Reklama

Wiadomości

MEN usuwa łacinę z matury

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało kolejne zmiany w ustawie o systemie oświaty. Jedna z nich, choć pozornie techniczna, uderza w sam fundament cywilizacyjny naszej kultury: chodzi o rezygnację z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego. Język Cycerona i św. Augustyna przestanie być traktowany jako równoprawna alternatywa dla języka obcego nowożytnego na maturze.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To decyzja, która pozostaje w jaskrawej sprzeczności z postulatami zawartymi w dokumencie „Założenia reformy polskiej edukacji ab imis fundamentis”, opracowanym przez Centrum Edukacyjne Ordo Iuris. Artur Górecki, autor dokumentu apeluje w nim o odbudowę edukacji na fundamencie realistycznej antropologii, filozofii klasycznej i kanonu kultury łacińsko-chrześcijańskiej. W tym kontekście łacina nie jest tylko językiem – jest symbolem i nośnikiem cywilizacyjnego DNA Europy. Jej nauczanie ma wymiar formacyjny, nie tylko funkcjonalny.

„Europa urzędników” łaciny się nie wstydzi

Co szczególnie uderzające, decyzję tę podejmuje rząd deklarujący się jako proeuropejski i aktywnie uczestniczący w strukturach Unii Europejskiej. Tymczasem międzynarodowe szkoły prowadzone przez administrację Unii Europejskiej – tzw. szkoły europejskie – nauczają łaciny od 13. roku życia, a starożytnej greki od 15. roku życia. Istnieją od 1957 roku i obecnie działają w kilkunastu krajach Europy, kształcąc około 27 tysięcy uczniów – głównie dzieci urzędników unijnych. Co więcej, nauka języka łacińskiego w publicznych szkołach jest obecna w wielu krajach Europy Zachodniej: w Niemczech naucza jej 35-50% szkół, we Francji ok. 50%, a we Włoszech aż ok. 70%. Uczniowie rozpoczynają naukę zazwyczaj w wieku 11-13 lat (o 3-4 lata wcześniej niż u nas) i to w znacznie większym wymiarze godzin.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

To nie tylko paradoks, ale i przejaw wewnętrznej sprzeczności polityki edukacyjnej, która z jednej strony przywołuje europejskie wartości i integrację, a z drugiej marginalizuje to, co te wartości stworzyło – łacińskie korzenie naszej cywilizacji.

Siedem sztuk wyzwolonych nie dla Polaków?

Dokument Ordo Iuris przypomina o konieczności powrotu do idei siedmiu sztuk wyzwolonych – trivium i quadrivium – które przez wieki stanowiły podstawę kształcenia człowieka wolnego i odpowiedzialnego. W tym modelu łacina to nie wybór egzotyczny, lecz klucz do rozumienia logiki, teologii, filozofii, prawa i literatury.

Ministerialna decyzja, argumentowana uproszczeniem procedur egzaminacyjnych, wpisuje się niestety w trend deklasyfikowania przedmiotów klasycznych i aksjologicznie nośnych (w tym lekcji religii). W praktyce jest to krok w stronę dalszej marginalizacji dziedzictwa kulturowego, które powinno być nie tylko obecne w edukacji, ale pełnić w niej funkcję przewodnią. Czy nowoczesność naprawdę musi oznaczać porzucenie fundamentów?

Decyzja MEN ma zapaść w III kwartale 2025 roku. Szczegóły: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów - Portal Gov.pl Ustawa musi zostać podpisana przez Prezydenta RP.

2025-07-01 09:01

Oceń: +10 -5

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: wiedza maturzystów nie może być oceniana, jakby nie było COVID-19 i nauki zdalnej

COVID-19 i długotrwała nauka zdalna spowodowały, że wiedza, która została przyswojona przez tegorocznych maturzystów, nie może być oceniana tak, jakby tych faktów nie było - powiedział we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. W środę rozpoczynają się matury.

Jak przypomniał Czarnek, w tym roku - podobnie jak w ubiegłym - egzamin maturalny będzie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które zostały ogłoszone w grudniu 2020 r., a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie.
CZYTAJ DALEJ

Edukacja seksualna jest potrzebna, ale osadzona w kontekście rodziny i wartości

2025-09-23 09:41

[ TEMATY ]

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

Adobe Stock

Do 25 września można wypisać dziecko z edukacji zdrowotnej. Zachęcam do tego. Ale trzeba dać naszym dzieciom coś w zamian - rozmowy o miłości i seksualności w naszych domach - podkreśla Magdalena Guziak-Nowak dyrektor ds. edukacji Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka; współautorka podręczników do wychowania do życia w rodzinie. W rozmowie z KAI wyjaśnia, na czym polega spór o edukację seksualną w Polsce. Zwraca uwagę na zmianę paradygmatu - odejście od wychowania w kontekście rodziny na rzecz ujęcia biologicznego - i pokazuje, jakie mogą być skutki takiego podejścia.

Anna Rasińska (KAI): Czy edukacja seksualna jest w ogóle potrzebna w polskiej szkole?
CZYTAJ DALEJ

25 października: IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

2025-09-23 18:23

[ TEMATY ]

IV Forum Liderek

Wspólnoty dla Kobiet

duszpaterze

materiał prasowy organizatora

IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

W sobotę, 25 października br., w Warszawie pod hasłem „Budujemy jedność. Niesiemy nadzieję" odbędzie się IV Ogólnopolskie Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet. Wydarzenie organizowane jest przez bp. Wiesława Szlachetkę, delegata KEP ds. Duszpasterstwa Kobiet oraz Krajową Radę ds. Duszpasterstwa Kobiet przy Delegacie KEP.

Podczas Forum będzie przestrzeń na wspólną modlitwę, zapoznanie się oraz wymianę myśli w kontekście tego, w jaki sposób kobiety mogą przyczynić się do budowania jedności tam, gdzie działają, pracują i żyją. Będzie to również czas poszukiwania tego, co łączy oraz zachęty do wzajemnego słuchania i dialogu w duchu szacunku, oraz odkrywania na nowo źródła jedności, którym jest Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję