Reklama

25. Europejskie Spotkanie Młodych w Paryżu

Młodzi arcydziełem Boga

Wielką halę stanowiącą miejsce modlitwy opuszczał już Brat Roger. Postanowiłem skorzystać z okazji i choć przez chwilę przyjrzeć się z bliska owemu nieprzeciętnemu człowiekowi. Szedł prowadzony przez małe dzieci i - najprawdopodobniej - służby porządkowe. Towarzyszyła mu około dwudziestoosobowa (wciąż zmieniająca swój skład) grupka młodych Europejczyków. Dołączyłem do nich. I nagle, w świetle błysków lamp z aparatów fotograficznych, Brat Roger uśmiechnął się do nas. Było w tym uśmiechu coś ogromnie, wręcz niesamowicie życzliwego i dobrego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak wygląda jedno z licznych wrażeń wyniesionych przeze mnie z 25. Europejskich Spotkań Młodych organizowanych przez wspólnotę braci z Taizé. Tym razem miejscem, do którego wybrali się przedstawiciele chyba wszystkich narodów z naszego kontynentu, był Paryż. Grupa ze szczecińskiego sanktuarium Najświętszej Marii Panny (z którą w tym roku dane mi było pielgrzymować) wyruszyła ze Szczecina 27 grudnia. Jechaliśmy kilkanaście godzin, by następnego dnia rano dotrzeć do stolicy Francji. Pogoda oczywiście znacznie lepsza niż w Polsce. Temperatura dochodziła do plus kilkunastu stopni. W takich to okolicznościach doszliśmy do punktu organizacyjnego, mieszczącego się w halach Expo. Stamtąd, podzieleni już na mniejsze grupki, skierowaliśmy swe kroki do przydzielonych nam parafii. Nasza grupka - do Maison Lafitte, miejscowości stosunkowo dobrze znanej w naszym kraju (jednym z jej mieszkańców był wszakże Jerzy Giedroyć). Trafiliśmy do - tradycyjnie już - wspaniałych rodzin, przejawiających względem nas praktycznie w każdej chwili ogromną życzliwość i dobroć. Rodziny owe nie zawsze były wyznania katolickiego. Wśród gospodarzy znajdowali się np. anglikanie. Nie przeszkodziło nam to jednak w formułowaniu zgodnych wniosków, że wierzymy przecież w jednego, tego samego Boga.
Pierwszego dnia wieczorem duża część młodych ludzi skupiła się w halach Expo na wspólnej modlitwie. Tak samo stało się zresztą 29, 30 i 31 grudnia. Te ciekawe wieczorne spotkania prowadzone przez braci z Taizé pozwalały wszystkim uczestnikom odizolować się od codzienności i skupić na specjalnej modlitwie. Również w dużym stopniu dzięki pieśniom stworzono specyficzny, niepowtarzalny wręcz klimat. Towarzyszyły temu krótkie nauki głoszone przez Brata Rogera. Każdego roku ów protestancki duchowny przygotowuje też specjalny list skierowany do młodzieży. List ów bywa krótki w formie, jednakże z każdego zdania można czerpać bogate refleksje. Zajrzyjmy na chwilę do niektórych tegorocznych fragmentów owego przesłania: "Żeby odważnie wypełniać swoje zadanie, dobrze jest pamiętać: Ewangelia niesie wielką nadzieję i w niej możemy odnaleźć radość duszy. Nadzieja jest jak fala światła, która nagle wlewa się w naszą głębię. Bez tej nadziei chęć życia mogłaby zgasnąć. Gdzie jest źródło nadziei? W Bogu, który tylko kocha i niestrudzenie nas szuka. (...) Kiedy czasem nachodzą nas wątpliwości, pamiętajmy, że wątpienie i zaufanie, jak cień i światło, mogą współistnieć w naszym życiu. (...) W tym momencie historii Ewangelia wzywa nas, by kochać i mówić o tym swoim życiem. To przede wszystkim dzięki temu wiara staje się wiarygodna dla tych, którzy są wokół nas. (...) Wydaje się, że cisza w modlitwie niewiele znaczy. A przecież w tej ciszy Duch Święty sprawia, że umiemy przyjąć Bożą radość, która sięga samej głębi duszy."
Na pewno nietrudno będzie zapoznać się z treścią całego listu (dzięki jego publikacjom w prasie, przez Internet) do czego pozostaje mi wszystkich Czytelników gorąco zachęcić...
Oprócz modlitw wieczornych były również modlitwy poranne. Rozpoczynały się około ósmej trzydzieści i polegały na odczytywaniu przez lektorów w wielu europejskich językach fragmentów Pisma Świętego. Później chętni mogli się łączyć w małe, międzynarodowe grupy, które rozmawiały na różne tematy (zagadnienia nadziei, pokoju na świecie etc.). Na większych już spotkaniach w halach Expo dyskutowano m. in. o Ewangelii, Europie, impresjonistach francuskich, kulturze, modlitwie, słuchano muzyki organowej i śpiewów liturgicznych oraz korzystano z możliwości indywidualnej rozmowy z kapłanem lub przyjęcia sakramentu pojednania. Rzecz jasna, nie mogło zabraknąć czasu na zwiedzenie chociażby najważniejszych miejsc w Paryżu. Stolicę Francji cechuje pewien niepowtarzalny nastrój. O ile np. Rzym czy Kraków to miasta o duchu bardziej monarchistycznym, o tyle gród Balzaka cechuje większy "republikanizm". Paradoksalnie, jednak także i zwolennicy "starego porządku" nie mogą przejść obojętnie obok Wieży Eiffla, przez Plac Zgody albo pod Łukiem Triumfalnym. Po prostu coś chwyta za serce. Swoistą oazą dobrze pojętej "reakcyjności" trzeba nazwać Luwre. Wraz z koleżanką i kolegą w ponadtrzygodzinnym maratonie zdołaliśmy zwiedzić bardzo pobieżnie jedynie podziemie, parter i pierwsze piętro. Wrażenie robi również katedra Notre Dame....
Uczestniczy spotkania w Paryżu mieli pod dostatkiem zajęć. Zwłaszcza w Sylwestra. Po południu zorganizowano specjalne spotkania narodowe. Polacy zgromadzili się w dużej liczbie, by wysłuchać kilku świadectw i uczestniczyć we wspólnej Eucharystii. Dla wielu z nas było to swoiste podsumowanie całego roku. W czasie homilii dowiedzieliśmy się, iż zarówno my sami, jak i nasi sąsiedzi to "prawdziwe arcydzieła Boże". Z tych pozycji podsumowaliśmy 2002 rok. Okazuje się również, że ruch z Taizé łączy ludzi naprawdę w mocny sposób. Przedstawiono nam polskie małżeństwo, które poznało się właśnie na spotkaniach z poprzednich lat... Wieczorem wracaliśmy do gościnnych parafii. W lokalnych wspólnotach po modlitwie organizowano najczęściej różnorakie zabawy. W Maison Lafitte uczestniczyliśmy w imprezie razem z Francuzami, Hiszpanami, Serbami i Włochami. Każdy naród proponował zebranym jakąś popularną w swoim kraju zabawę... Aż do godz. 3. 00 w nocy. 1 stycznia większość z nas wzięła udział w uroczystych obiadach organizowanych przez gospodarzy. Później należało wrócić do samego Paryża i trafić do punktu, gdzie znajdował się nasz autobus. Dzięki organizacji ruchu znacznie lepszej niż w Barcelonie obyło się bez większych nieporozumień. Opuszczaliśmy Francję w radosnych i pogodnych nastrojach.
Spotkania z Taizé cechuje niewątpliwie niepowtarzalny klimat. Szukamy tutaj porozumienia z ludźmi inaczej myślącymi. Możemy odpocząć po całym roku, zapominając o zagrożeniach i kontemplując Miłość Bożą.
I jeszcze jedno. Wiele się ostatnio mówi o tym, iż mamy "wejść do Europy". Po doświadczeniach z Paryża wypada skonstatować, iż podobne stwierdzenia są co najmniej nieprecyzyjne. Gdy obserwujemy chrześcijańską jedność młodych Polaków i młodych Francuzów, młodych Brytyjczyków i młodych Serbów, dochodzimy do wniosku iż jedność Europy to pojęcie bardzo szerokie. Nie można powiązać go tylko i wyłącznie z tą czy inną organizacją międzynarodową. Organizacje bowiem pojawiają się i znikają. Jedność Europy to wspólnota serc, wspólnota myśli, wspólnota dziedzictwa kulturowego. A więc wspólnota oparta na znacznie silniejszych podstawach aniżeli bieżące polityczne układy. Europejczykami są jak najbardziej Niemcy, Włosi czy Hiszpanie, ale Europejczykami dokładnie w takim samym stopniu są Ukraińcy, Czesi czy Bułgarzy. Jeśli odmawiamy im w dzisiejszym dniu tegoż prawa (bądź przywileju) - bardzo mocno ich krzywdzimy. A przecież krzywda - jak uczy Brat Roger - nie może nigdy pochodzić od Boga...

PS Chciałbym również gorąco podziękować kierownikowi mojej grupy - ks. Mariuszowi za cenną pomoc oraz opiekę duchową. Dzięki jego postawie znacznie lepiej mogliśmy zrozumieć cel i sens przeżytego przez nas spotkania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Śladem świętej z Magdali

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 16

[ TEMATY ]

św. Maria Magdalena

Maria z Magdali

pl.wikipedia.org

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

O Marii z Magdali wiemy jedynie tyle, że Jezus wkroczył w jej życie, uwalniając ją od siedmiu złych duchów. Owa liczba podkreśla wielki ciężar, który zdjął z niej Zbawiciel, i niezwykłą przemianę, jaka w niej nastąpiła.

Maria Magdalena, a raczej Maria z Magdali, bo tak naprawdę po imieniu świętej Ewangelia wspomina miejscowość, z której owa kobieta pochodziła. Czyni tak, by odróżnić ją od innych Marii, które wspominane są w jej tekstach, poczynając od Matki Jezusa. Imię Maria było bowiem równie popularne w czasach biblijnych jak dziś. My posługujemy się jego greckim brzmieniem. W języku aramejskim wymawiano je jako „Mariam”, zaś po hebrajsku „Miriam”. Jak zatem zwracano się do naszej bohaterki? Pewnie zależało to od sytuacji i od tego, kto ją spotykał. Dla nas jej imię zostało zachowane w grece, gdyż w tym języku spisano teksty natchnione Nowego Testamentu. Nie jest też jednoznaczna treść, która kryje się pod tym imieniem. Może ono określać gorycz lub smutek, a także odpowiadać słowu „pani”. Może również oznaczać przyczynę radości lub ukochaną (przez Jahwe). To ostatnie znaczenie jest dość niepewne i opiera się na związkach z egipskim słowem mrjt – ukochana. Które z nich wiąże się z kobietą, o której opowiada Ewangelia? Czy znajdziemy jedno właściwe, czy też wszystkie po trochu oddają dzieje jej życia: te związane z goryczą i bólem doświadczenia zła, te naznaczone radością uwolnienia z sideł szatana, i te, w których odnalazła głębię i piękno miłości Boga? Tu pozostawmy każdemu miejsce na własną odpowiedź.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Krzysztofa

[ TEMATY ]

nowenna

św. Krzysztof

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna jest szczególną formą modlitwy, odprawianą przez dziewięć dni. Jest więc wytrwałym przypominaniem so­bie o potrzebie realizacji słów Chrystusa: „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam” (Mt 7,7). To swoista modlitwa wstawiennicza, polecana we własnej, czy też intencji bliźnich, ale opierająca się na szczególnym wstawiennictwie Pośredników, jakich Bóg postawił na naszej drodze życia.

CZYTAJ DALEJ

Francja: dlaczego kobiety w kościele zakrywają głowę, skąd ten nowy trend?

2025-07-22 19:07

[ TEMATY ]

kobieta

Adobe Stock

To duchowy rytuał, który pomaga w lepszym przeżywaniu Eucharystii, znak, że w tym szczególnym czasie chcę być tylko dla Boga – opowiadają na łamach La Croix kobiety, które podczas liturgii zdecydowały się zakrywać głowę koronkową chustą, tzw. mantylą. Paryski dziennik przypomina, że w przeszłości był to we Francji powszechny zwyczaj. Dziś ta tradycja odżywa na nowo, choć wciąż jest zjawiskiem mniejszościowym. Można ją zaobserwować w kręgach tradycjonalistycznych i u neofitek.

Cytowana przez La Croix Isabelle Jonveaux, socjolog religii na Uniwersytecie we Fryburgu zauważa, że osoby nawrócone mają tendencję do eksponowania zewnętrznych znaków swojej wiary, aby zaznaczyć swoje nawrócenie. „Noszenie odzieży o charakterze religijnym to również sposób na wyrażenie pewnego radykalizmu” – dodaje szwajcarska socjolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję