Reklama

Kino

Powrót Harry Pottera

Niedziela warszawska 3/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Harry Potter i Komnata Tajemnic jest ekranizacją drugiej książki z cyklu J. K. Rowling. Powieści te, ukazujące się w wysokich nakładach również w Polsce, wzbudzają liczne komentarze i kontrowersje. Pani Rowling ukazała bowiem szkołę czarnej magii jako receptę na doskonalenie się i szczęście młodych ludzi, w pewnym sensie w opozycji wobec otaczającego świata i tradycyjnego systemu wartości. Dlatego książki te wzbudzają wątpliwości natury wychowawczej.
Dyskutanci wokół pierwszej części filmu wysuwali zarzuty, że do książek Rowling przeniknęły elementy tradycji zabobonów, niezdrowych magii, a nawet satanizmu. Niektórzy rodzice nie widzieli jednak aż tak wielkich zagrożeń.
Harry Potter, dorastający nastolatek, wychowywany w rodzinie okropnego wuja, w szkole objawia niespodziewane talenty magiczne i zaprzyjaźnia się z rówieśnikami. W pierwszym z cyklu filmów, wyświetlanym przed rokiem, pokazywano przyjazd Harry´ego do szkoły i jego pierwsze kroki w nauce magii. Harry Potter i Komnata Tajemnic ma nieco inny charakter niż pierwsza część. Harry wraca do szkoły na następny rok nauki i wpada w tarapaty. Zaczynają dziać się bowiem dziwne i niewytłumaczalne zjawiska, których źródło tkwi w niedostępnej Komnacie Tajemnic. Harry i jego rówieśnicy staczają prawdziwy bój z groźnymi potworami.
Film przypomina amerykańskie horrory o przygodach dzieci, wplątanych w przerażające wydarzenia. Pełno tu mrocznych i klaustrofobicznych scen, typowych raczej dla horroru gotyckiego, a nie dla kina dla dzieci. Ten 2,5-godzinny film, pomijając jego podtekst ideowy, wydaje się nad miarę rozciągnięty w czasie i zbyt agresywny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Homilie Benedykta XVI to szkoła życia i wiary

2025-12-23 12:19

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Vatican Media

Za pontyfikatu Benedykta XVI pielgrzymi przybywali do Rzymu, aby słuchać jego kazań. Ludzie osobiście przekonali się, że jest mistrzem słowa i że jego słowo ich porusza – mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Georg Gänswein z okazji ukazania się w Niemczech pierwszego tomu niepublikowanych dotąd homilii Benedykta XVI („Pan trzyma nas za rękę”). Podkreśla, że trzeba powracać do tych tekstów, aby zrozumieć życie i wiarę.

Abp Gänswein zaznacza, że ten, kto zajmuje się dziełem teologicznym Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, bardzo szybko zauważa, że był on nie tylko wybitnym teologiem i nauczycielem akademickim, ale także człowiekiem, który chciał udostępnić Słowo zwykłym ludziom poza środowiskiem akademickim. Interpretacja Słowa Bożego, które Kościół przekazuje nam w liturgii, była dla niego bardzo ważna i leżała mu na sercu.
CZYTAJ DALEJ

Kościół greckokatolicki w Polsce przejdzie na kalendarz gregoriański

2025-12-23 13:54

[ TEMATY ]

grekokatolicy

Kościół greckokatolicki

Adobe Stock

Od 18 stycznia 2026 r. Kościół greckokatolicki w Polsce w pełni przejdzie na powszechnie obowiązujący kalendarz gregoriański. Oznacza to, że zarówno święta stałe (np. Boże Narodzenie), jak i ruchome (np. Wielkanoc) będą obchodzone w tych samym czasie, co w Kościele rzymskokatolickim. Stosowany do tej pory kalendarz juliański prowadził do sporych rozbieżności w terminach.

Od 18 stycznia 2026 roku (od Niedzieli Zacheusza) w całym Kościele greckokatolickim w Polsce Wielkanoc oraz inne święta ruchome obchodzone będą według kalendarza gregoriańskiego.
CZYTAJ DALEJ

800 lat szopek bożonarodzeniowych

2025-12-24 08:53

[ TEMATY ]

szopka bożonarodzeniowa

Karol Porwich/Niedziela

24 grudnia 1223 r. w grocie w Greccio we Włoszech św. Franciszek z Asyżu przygotował pierwszą żywą szopkę bożonarodzeniową. To zapoczątkowało tradycję, która obecna jest dziś w całej Europie.

W szopce przygotowanej przez św. Franciszka na sianie w żłóbku złożono drewnianą rzeźbę Jezusa. W Świętą Rodzinę wcielili się mieszkańcy Greccio, przy żłóbku stanęły wół i osioł. Franciszek przygotował szopkę, aby pokazać ludziom historię zbawienia. Zakon franciszkanów kontynuował zwyczaj budowania szopek betlejemskich przed Bożym Narodzeniem i tradycja ta rozpowszechniła się w całej Europie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję