Noc Muzeów weszła już do tradycji wszystkich muzeów w kraju. Jest to prawdziwe święto muzealnictwa. Są konkursy, wykłady, warsztaty, muzyka, quizy. Tak też było 17 maja 2025 w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.
Temat tegoroczny to Afryka.
Zwiedzanie zaczęłam od warsztatów tańca afrykańskiego. Prowadziła je Magdalena Pełech (tancerka afro, uczyła się od mistrzów afrykańskich) z grupą bębnistów „Pulsacje”. Miały duże powodzenie, tańczyło chyba z 20-30 osób. Potem oglądałam rysunki dzieci z Togo i Kenii i przeszłam do Sali Witrażowej. Wisiały tam na ścianach piękne zdjęcia z Ghany autorstwa Wojciecha Zaremby. Szybko kilka sfotografowałam, aby wysłuchać jeszcze w tej samej sali wykładu o instrumentach afrykańskich i o maskach z Beninu. Instrumenty pokazywał i grał na nich Gwidon Cybulski. Maski pokazywane były na filmie. Wykonuje je artysta Romuald Hazoume ze współczesnych odpadów np. z pojemników na paliwo. Po wykładach w sąsiedniej sali obejrzałam różne przedmioty wykonane w Afryce - zabawki, przedmioty kultu.
Z wykładów wybrałam jeszcze tylko „Tajemnice afrykańskich wierzeń. Zróżnicowanie religijne Afryki” dr. Piotra Małczyńskiego z UZ w kawiarence MZL.
Krystyna Dolczewska
Reklama
Islam i chrześcijaństwo to dwie najważniejsze religie Afryki. Islam umożliwiał zjednoczenie ponadplemienne i wielożeństwo, dlatego został przyjęty. Lecz początkowo był bardzo powierzchowny. Przyjęcie chrześcijaństwa od różnych mocarstw spowodowało jego różnorodność: katolicy, protestanci, a także ruchy zielonoświątkowe. Prestiż chrześcijaństwa jest spowodowany przez fakt, że Europa doszła do cywilizacji przez chrześcijaństwo. Także ludzie ubodzy wolą tę religię, bo bardziej się o nich troszczy. Z biegiem czasu powstały odłamy - tzw. religie afrochrześcijańskie np. religia Simona Kimbangu (1887-1951), judaizm afrykański.
Religie takie jak hinduizm, buddyzm, zoroastryzm są mało znane. Natomiast ciągle są popularne - szczególnie na wsi, religie etniczne. Nie mają one świętych ksiąg ani kapłanów. Wierzy się w magię, w bóstwa żyjące wśród ludzi, w mit „złotego wieku”, reinkarnację. Praktykuje kult przodków. Boi się czarowników.
Pozostałe ciekawe wykłady to o metropoliach Afryki, odkrywcach i podróżnikach oraz winach afrykańskich. Była bardzo duża frekwencja, co dobrze o nas świadczy - chcemy poznać kulturę i życie innych ludzi z „naszego wspólnego domu”, jak nazwał Ziemię papież Franciszek.
W sobotni poranek 5 listopada członkowie Akcji Katolickiej wyruszyli autokarem z Zielonej Góry śladami Powstania Wielkopolskiego.
Przyłączyliśmy się w ten sposób do inicjatywy ks. kanonika Zbigniewa Kucharskiego – naszego poprzedniego asystenta, który był pomysłodawcą tego wydarzenia. Trasa naszego wyjazdu wiodła poprzez Kargową, gdzie zatrzymaliśmy się przy pomniku upamiętniającym bohaterów Powstania a później odprawiliśmy Mszę Św. w kościele p.w. Św. Wojciecha w intencji Powstańców. Należy zaznaczyć, że w każdym miejscu, gdzie spotykaliśmy pomnik lub groby Powstańców zapalaliśmy okolicznościowe znicze patriotyczne w kształcie konturów Polski. Kontynuowaliśmy w ten sposób akcję Akcji Katolickiej „Zapal znicz na grobie bohatera”. Dalej zatrzymaliśmy się w Grójcu Wielkim, gdzie przy moście miała miejsce bitwa pomiędzy Powstańcami a oddziałami niemieckimi. Tam też przeszliśmy spacerem pięknym leśnym terenem, na którym operowali kiedyś Powstańcy. Po drodze zaskoczyła nas grupa rekonstrukcyjna, przebrana w mundury Powstańców. Przy ognisku był czas na pogadankę o gen. Józefie Dowbor-Muśnickim – dowódcy Powstania, mundurach żołnierskich i o samym Powstaniu. Stamtąd pojechaliśmy na cmentarz do Nowej Wsi Zbąskiej - miejsca spoczynku kilkudziesięciu Powstańców. Później byliśmy w Babimoście w Sanktuarium Matki Bożej Gospodyni Babimojskiej, gdzie ks. proboszcz Andrzej Piela w ciekawy sposób opowiedział nam o uwarunkowaniach historycznych ziemi babimojskiej. Na cmentarzu upamiętniliśmy leżących tam Powstańców. Ostatnim etapem naszego wyjazdu było Nowe Kramsko z pięknie zadbanymi grobami bohaterów z Powstania. Dziękujemy ks. Zbyszkowi za pouczający wyjazd i za naukę historii, szczególnie dla tych z nas, którzy nie zdawali sobie sprawy, że tak pięknie jest kultywowana pamięć o Powstańcach, którzy walczyli o Polskę na przełomie 1918 i 1919 r.
Na kilka tygodni przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, Watykan opublikował teologiczny tekst , który przedstawia młodego Włocha jako wiarygodny wzór do naśladowania dla nowego pokolenia wierzących. W komentarzu opublikowanym przez portal Vatican News, jezuita ks. Arturo Elberti, teolog i konsultant Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, wspomina o głębokim związku między jego zainteresowaniem technologiami, życiem codziennym i duchowością chrześcijańską. „Nie jest doktorem Kościoła, ale wiarygodnym świadkiem” - powiedział jezuita. Poprzez jego kanonizację Kościół nie chce uhonorować teologa, ale raczej pokazać, „że młodzi ludzie dzisiaj również mogą poważnie traktować przesłanie Ewangelii i konsekwentnie nią żyć”.
Ks. Elberti spotkał Carlo raz osobiście - w 2006 r. w jezuickim Kolegium Leona XIII w Mediolanie, gdzie ówczesny 15-latek został mu przedstawiony przez księdza jako „duchowo zaangażowany chłopak o pogodnym usposobieniu”. Wkrótce potem, w październiku tego samego roku, zmarł z powodu agresywnego nowotworu.
Kościół katolicki w Tajlandii stawia na integrację i dostępność dla osób niesłyszących. W ramach obchodów Jubileuszu 2025 w kościele św. Ludwika w Bangkoku zorganizowano specjalne spotkanie dla katolików niesłyszących i niedosłyszących. Wydarzenie zgromadziło uczestników z Bangkoku i okolicznych prowincji, dając wyraz rosnącemu zaangażowaniu Kościoła na rzecz dostępności i włączenia duszpasterskiego tej wciąż marginalizowanej grupy wiernych.
Spotkanie miało charakter „dni otwartych” i było okazją do doświadczenia wspólnoty, wzajemnego wsparcia i duchowej bliskości, której często brakuje osobom z niepełnosprawnościami słuchu. Kościół katolicki w Tajlandii coraz mocniej akcentuje potrzebę dostępności duszpasterskiej dla osób niedosłyszących – jednej z najbardziej niedostrzeganych grup wiernych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.