św. – uczta Słowa i Chleba

Niedziela legnicka 7/2014, str. 7

[ TEMATY ]

kongres

Bożena Sztajner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ostatnie nasze rozważanie zostało zatytułowane: sens narodzenia Jezusa: Słowo i Pokarm. Jezus przyszedł na świat, by stać się dla nas pokarmem. Nie chodzi oczywiście o pokarm powszedni, ale na życie wieczne. Przyszedł jako Słowo i jako Chleb. Ta prawda prowadzi nas do odkrycia wartości każdej Mszy św. W centrum każdej Eucharystii znajduje się stół, a nawet dwa stoły. Stół zawsze kojarzy się ze spotkaniem, z jedzeniem, z karmieniem się. Msza św. to uczta, wspaniała uczta, podczas której zasiadamy do stołu, by spożywać. Spożywamy słowo Boga i Ciało Chrystusa, Syna Bożego.

Podczas każdej Mszy św. mamy możliwość skorzystania z tego, co Bóg nam podarował podczas przyjścia na świat Jego Syna. Jej struktura oddaje sens narodzenia Chrystusa. Pamiętamy, że każda Msza św. składa się, oprócz obrzędów wstępnych i zakończenia, z dwóch głównych części: liturgii Słowa i liturgii Eucharystycznej:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najpierw zasiadamy do stołu Słowa. Słuchamy słowa Boga i wtedy rodzi się nasza wiara. Rozważamy to słowo, staramy się wprowadzić je w życie. Bóg przyjął ludzkie ciało, by stać się Słowem. Słowo rodzi naszą wiarę i nadzieję na życie wieczne.

Reklama

Warto w tym miejscu wspomnieć, że wraz z rozwojem architektury kościelnej wyodrębniło się specjalne miejsce przeznaczone tylko do głoszenia słowa Bożego. Obok ołtarza budowano podwyższenie, które nazywano amboną, od greckiego czasownika „anabainen” oznaczającego „wstępować, wchodzić”. Początkowo podwyższenie ambony miało znaczenie praktyczne i służyło lepszej słyszalności mówiącego. Potem ambony, sposób ich budowania, dekorowania i skierowania nabrały znaczenia teologicznego. Zwykle w kościołach umieszczano trzy ambony. Pierwsza z nich, najwyższa i najbardziej okazała, służyła do proklamacji Ewangelii. Ambona ta skierowana była ku północy. W Piśmie Świętym północ oznacza obszar ciemności i nocy, bo żyją tam narody nieznające Boga, czyli żyją w ciemności i grzechu. Ewangelia natomiast, będąca słowem Jezusa Chrystusa, podobnie jak on sam jest światłem. Światło Ewangelii jest skierowane ku narodom żyjącym w ciemności. Tylko to światło jest w stanie rozproszyć i pokonać ciemności zła i grzechu, ciemność nieznajomości Boga i Jego Dobrej Nowiny. Druga ambona, nieco mniejsza, z której czytano fragmenty Starego Testamentu, skierowana była ku ołtarzowi. Oznaczało to, że wszystkie obietnice i zapowiedzi Starego Testamentu wypełniły się w Chrystusie, którego znakiem jest ołtarz. Trzecia ambona skierowana była w stronę ludu i służyła do prowadzenia śpiewu, komentarzy liturgicznych, przekazywania ogłoszeń, odczytywania wezwań modlitwy powszechnej. W wiekach późniejszych zredukowano liczbę ambon. Jedyną ambonę, często bardzo ozdobną i w różnych symbolicznych kształtach, umieszczano na jednym z filarów kościoła. Niekiedy również ambonę porównywano do góry, z której Chrystus głosi Dobrą Nowinę. Dziś podkreśla się ambonę jako Stół Słowa Bożego, z którego to słowo powinno być odczytywane i głoszone.

Następnie zasiadamy do stołu Eucharystycznego. Jezus jest Chlebem i na każdej Eucharystii chce nas karmić, byśmy żyli na wieki. Każda Komunia św. leczy i buduje naszą miłość. Jest wspaniałym lekarstwem. Kto kocha, jest szczęśliwy. Kto kocha, czyni dobrze, żyje na wieki.

W każdym kościele powinien być ołtarz stały, jasno i trwale wskazujący na Jezusa Chrystusa, który jest żywym kamieniem. Jest on najważniejszym elementem wyposażenia każdego kościoła.

Ojcowie Kościoła często powtarzali, że Chrystus jest ołtarzem, żertwą ofiarną i kapłanem składającym ofiarę z samego siebie. Podobnie wszyscy chrześcijanie jako cząstki Ciała Chrystusa są duchowymi ołtarzami, na których składa się Bogu świętą ofiarę. W symbolice ołtarza można wyróżnić dwa podstawowe znaczenia: jest on obrazem stołu z Ostatniej Wieczerzy oraz jest on symbolem krzyża, na którym Zbawiciel dokonał ofiary odkupienia. Dlatego ołtarz jest miejscem uwielbienia i odkupienia, na którym dokonuje się wielkie misterium naszego zbawienia. Już w starożytności ołtarz był zawsze traktowany jako miejsce wyjątkowe. Dlatego też często wręcz zabraniano dostępu do ołtarza osobom niezwiązanym bezpośrednio ze sprawowaniem kultu. Ołtarz niejednokrotnie był też widziany jako miejsce ratunku i azylu. Kto w niebezpieczeństwie czy w zagrożeniu życia dotknął się ołtarza, nie mógł być skrzywdzony. Na ołtarzu składano śluby. Do dzisiaj, gdy osoby konsekrowane składają śluby, podpisują akt ślubowania i składają go na ołtarzu jako znak konsekracji, poświęcenia. Ostatecznie chodzi o takie rozumienie ołtarza, że jest to miejsce i znak, do którego zbliżamy się po to, żeby na nim złożyć swoje życie.

Dzięki Eucharystii żyjemy życiem rodzącego się Zbawiciela, żyjemy wiarą, nadzieją miłością. Eucharystia, czyli Jezus otwiera przed nami bramy nieba, daje nam zbawienie wieczne, życie w nieprzemijającym szczęściu. Idąc w każdą niedzielę na Mszę św. za każdym razem przeżywamy i Narodzenia Pańskie, i Zmartwychwstanie Zbawiciela. Korzystajmy z tego daru i żyjmy wiarą głęboką. Uczestnicząc we Mszy św., mając świadomość tych wielkich Bożych darów, możemy powtarzać: Wierzę w Syna Bożego! Kto wierzy we mnie, choćby i umarł żyć będzie (J 11, 25).

2014-02-12 16:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: modlitwa o powrót Europy do chrześcijańskich korzeni

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

kongres

Bożena Sztajner/Niedziela

Trwa Ogólnopolska Pielgrzymka w intencji powrotu do korzeni chrześcijańskich Europy oraz rychłej beatyfikacji ojców zjednoczenia Europy na fundamentach chrześcijańskich, Sług Bożych Alcide De Gasperiego i Roberta Schumana. Pielgrzymka połączona jest z I Europejskim Kongresem, który stanowi forum wymiany myśli na temat przyszłości Europy budowanej na chrześcijańskich wartościach.

Spotkanie odbywa się z inspiracji Ruchu „Europa Christi”, którego celem jest stwarzanie różnorakich płaszczyzn umożliwiających odbudowanie chrześcijańskiego myślenia o Europie. Pomysłodawcą inicjatywy jest ks. infułat Ireneusz Skubiś, honorowy redaktor naczelny Tygodnika „Niedziela”.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Chwała i cześć Bohaterowi!

2025-09-25 12:35

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

100 lecie ppor. Józefa Czesława Skrzyneckiego, żołnierza 4. Pułku Pancernego Skorpion.

100 lecie ppor. Józefa Czesława Skrzyneckiego, żołnierza 4. Pułku Pancernego Skorpion.

Do świątyni pw. Opieki św. Józefa i Matki Bożej z Góry Karmel przy ul. Liściastej 9 w Łodzi przybyła rodzina, przyjaciele oraz przedstawiciele Wojska Polskiego, aby uczestniczyć w dziękczynnej Mszy św. za sto lat życia ppor. Józefa Czesława Skrzyneckiego, żołnierza 4. Pułku Pancernego Skorpion.

W uroczystości również wziął udział Szwadron Skorpion z oryginalnym proporcem 4. Pułku Pancernego oraz poczet sztandarowy Stowarzyszenia Polskich Kombatantów. - Dzisiejsza Eucharystia to nie tylko czas modlitwy i wdzięczności, ale także okazja, aby przypomnieć drogę żołnierskiej służby Pana Podporucznika, pełną poświęcenia, odwagi i umiłowania Ojczyzny. Niech ta Msza św. będzie czasem wspólnego dziękczynienia i wdzięczności wobec Jubilata, wobec historii i wobec Boga, który prowadzi go przez całe życie – powiedział Witold Gudyś prezes Polskiej Grupy Pamięci Historycznej. Dla upamiętnienia bohaterskiego szlaku bojowego została przygotowana specjalna tablica, na której opisano jego drogę wojenną. Powstała ona dzięki staraniom córki Jubilata Magdaleny Schembri oraz Stowarzyszenia Polskiej Grupy Pamięci Historycznej, której Pan Józef jest członkiem.
CZYTAJ DALEJ

10 lat od uchwalenia celów ONZ świat nadal głoduje

2025-09-25 18:43

[ TEMATY ]

ONZ

głód

adobe.crock.pl

Dziesięć lat po uchwaleniu celów ONZ dotyczących zrównoważonego rozwoju pracownicy organizacji pomocowych wyciągają druzgocące wnioski dotyczące dotychczasowej walki z głodem. Dzisiaj, pięć lat przed rokiem docelowym Agendy 2030, widać wyraźnie, że świat bez głodu pozostaje odległą perspektywą, oświadczyła 24 września w Berlinie organizacja Aktion gegen den Hunger (Akcja przeciw głodowi).

Około 673 milionów ludzi cierpiało z powodu głodu w zeszłym roku, prawie 100 milionów więcej niż dziesięć lat temu. Agendę 2030 państwa członkowskie ONZ uzgodniły 25 września 2015 roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję