Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

50-lecie kamieńskiego festiwalu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nieodłącznym elementem obchodów półwiecza kamieńskiego festiwalu jest otwarta w dniu inauguracji tegorocznej imprezy (relacja w nr. 29. „Niedzieli”) i czynna w jej zakończeniu wystawa „50 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim”. W niewielkiej sali na parterze Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej zgromadzono szereg interesujących eksponatów.

Są to m.in. pierwsze nagrania kamieńskich organów katedralnych na taśmie magnetofonowej i na płycie kompaktowej, medale upamiętniające „okrągłe” rocznice festiwali, plakaty i cieszące oko barwnymi okładkami książeczki programowe, począwszy od 1971 r. (wcześniej drukowano programy na każdy koncert oddzielnie), liczne fotogramy ukazujące występujących podczas koncertów festiwalowych artystów – organistów i solistów innych specjalności, a także zespoły kameralne, chóralne i orkiestrowe, jest wreszcie szczególne wartościowy eksponat – kontuar organowy ze znanej szczecińskiej firmy organmistrzowskiej Grünebergów, funkcjonujący w katedrze aż do czasu przeprowadzonej przed kilku laty przebudowy organów mającej na celu przywrócenie im cech dawnego instrumentu barkowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Swoistym łącznikiem „między dawnymi i młodszymi laty” stał się Joachim Grubich, który jako młody laureat I nagrody na międzynarodowym konkursie organowym w Genewie grał był podczas jednego z pierwszych koncertów kamieńskich w 1964 r., a obecnie wystąpił na pierwszym koncercie po inauguracji, prezentując utwory Johanna Sebastiana Bacha, Jana Pieterszoona Sweelincka i Roberta Fuchsa. Od Bacha – jego słynnej Passacaglii c-moll – rozpoczął też swój występ kolejny wybitny organista Andrzej Chorosiński, grając następnie diametralnie różny stylistycznie utwór Carla Phillipa Emmanuela Bacha, syna J. S., by zakończyć swój program efektowną „Toccatą” Theodora Dubois’a. Po tych dwóch polskich mistrzach gry organowej nastąpiła swego rodzaju parada gości – wirtuozów „króla instrumentów” z trzech rożnych krajów Europy. I tak najpierw Balys Vatikus z Litwy zagrał Preludium g-moll Dietricha Buxtehudego, utwory Françoisa Couperina. J. S. Bacha (w tym Fantazję G-dur wykonywaną już podczas inauguracji przez Józefa Serafina) i Guy Boveta. Kolejny gość Paolo Crivellaro z Włoch rozpoczął występ w tym samym co poprzednik utworem Buxtehudego (znać tu predylekcję organistów do niektórych pozycji repertuarowych), potem grał utwory J. P. Sweelincka i J. S. Bacha, w tym wspaniałe Preludium i fugę h-moll. Ową paradę zagranicznych gości zamykał Wolfgang Zerer z Niemiec. Oprócz dzieł niemieckich mistrzów, – Nicolausa Bruhnsa, J. S. Bacha i Johannesa Brahmsa – zagrał on nastrojowy utwór „Le jardin suspendu” wybitnego kompozytora francuskiego, poległego podczas II wojny światowej w wieku 29 lat, Jehana Alaina.

Interesująca okazała się też oferta w dziedzinie poza organowej. Typową muzykę kameralną zaprezentowały trzy różne zespoły. Słynny Kwartet Śląski zagrał uroczy Kwartet c-moll Franza Schuberta oraz VIII Kwartet smyczkowy c-moll Dmitrija Szostakowicza, uważany za najwybitniejszy utwór gatunku w muzyce XX wieku. Dwie wiolonczelistki z Austrii grały w duecie utwory kompozytorów francuskich i J. S. Bacha oraz solo muzykę współczesną. Trzecim zespołem kameralnym był Bielski Kwartet Puzonowy. Jego występ to coś w rodzaju muzycznej wędrówki przez epoki dzięki zgrabnie opracowanym utworom różnych kompozytorów, od renesansu Thomasa Morley’a aż po Arama Chaczaturiana.

Podczas pierwszego koncertu po inauguracji wystąpił pod dyrekcją Arwina Tana chór „Novo Concertante Manila” z Filipin, śpiewający utwory sakralne różnych kompozytorów współczesnych, w których ukazał niesamowicie piękną harmonię brzmienia i nieprzeciętną kulturę muzyczną. Innym zespołem – tym razem instrumentalnym – była Międzynarodowa Młodzieżowa Orkiestra Kameralna pod dyrekcja Jana Miłosza Zarzyckiego, która z udziałem solistki-skrzypaczki Anny Marii Staskiewicz wykonała Koncert a-moll J. S. Bacha, a potem zagrała niebanalne „St. Paul’s Suite” Gustava Holsta, dodając na bis popularna „Orawę” Wojciecha Kilara.

Czerwcowe i lipcowe koncerty festiwalowe z programami interesująco zapowiadanymi przez Mirosława Kosińskiego i Andrzeja Wątorskiego cieszyły się powodzeniem wśród tłumnie wypełniających wnętrze katedry słuchaczy, którzy każdorazowo długotrwałą owacją dziękowali artystom za dostarczenie im pięknych wrażeń muzycznych.

2014-08-11 15:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kultura nie ma granic

Niedziela zamojsko-lubaczowska 32/2022, str. I

[ TEMATY ]

festiwal

Adam Łazar

Na scenie zespół Stokrotki z Cewkowa

Na scenie zespół Stokrotki z Cewkowa

Granica nas łączy, a nie dzieli – powiedział Andrzej Placek, wójt gminy Obsza podczas 35. edycji „Spotkania z kulturą”.

Po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, na granicy między miejscowościami Wolą Obszańską a Moszczanicą, gminami – Obsza i Stary Dzików, powiatami – Biłgoraj i Lubaczów, województwami – Podkarpackim i Lubelskim, ponownie spotkali się miłośnicy artystycznych wrażeń.
CZYTAJ DALEJ

wpolityce.pl: Czy Lange vel Gontarczyk straci państwowe odznaczenie? To ona inwigilowała ks. Blachnickiego

2025-07-12 19:51

[ TEMATY ]

ks. Franciszek Blachnicki

Mateusz Góra

Czy Jolanta Lange vel Gontarczyk straci państwowe odznaczenie? Wszystko na to wskazuje. Jak podaje portal wpolityce.pl, Biuro Odznaczeń i Nominacji KPRP przygotowało projekt postanowienia prezydenta Andrzeja Dudy w tej sprawie. To efekt petycji, podpisanej przez wielu sygnatariuszy, przesłanej przez Piotra Woyciechowskiego.

Jak dowiedział się portal wPolityce.pl, Kancelaria Prezydenta RP odpowiedziała na petycję ws. odebrania Lange vel Gontarczyk Srebrnego Krzyża Zasługi nadanego przez Aleksandra Kwaśniewskiego.
CZYTAJ DALEJ

Poradnik katolika na wakacjach, czyli jak przeżyć urlop „po Bożemu”

2025-07-12 20:28

[ TEMATY ]

wakacje

Karol Porwich/Niedziela

Lepiej uczestniczyć we Mszy św. w języku, którego się nie rozumie, czy połączyć się ze swoją parafią poprzez transmisję? Co jeśli tam, gdzie spędza się urlop, nie ma możliwości udziału w Eucharystii i czy poza Polską obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych? Na te i inne pytania poszukujemy odpowiedzi z ks. dr. Stanisławem Szczepańcem.

Wakacje to czas, gdy wielu udaje się na zasłużony wypoczynek. Destynacje urlopowe – zarówno te bliższe, jak i dalsze – z różnych przyczyn mogą stanowić wyzwanie z perspektywy praktykowania wiary w warunkach innych niż te codzienne. – Czas urlopu jest ważny i potrzebny. Wielu myśli o nim przez wiele miesięcy. Planuje, wybiera, realizuje. Człowiek wierzący w tych działaniach pamięta o Bogu – podkreśla ks. dr Stanisław Szczepaniec. Wraz z przewodniczącym Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego, a jednocześnie konsultorem Komisji Konferencji Episkopatu Polski ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, poruszamy kwestie, o których warto pamiętać, planując wakacyjne wyjazdy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję