Reklama

Niedziela Częstochowska

Wielkanoc po sąsiedzku, czyli jak świętują ewangelicy i prawosławni

Panorama Częstochowy, w którą wpisują się wieże kościołów z tą najsłynniejszą – jasnogórską, nie byłaby pełna bez wież dwóch świątyń usytuowanych vis- à -vis przy zbiegu ulic Śląskiej i Kopernika. Jedna z nich to wieża kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. Wniebowstąpienia Pańskiego. Druga – to kopuły cerkwi prawosławnej pw. Częstochowskiej Ikony Matki Bożej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współdziałanie wspólnot ewangelickiej, kierowanej przez ks. Adama Glajcara, i prawosławnej, której proboszczem jest ks. mitrat Mirosław Drabiuk, z Kościołem katolickim, jakie zauważamy przy organizacji kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” – to tylko jeden z przykładów praktykowania ekumenizmu w naszym mieście.

Tegoroczne Święta Wielkanocne, przypadające w Cerkwi prawosławnej w tym samym terminie co u katolików i protestantów, niech będą pretekstem do przyjrzenia się, jak przygotowują się do Wielkanocy i jak świętują nasi sąsiedzi z obu wymienionych parafii, a tym samym przekonania się, czy więcej nas łączy czy dzieli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co z tym terminem?

Powodem, dla którego tylko raz na jakiś czas Wielkanoc w Kościele katolickim oraz innych Kościołach zachodnich zbiega się z Wielkanocą w Kościele prawosławnym jest różnica w obliczaniu daty tego największego chrześcijańskiego święta. Katolicy świętują Wielkanoc zawsze w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni księżyca, zwanej też pełnią paschalną (21 marca). W praktyce zatem katolicka Wielkanoc przypada w okresie od 22 marca do 25 kwietnia. Cerkiew prawosławna dodaje jeszcze jeden warunek – niedziela wielkanocna przypadać musi po zakończeniu Paschy żydowskiej, które to święto jest również świętem ruchomym. Przeważnie więc prawosławni świętują Wielkanoc po katolikach, a różnica w terminach wynosić może nawet pięć tygodni. Średnio jednak co trzy lata termin Świąt Wielkanocnych w Kościołach katolickim i prawosławnym zbiega się ze sobą – i tak też jest właśnie w roku bieżącym.

40 dni postu

Przygotowaniem do Świąt Wielkanocnych jest okres Wielkiego Postu, który katolicy rozpoczęli w Środę Popielcową, 5 marca. Dwa dni wcześniej, 3 marca, Wielki Post rozpoczęli wyznawcy prawosławia. Duchowni obu wyznań zgodnie podkreślają, że okres ten jest drogą do wyrzeczenia się własnych słabości i zbliżenia się do Pana Boga. Widocznym jego przejawem dla wiernych obu wyznań jest podjęcie wstrzemięźliwości od pewnych pokarmów, używek czy też przyjemności. W okresie Wielkiego Postu prawosławni nie stronią jedynie od mięsa, ale i często też od innych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym od nabiału. Ścisły post, czyli zakaz przyjmowania jakichkolwiek pokarmów czy płynów, obowiązuje ich w Wielki Piątek. Jest to zazwyczaj post 24-godzinny lub post podjęty od świtu do zmierzchu.

Reklama

5 marca, Dniem Pokuty i Modlitwy, 40-dniowy czas pasyjny rozpoczęli również wierni Kościoła ewangelicko-augsburskiego (luteranie). Nieco inaczej jednak niż w Kościołach katolickim i prawosławnym wygląda sama praktyka postu. Ma ona przede wszystkim postać etycznej postawy wobec drugiego człowieka – np.: weryfikacji zachowań wobec bliźniego, naprawy wyrządzonych mu krzywd czy podjęcia zobowiązania życia na co dzień wskazaniami Ewangelii. Zdarza się jednak, że ewangelicy podejmują wstrzemięźliwość w jedzeniu i piciu bądź rezygnację z udziału w rozrywce, przeznaczając zaoszczędzone w ten sposób pieniądze do tzw. skarbonek diakonii, z których dochód przeznaczany jest na cele charytatywne.

Niedziela Palmowa

Wielki Tydzień otwiera Niedziela Palmowa, w prawosławiu nazywana też Świętem wejścia Chrystusa do Jerozolimy bądź popularnie niedzielą wierzbową. Wierni przychodzą do cerkwi z palemkami, które zostają poświęcone podczas liturgii, a nabożeństwo tego dnia ma charakter radosny. Kościół ewangelicko-augsburski nie ma zwyczaju święcenia palemek. Jedynie w niektórych kościołach luterańskich podczas nabożeństwa w Niedzielę Palmową na ołtarzu umieszczane są palemki przypominające o palmach, którymi witano Chrystusa.

Wielki Tydzień prawosławia

W Kościele prawosławnym w Wielki Czwartek w cerkwiach odprawiana jest, poprzedzona wieczernią, liturgia św. Bazylego, podczas której biskupi konsekrują święty olej – myrro. Wieczorem ma miejsce utrenia Wielkiego Piątku z czytaniami 12 fragmentów Ewangelii, opisujących wydarzenia od Ostatniej Wieczerzy do pogrzebu Jezusa. W Wielki Piątek w cerkwi nie sprawuje się liturgii. Po południu odprawia się jedynie wieczernicę, poświęconą śmierci Jezusa na krzyżu. Ma też miejsce adoracja Płaszczenicy – ikony symbolizującej płótno, w które zawinięte było ciało Chrystusa po zdjęciu z krzyża. Płaszczenica składana jest na pustym katafalku, tzw. świętym prestole, a wierni oddają jej cześć, kłaniając się i całując ikonę. Zazwyczaj też w Wielki Piątek wieczorem odprawiana jest jutrznia wielkosobotnia z uroczystą procesją z Płaszczenicą, symbolizująca złożenie Chrystusa w grobie. W Wielką Sobotę w cerkwiach odprawiana jest, poprzedzona wieczernicą, liturgia św. Bazylego. Odczytuje się podczas niej 15 fragmentów ze Starego Testamentu, którymi są przepowiednie ukrzyżowania i zmartwychwstania Chrystusa. Przed Ewangelią kapłani zmieniają szaty liturgiczne z ciemnych na białe, a sama Ewangelia mówi o zmartwychwstaniu. Po liturgii kapłan święci chleb i wino oraz jaja i mięso. Prawosławni – podobnie jak katolicy – w Wielką Sobotę święcą pokarmy – chleb, sól, starty chrzan, wędliny, sery oraz jajka, ale są to jajka bez skorupek, by nie wyrzucać tego, co poświęcone.

Reklama

Wielki Tydzień luteran

W kościele ewangelickim w Wielki Czwartek odprawiane są nabożeństwa wieczorne, upamiętniające ustanowienie przez Chrystusa Wieczerzy św. Tego dnia Komunia św. udzielana jest wiernym pod dwiema postaciami. Barwą liturgiczną jest biel – symbol czystości i niewinności. Wielki Piątek jest największym świętem Kościoła ewangelicko-augsburskiego. W tym dniu milkną dzwony, na ołtarzu i kazalnicy dominuje czerń, krzyż ołtarzowy jest znakiem żałoby i jest przesłonięty kirem. Jeśli tylko jest to możliwe, w kościołach odprawia się kilka nabożeństw, podczas których wierni słuchają wyjątków z historii męki i śmierci Jezusa Chrystusa oraz przystępują do Wieczerzy Pańskiej. Wielka Sobota jest dniem pamiątki bólu po śmierci Chrystusa, ale też oczekiwania na radość zmartwychwstania. Tego dnia w niektórych kościołach odprawiane są krótkie nabożeństwa. Inaczej niż w Kościele katolickim czy prawosławnym, w Kościele ewangelicko-augsburskim nie pielęgnuje się zewnętrznych tradycji Wielkiego Tygodnia czy Wielkanocy, takich jak święcenie palm, pokarmów czy budowanie grobów Pańskich.

Reklama

Wielkanoc

W Kościele prawosławnym momentem kulminacyjnym Wielkiego Tygodnia jest noc z soboty na niedzielę. O godz. 23.30 w cerkwiach rozpoczyna się nabożeństwo rezurekcyjne, podczas którego Płaszczenica uroczyście wraca na ołtarz, a wierni obchodzą kościoły w procesjach, niosąc zapalone świece. Podczas nabożeństwa duchowni pozdrawiają wiernych słowami: „Chrystus zmartwychwstał”, a wierni odpowiadają: „Zaprawdę zmartwychwstał”. Wierni podchodzą do siebie i składają sobie życzenia. Nabożeństwo kończy się nad ranem, a po nim można już jeść poświęcone pokarmy. Śniadanie wielkanocne jest uroczyste. Bliscy przy stole dzielą się jajkiem. Wśród potraw nie może zabraknąć paschy – potrawy z białego sera, utartego z masłem, żółtkami i bakaliami. Ozdobą stołu, ale też wielkanocnym podarunkiem, są pisanki.

Niedziela zmartwychwstania w Kościele ewangelicko-augsburskim rozpoczyna się nabożeństwem rezurekcyjnym. Po nim odprawiane jest uroczyste nabożeństwo główne – ze spowiedzią i Komunią św. Ewangelicy nie mają zwyczaju dzielenia się jajkiem, ani też nie przygotowują specjalnych śniadań czy wystawnych obiadów wielkanocnych. Jak podkreślają, najważniejsze dla nich jest duchowe przeżycie tych świąt. I tego jako dobrzy sąsiedzi możemy życzyć sobie wzajemnie – świadomego i duchowego przeżycia Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Chrystus zmartwychwstał! – Prawdziwie Zmartwychwstał!

2014-04-16 15:58

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wczesnochrześcijański spór o datę Wielkanocy

Niedziela świdnicka 12/2018, str. VII

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Wikimedia Commons

Relikwie męki Pańskiej, bazylika Świętego Krzyża z Jerozolimy w Rzymie

Relikwie męki Pańskiej, bazylika Świętego Krzyża z Jerozolimy w Rzymie

Pascha, czyli Wielkanoc to pierwsze i najważniejsze święto chrześcijańskie, upamiętniające mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Jednak w II wieku data jego obchodzenia stało się przyczyną poważnego sporu, który mógł doprowadzić do rozłamu w łonie Kościoła

Już Kościół apostolski znał doroczny obchód Paschy, jakkolwiek wyraźne świadectwa tego faktu pochodzą z II wieku. Właściwie wszystkie informacje historyczne o świętowaniu Wielkanocy przez chrześcijan w pierwszych dwóch wiekach pochodzą od wybitnego historyka Kościoła, Euzebiusza z Cezarei (zm. 340), który w swojej monumentalnej „Historii kościelnej” zapisał: „Rozgorzał wówczas spór o sprawę niemałego znaczenia. Mianowicie Kościoły całej Azji w oparciu o bardzo starą tradycję uważały, że święto Wielkanocy należy obchodzić czternastego dnia księżyca, kiedy to Żydzi mieli obowiązek ofiarowania baranka, i że w każdym razie tego dnia, bez względu na to, jaki by to był dzień tygodnia, należy zakończyć post. Tymczasem wszystkie inne Kościoły na świecie nie trzymały się tej zasady, ale na podstawie tradycji apostolskiej, która do dzisiaj nie straciła swej mocy, zachowywały zwyczaj, że nie godzi się kończyć postów żadnego innego dnia, jak tylko w dniu Zmartwychwstania naszego Zbawiciela. W sprawie tej odbywały się synody i zgromadzenia biskupów, którzy jednomyślnie listami do wiernych całego świata ogłosili kościelną zasadę, że tajemnicy Zmartwychwstania Pańskiego nie należy świętować żadnego innego dnia, jak tylko w niedzielę i że tylko tego dnia wolno kończyć posty paschalne”.

CZYTAJ DALEJ

Bóg Ojciec, Syn i Duch Święty chce się ze mną i z Tobą spotykać

2024-04-15 14:51

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 16, 23b-28.

Sobota, 11 maja

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Wniebowstąpienie wyraźnie pokazuje, że nasza Ojczyzna jest w Niebie

2024-05-10 20:51

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

12 maja 2024, Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję