Reklama

Niedziela Wrocławska

Chrześcijanin na drodze

Czy nasze drogi są bezpieczne? Jak jeździć, by bezpiecznie dotrzeć do celu? Co zrobić, by być dobrym kierowcą? Z rzecznikiem prasowym komendanta wojewódzkiego policji we Wrocławiu st. asp. Pawłem Petrykowskim rozmawia Magdalena Lewandowska

Niedziela wrocławska 29/2014

[ TEMATY ]

droga

kierowcy

Tomasz Lewandowski

Magdalena Lewandowska: – Co zrobić, żeby być dobrym kierowcą? Jak bezpiecznie jeździć?

Paweł Petrykowski: – Przede wszystkim trzeba sobie uzmysłowić jedną rzecz: posiadanie prawa jazdy jeszcze nie świadczy o tym, że jesteśmy dobrymi kierowcami. Trzeba przestrzegać przepisów ruchu drogowego. One po to zostały opracowane w postaci m.in. różnorodnych znaków pionowych, poziomych, sygnałów świetlnych, aby ten ruch dla wszystkich jego uczestników odbywał się bezpiecznie. Druga sprawa to szacunek dla innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy, że na drodze nie jesteśmy sami. Do tego dochodzi jeszcze wyobraźnia i zdrowy rozsądek – dwa bardzo ważne elementy. To właśnie brak wyobraźni i zdrowego rozsądku w połączeniu z brawurą często doprowadzają do wypadków na drodze, także tych śmiertelnych.

– Jakie błędy kierowcy popełniają najczęściej?

– Analizując zdarzenia drogowe, można powiedzieć, że przyczyny wypadków drogowych są od lat takie same. To stan trzeźwości kierowców – i tutaj, niestety, kampanie społeczne, wielokrotne apele policji, decyzje sądu zatrzymujące prawo jazdy nie odstraszają kierowców będących pod wpływem alkoholu od prowadzenia pojazdu. Podczas akcji „Pierwszy tydzień wakacji” policjanci na Dolnym Śląsku tylko w ciągu trzech dni wyeliminowali z ruchu blisko 90 nietrzeźwych kierowców. To bardzo duża liczba. O ile – co bardzo cieszy – liczba wypadków drogowych maleje, liczba ofiar śmiertelnych spada, rannych również, to liczba nietrzeźwych kierowców utrzymuje się wciąż na takim samym poziomie. Staramy się, oprócz apeli do kierowców, apelować także do rodziny, do bliskich. To nie jest tak, że nietrzeźwy kierowca sam wsiada za kierownicę i nikt o tym nie wie. Zazwyczaj wraca od znajomych, rodziny, ze spotkania, na którym spożywany był alkohol – są więc wokoło ludzie, którzy widzą, że osoba nietrzeźwa próbuje wsiąść do samochodu. I tu właśnie potrzebna jest reakcja tych ludzi: jeśli wiemy, że ktoś pił alkohol, powinniśmy zrobić wszystko, żeby uniemożliwić mu kierowanie samochodem. Taka osoba stwarza zagrożenie dla siebie, pasażerów, których wiezie, i dla innych uczestników ruchu drogowego.
Często przyczyną wypadków jest również nadmierna prędkość. Niestety, brawura połączona z nadmierną prędkością to mieszanka bardzo niebezpieczna. Żeby jeździć bezpiecznie, musimy prowadzić z prędkością dozwoloną przez przepisy i dostosowywać prędkość do warunków panujących na drodze. Inne błędy kierowców kończące się wypadkami to także nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, szczególnie na obszarach, gdzie krzyżują się kierunki ruchu, i nieprawidłowo wykonywane manewry, np. wyprzedzania „na trzeciego”.

Reklama

– Niektórzy bagatelizują sprawę pasów bezpieczeństwa, fotelików samochodowych dla dzieci, a przecież to one mogą uratować życie podczas wypadku.

– Podczas kontroli, które prowadzi policja ruchu drogowego, okazuje się, że w 1/3 czy nawet w 1/2 skontrolowanych samochodów kierowcy bądź pasażerowie nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa. Często też samochód przewożący dziecko nie jest wyposażony w fotelik czy podkładkę dla maluchów, albo w samochodzie jest takie wyposażenie, ale dziecko jedzie na kolanach u mamy. Mama mówi wtedy, że w razie wypadku przytrzyma dziecko. Jest to nierealne: w przypadku uderzenia w przeszkodę, w inny pojazd, siła jest tak duża, że nie ma szansy, aby człowiek utrzymał dziecko na kolanach i kończy się to tragedią. Wszyscy powinni sobie uświadomić, że w przypadku wypadku drogowego to pas bezpieczeństwa czy fotelik dziecięcy może być jedyną i ostatnią rzeczą, która uratuje życie.

– Kierowcom często się wydaje, że jadąc 10 km szybciej, nic złego się nie stanie. A właśnie te kilometry decydują o drodze hamowania, o szybkości reakcji na to, co się dzieje na drodze.

– Duża część kierowców kojarzy, że 10 km więcej to szansa na szybsze dotarcie do celu. Widzi przed sobą dobrą drogę i zastanawia się, czemu by nie pojechać szybciej, niż jest to dozwolone. Zapomina o drugiej stronie: te właśnie 10 km ma ogromne znaczenie dla drogi hamowania. Nie ma takiej możliwości, aby pojazd w przypadku zahamowania natychmiast zatrzymał się. W zależności od tego jak szybko jedziemy, taka długa jest nasza droga hamowania. Kiedy dołożymy do tego śliską nawierzchnię, droga hamowania jeszcze się wydłuży. I czasami właśnie metr, dwa drogi hamowania jest elementem, który decyduje o tym, czy będziemy żyć czy nie. To się też przekłada na siłę uderzenia w przeszkodę i skutki wypadku. Pamiętajmy, że pośpiech, nadmierna prędkość mogą doprowadzić do śmierci naszej lub innego uczestnika ruchu.

– Warto podkreślić, że przepisy drogowe nie są po to, by utrudniać kierowcom życie. Od ich przestrzegania zależy bezpieczeństwo nie tylko nasze, ale i innych uczestników ruchu.

– Przepisy są po to, by każdy użytkownik ruchu drogowego mógł się czuć bezpiecznie, by mógł bezpiecznie podróżować. Nikt nie wymyśla ich po to, by utrudniać życie kierowcom. Jeśli ktoś wprowadził na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości, to miało ono swoje uzasadnienie. Niektórzy kierowcy widząc piękną, szeroką drogę, uważają, że nic nie stoi na przeszkodzie, by jechać więcej niż 50 km/h. Ale może właśnie elementem ograniczającym prędkość jest to, że często na tę drogę wybiegają zwierzęta leśne. Jadąc 50 km/h, mamy szansę takie zderzenie z dzikiem czy jeleniem przeżyć. Jadąc szybciej, ginie zwierzę, ginie człowiek.
Zawsze powtarzam, że wszystko zależy od kierowcy. To kierowca decyduje o tym, czy będzie jechał bezpiecznie. Nawet w trudnych warunkach pogodowych to kierowca musi zareagować, nie samochód. Często mówimy: samochód wpadł w poślizg, ale w poślizg wpadł tak naprawdę kierowca, i to on stracił panowanie nad pojazdem. Lubimy się zasłaniać złym stanem dróg, trudną pogodą, ale to zawsze człowiek jest winny zdarzeniom drogowym. Pamiętajmy, że to od nas zależy, czy będziemy jeździć bezpiecznie.

2014-07-15 12:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apel o bezpieczeństwo na drogach w ramach akcji "Nie zabijaj - Chcę żyć!" oraz "Znicz 2018"

[ TEMATY ]

droga

Archiwum autora

Akcja "Znicz"

Akcja

Nie morduj przez nie zachowanie bezpieczeństwa, nie morduj przez niebezpieczne wyprzedzanie, nie morduj przez brak uwagi, czy nawet zagadywanie kierowców – zaapelował rzecznik Episkopatu ks. Paweł Rytel-Andrianik podczas konferencji prasowej nt. akcji "Nie zabijaj - Chcę żyć!" oraz "Znicz 2018". W spotkaniu z dziennikarzami stołecznym Cmentarzem Wojskowym na Powązkach wzięli też udział Polskiej Rady Ekumenicznej i Policji.

Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji insp. Mariusz Ciarka przypomniał, że najbliższe dni związane z uroczystością Wszystkich Świętych to okres wzmożonej pracy dla wszystkich służb mundurowych, zwłaszcza dla policjantów. Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa zarówno w obszarze ruchu drogowego, ale także dbanie o bezpieczeństwo naszego mienia.

CZYTAJ DALEJ

Francuska batalia przeciwko transpłciowej indoktrynacji dzieci

2021-09-23 15:16

[ TEMATY ]

gender

Magdalena Pijewska

Francuscy lekarze, sędziowie, adwokaci, intelektualiści, nauczyciele i rodzice wystosowali apel zdecydowanie sprzeciwiający się transpłciowej indoktrynacji dzieci. Piszą w nim o „kradzieży dzieciństwa” i „robieniu towaru z ciała” nieletnich coraz częściej indoktrynowanych do zmiany płci. Mediom zarzucają, że świadomie promują ideologię gender, mimo iż znane są jej zgubne skutki.

„Nie możemy dłużej milczeć, wobec tego, co uważamy za poważne wypaczenie w imię emancypacji «dziecka transpłciowego» (które twierdzi, że nie urodziło się we «właściwym ciele»). Radykalne dyskursy legitymizują żądania zmiany płci na podstawie zwykłej percepcji, przedstawianej jako prawda. Ale dzieje się to za cenę dożywotniego leczenia, a nawet zabiegów chirurgicznych (usunięcie piersi lub jąder) na ciałach dzieci i młodzieży” – piszą sygnatariusze apelu. Wskazują, że ideologiczna indoktrynacja, której współwinne są też media, przyczynia się do gwałtownego wzrostu liczby dzieci i nastolatków pragnących zmienić płeć. Jako przykład podają region Ile-de-France, gdzie dekadę temu takich próśb było dziesięć rocznie, a obecnie jest dziesięć miesięcznie. Wskazują, że takie dzieci stają się ofiarami na całe życie: stają się dożywotnimi niewolnikami środków hormonalnych sprzedawanych przez firmy farmaceutyczne oraz kolejnych operacji w pogoni za chimerycznym marzeniem o wymarzonym ciele.

CZYTAJ DALEJ

Kardynał Kasper krytykuje niemiecką „drogę synodalną”

2021-09-23 20:51

[ TEMATY ]

kardynał

Niemcy

Wikipedia

Kardynał Walter Kasper

Kardynał Walter Kasper

„Wielu zastanawia się, czy to wszystko jest jeszcze w pełni katolickie” – stwierdził odnosząc się do niemieckiej „drogi synodalnej” kardynał Walter Kasper. Emerytowany przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan wypowiedział się na ten temat w wykładzie wygłoszonym 17 września w Rzymie. Zaznaczył, że proces ten odbiegł od Vaticanum II szczególnie w dziedzinie „sakramentalnego rozumienia Kościoła i biskupstwa”. Udzielił zarazem swego poparcia dla tekstu alternatywnego, zaproponowanego na początku bieżącego miesiąca przez biskupa Ratyzbony, Rudolfa Voderholzera.

Kardynał Walter Kasper skrytykował oficjalny tekst jednego z tematów drogi synodalnej - na temat sprawowania władzy i je podziału w Kościele - mówiąc, że próbuje on „wymyślić Kościół na nowo”. Przyznał, że wiele osób zastanawia się, „czy to wszystko jest jeszcze w pełni katolickie". Zauważył, że „niektóre stwierdzenia dokumentu oficjalnego wyraźnie odbiegają od podstawowych rozważań II Soboru Watykańskiego, na przykład odnośnie do sakramentalnego rozumienia Kościoła i posługi biskupiej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję