Reklama

Niedziela Legnicka

Czwarta bazylika w diecezji legnickiej

Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego i św. Jadwigi Śląskiej w Legnickim Polu 15 czerwca zostanie podniesiony do godności bazyliki mniejszej

Niedziela legnicka 24/2014, str. 1

[ TEMATY ]

Bazylika

Ks. Waldemar Wesołowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystość nadania tego tytułu przez Stolicę Apostolską rozpocznie się o godz. 13 i połączona będzie z doroczną pielgrzymką służb mundurowych. Tym samym diecezja legnicka wzbogaci się o czwartą bazylikę mniejszą.

Historia miejsca

Reklama

Już w średniowieczu wzniesiono w Legnickim Polu kościół pw. Trójcy Świętej i Najświętszej Maryi Panny, który według starych przekazów stanął w miejscu kaplicy ufundowanej przez św. Jadwigę, księżnę śląską, matkę księcia Henryka II Pobożnego, w rejonie odnalezienia jego zwłok po bitwie z Mongołami w 1241 r. Kościół do czasów reformacji znajdował się pod opieką benedyktynów, a od XVI wieku pełnił funkcję parafialną. Na początku XVIII wieku benedyktyni powrócili do Legnickiego Pola. Opat Othmar Zinke rozpoczął budowę klasztoru od 1723 r., a po 1727 r. wzniesiony został nowy kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego i św. Jadwigi Śląskiej. Całe to założenie kościelno-klasztorne zostało zrealizowane według projektu słynnego ówczesnego architekta Kiliana Ignacego Dientzenhofera z Pragi. Konsekracji kościoła dokonał 7 października 1731 r. sufragan wrocławski bp Eliasz von Sommerfeld. Po kasacie zakonu benedyktynów w 1810 r. przez władze pruskie, zabudowania klasztorne przejęła i użytkowała armia pruska. W czasie II wojny światowej znajdował się w klasztorze obóz jeniecki. Po wojnie kościół pełnił funkcje parafialne. Od 1961 r. władze państwowe umieściły w klasztorze Państwowy Dom Opieki Społecznej, w którym obecnie przebywa 450 pensjonariuszy. Po ustanowieniu 25 marca 1992 r. diecezji legnickiej pierwszy biskup legnicki Tadeusz Rybak ustanowił kościół parafialny w Legnickim Polu diecezjalnym sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej. 2 czerwca 1997 r. przybył do Legnicy Jan Paweł II, który w swojej homilii podkreślił wielkie znaczenie Legnickiego Pola dla Kościoła i świata. Powiedział m.in: „Pamiętamy, że Legnica to miejsce historyczne, miejsce, na którym książę piastowski Henryk Pobożny – syn św. Jadwigi, stawił czoło najeźdźcom ze Wschodu – Tatarom, wstrzymując ich groźny pochód ku Zachodowi. Z tego powodu, choć bitwa była przegrana, wielu historyków uznaje ją za jedną z ważniejszych w dziejach Europy. Ma ona również wyjątkowe znaczenie z punktu widzenia wiary. Trudno określić, jakie motywy przeważały w sercu Henryka – chęć obrony ojczystej ziemi i udręczonego ludu czy też wola powstrzymania wojsk mahometańskich, zagrażających chrześcijaństwu. Wydaje się, że te motywy były nierozłączne. Henryk, oddając życie za powierzony jego władzy lud, równocześnie oddawał je za wiarę Chrystusową. I to był znamienny rys jego pobożności, którą ówczesne pokolenia dostrzegały i zachowały jako przydomek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

14 kwietnia 2004 r. rozporządzeniem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej zespół klasztorny w Legnickim Polu został uznany za pomnik historii.

Architektura kościoła

Architektura kościoła stanowi szczytowe osiągnięcie sztuki późnego baroku, której wzorce znajdujemy w sztuce europejskiej tamtego okresu. Zdobiące fasadę figury świętych i symbole religijne z dominującym znakiem krzyża świętego, głoszą zwycięstwo wiary i idei chrześcijańskich nad siłami pogaństwa. Niezwykły w swoim wyrazie jest architektoniczny układ wnętrza kościoła, stanowiący jedno z najciekawszych rozwiązań architektury późnobarokowej na Śląsku. Okazałe, przejrzyste wnętrze kościoła nakrywa ogromne sklepienie w formie tzw. kapy czeskiej, wspartej na przylegających do ścian półkolistych, wklęsłych filarach. Filary są tłem dla stojących pomiędzy nimi kamiennych posągów świętych. Sklepienie kościoła pokryte zostało monumentalnym malarstwem freskowym, związanym tematycznie z ideą przewodnią kościoła, która promuje duchowe treści związane z apoteozą Krzyża Świętego i chwałą św. Jadwigi Śląskiej. Zachowany do dziś zarówno wystrój, jak i wyposażenie świątyni, zrealizowali uznani w Europie artyści tej miary: Kilian Ignacy Dientzenhofer oraz Karl Joseph Hiernle – autor większości dekoracji rzeźbiarskich; Wenzel Laurent Reiner – autor czterech obrazów ołtarzowych; Franciszek de Becker – twórcą obrazu w ołtarzu głównym. Wielkim kunsztem malarskim wykazał się Cosmas Damian Asam, który wykonał monumentalną dekorację freskową wnętrza kościoła.

2014-06-12 07:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bazylika Przemienienia Pańskiego na górze Tabor sprofanowana

[ TEMATY ]

Bazylika

Izrael

Zdjęcie: Bożena Sztajner

Bazylika Przemienienia Pańskiego, Góra Tabor, Ziemia Święta

Bazylika Przemienienia Pańskiego, Góra Tabor, Ziemia Święta

Złodzieje, którzy wdarli się w nocy z niedzieli na poniedziałek do Bazyliki Przemienienia Pańskiego na górze Tabor, porozrzucali na ziemi Hostie i skradli cenne przedmioty.

Wadie Abunassar, rzecznik Zgromadzenia Ordynariuszy Katolickich Ziemi Świętej, stwierdził, że bulwersujący akt profanacji dokonany został na tle rabunkowym. Podkreślił, że w przypadku gdy sprawcami podobnych czynów są ekstremiści, z reguły pozostawiają po sobie napisy wskazujące na inspirację.
CZYTAJ DALEJ

Lekarz papieża: chciał umrzeć w domu

2025-04-24 11:55

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Vatican Media

Zdjęcie ilustracyjne - z dnia wyjścia z Gemelli

Zdjęcie ilustracyjne - z dnia wyjścia z Gemelli

Szef zespołu medycznego opiekujący się papieżem Franciszkiem podał w wywiadzie szczegóły dotyczące ostatnich dni i śmierci papieża. Został wezwany przez pielęgniarza Franciszka Massimiliano Strappettiego około godz. 5:30 w Poniedziałek Wielkanocny.

„Powiedział mu, że papież jest w bardzo złym stanie i musi zostać ponownie hospitalizowany w klinice Gemelli”, powiedział chirurg Sergio Alfieri włoskiemu dziennikowi „Corriere della Sera”. „Dwadzieścia minut później byłem w Domu św. Marty, ale nadal wierzyłem, że hospitalizacja prawdopodobnie nie będzie konieczna”.
CZYTAJ DALEJ

Podsumowanie XVI Międzynarodowego Konkursu Artystycznego im. Włodzimierza Pietrzaka

2025-04-28 15:06

[ TEMATY ]

konkurs

mat. prasowy

736 uczestników z Polski, Austrii, Litwy, Łotwy, Mołdawii, Ukrainy i USA wzięło udział w XVI Międzynarodowym Konkursie Artystycznym im. Włodzimierza Pietrzaka pt. „Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem”.

Konkurs rozpoczął się 1 października 2024 r., a zakończył galą finałową 26 kwietnia 2025 r. w kaliskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia imienia Henryka Melcera. Honorowy patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję