Dokładnie 20 lat temu, 17 lipca, na placu przy kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie Lubelskim miała miejsce uroczystość koronacyjna słynącego łaskami obrazu Matki Bożej Szkaplerznej. Kult Maryi jest bardzo mocno zakorzeniony na ziemi tomaszowskiej. Potwierdzeniem jest liczna grupa pielgrzymów na dorocznych uroczystościach.
Ale zacznijmy od wtorku 15 lipca... W godzinie Apelu Jasnogórskiego w modrzewiowym kościele tomaszowskim zebrało się wielu czcicieli Maryi, Matki Pana. Od kilku już dni słowo Boże głosił w sanktuarium o. Piotr Hensel, karmelita bosy z Krakowa. Przewodniczył też modlitwie apelowej i rozważaniom modlitewnym w procesji różańcowej do kaplicy św. Wojciecha. Sprzyjająca pogoda w ten wtorkowy wieczór przyciągnęła ogromną liczbę wiernych, którzy uczestniczyli w nabożeństwie.
16 lipca we wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel, nazywane wspomnieniem Matki Bożej Szkaplerznej, w samo południe celebrowana był uroczysta Suma odpustowa. Modlitwom przewodniczył biskup pomocniczy archidiecezji lubelskiej Mieczysław Cisło prawie rodak tomaszowski. Pochodzi z sąsiedniej parafii w Krasnobrodzie, a w Tomaszowie Lubelskim uczęszczał do szkoły średniej i dokładnie 50 lat temu zdawał egzamin maturalny. Tradycyjnie odpust w sanktuarium maryjnym był połączony z pielgrzymką rodzin z naszej diecezji. To już ósmy rok tej szlachetnej tradycji.
W homilii ks. Biskup, nawiązując do szkaplerza Maryi, wskazał, iż jest to szata Matki Bożej dla wiernych czcicieli. Szata, która ochrania, która jest poręką łaski wyproszonej u Boga. Zwracając uwagę na bieżącą sytuację w Ojczyźnie, zachęcał do umocnienia wiary i świadczenia o Bogu w każdej sytuacji życia. Wskazał przykład profesora medycyny z Warszawy, który miał odwagę bronić życia i zapewnił całkowitą opiekę matce i słabemu dziecku (o czym nie mówią media ogólnopolskie).
W procesji z darami przed ołtarz zostały przyniesione m.in. przez Duszpasterstwo Rodzin deklaracje adopcji dziecka poczętego, a przedstawiciele Miasta Tomaszów ofiarowali wotum: srebrne serce w 20-lecie koronacji obrazu. Warto zauważyć, iż wielu pątników skorzystało z sakramentu pokuty i pojednania, i przystąpiło do Stołu Pańskiego. Przed Najświętszym Sakramentem bp Mieczysław odczytał modlitwę św. Jana Pawła II za rodziny, a zwieńczeniem była procesja eucharystyczna wokół świątyni.
"Życzę wszystkim spokojnego Roku Jubileuszowego pod znakiem nadziei i, przywołując wstawiennictwa Najświętszej Dziewicy oraz św. Jana Pawła II, z serca błogosławię Tobie i wszystkim, którzy wezmą udział w obchodach 2 kwietnia" - napisał w liście do kard. Stanisława Dziwisza papież Franciszek. Ojciec Święty skierował słowo do arcybiskupa krakowskiego senior przed zbliżającymi się obchodami 20. rocznicy śmierci Papieża Polaka.
Przed zbliżającymi się obchodami 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II papież Franciszek skierował do kard. Stanisława Dziwisza okolicznościowy list. Został on wysłany przed rozpoczęciem przez Ojca Świętego leczenia w rzymskiej Poliklinice Gemelli.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.