Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Sierpniowe muzykowanie w katedrze

Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne

Niedziela szczecińsko-kamieńska 38/2014, str. 7

[ TEMATY ]

muzyka

Błażej Bubnowicz

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sierpień był ostatnim miesiącem trwania 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W tym miesiącu pięciokrotnie – w każdy piątkowy wieczór – katedra wypełniała się słuchaczami przybyłymi, by przeżyć ucztę duchową, jaką jest obcowanie z piękną muzyką „na żywo”. Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne.

1 sierpnia organista Karol Mossakowski biorący po raz pierwszy udział w kamieńskim festiwalu zaprezentował Toccatę, adagio i fugę C-dur i Sonatę triową G-dur Johanna Sebastiana Bacha oraz Fantazję f-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, a duet fletowy Agaty i Łukasza Długoszów wykonał szereg drobnych utworów będących opracowaniami znanych pozycji repertuarowych Bacha, Mozarta, Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina. W następnym koncercie wystąpił organista polskiego pochodzenia André Siekierski z Francji, grając również dzieła Bacha, w tym szczególnie ulubione przez melomanów Preludium chorałowe „Wachet auf” i Passacaglię c-moll zaś Krakowski Kwintet Instrumentów Dętych wykonał Kwintet Johanna Christiana Bacha, najmłodszego syna J. S. oraz Pavanę Gabriela Fauré i bardzo interesujący Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Koncert 15 sierpnia miał szczególny charakter – poświęcony był pamięci zmarłej w ubiegłym roku organistki Magdaleny Czajki, wielokrotnie uczestniczącej w kamieńskich festiwalach. Charakter ów podkreślały płonące świeczki ustawione na brzegach ławek. Na organach grał (także po raz pierwszy w Kamieniu) młody solista Adam Tański, który odbywał swoje studia w klasie organów M. Czajki. Po wykonaniu dzieł Bacha i Mozarta zagrał on własną kompozycję – rodzaj skupionej kołysanki „Asumpta est Maria in coelum” (wzięta jest Maria do nieba) dedykowaną profesor Magdalenie Czajce. Solistą tego koncertu był też dawny szczecinianin, działający obecnie w Szwajcarii, znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł. Swój występ rozpoczął on błyskotliwym wykonaniem wirtuozowskiej Sonaty G-dur Eugène Ysaÿe’a „L’Aurore”, następnie po koncercie polskim B-dur Georga Philippa Telemanna zagranym przez Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” zaprezentował wraz z tymże zespołem Koncert skrzypcowy E-dur J. S. Bacha, urzekając słuchaczy nieprzeciętnym kunsztem technicznym i swoiście uduchowioną, pełną wyrazu interpretacją dzieła.

Koncert, który się odbył w następny piątek, był z kolei dedykowany żeglarzom z okazji Mistrzostw Europy w kl. Słonka Kamień Pomorski 2014. Wystąpił ostatni zagraniczny organista w tegorocznym festiwalu Jaroslav Tuma z Czech, który po przekonującej interpretacji dzieł Bacha i Mozarta zagrał własną 7-minutową Improwizację na zadany temat, a była nim antyfona „Salve Regina”. Drugą część koncertu wypełniła prezentacja fragmentów słynnego oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla. W wykonaniu ich wzięła udział znów szczecińska „Camerata Nova” – tym razem był to Zespół Wokalistów – oraz Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej. Wybrane fragmenty solowe śpiewało sześcioro wokalistów wyłonionych spośród uczestników Warsztatów Techniki i Interpretacji Wokalnej prowadzonych przez prof. Piotra Kusiewicza i dr Joannę Tylkowską-Drożdż. Całością precyzyjnie dyrygował Eugeniusz Kus.

Finałowy koncert został poprzedzony miłym akcentem. Były wieloletni organista katedry Władysław Lupa w uznaniu zasług dla tejże katedry i dla kamieńskiego festiwalu otrzymał Wielki Order św. Ottona z Bambergu. Przyjął on to odznaczenie z rąk metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, który zaszczycił finał festiwalu swoją obecnością i pięknym słowem.

Koncert przebiegał pod znakiem litewskości. Przy organach zasiadł litewskiego pochodzenia solista Roman Szlaużys. Grał on Preludium i fugę D-dur Bacha (przed tygodniem wykonał to samo dzieło Jaroslav Tuma) oraz dwa utwory kompozytorów francuskich – Louisa Nicolasa Clerambaulta i Jeana Alaina. Po zakończeniu części organowej koncertu pojawili się w transepcie goście z Litwy – Męsko-Chłopięcy Chór „Ażuoliukas” oraz dyrygent i kompozytor Vytautas Miškinis. W programie ich występu dominowały łacińskie pieśni sakralne kompozytorów litewskich i innych, w tym utwory v. Miškinisa „O salutaris”, „Beata es Maria” i „Ave maris stella”.

Tak to śpiewająco zakończył się jubileuszowy 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. Obejmował on jedenaście koncertów interesująco zapowiadanych przez prelegentów Mirosława Kosińskiego i Andrzeja Wątorskiego. Była to impreza ze wszech miar udana pod względem artystycznym, organizacyjnym i frekwencyjnym. Burmistrz Kamienia Pomorskiego Bronisław Grzegorz Karpiński, ogłaszając jej zakończenie, dziękował artystom, organizatorom, sponsorom oraz słuchaczom, zapraszając tychże na następny festiwal w 2015 r.

2014-09-17 15:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowy wideoklip zespołu Fioretti

[ TEMATY ]

muzyka

Franciszkański zespół Fioretti właśnie wpuścił do sieci nowy wideoklip z animacją Tetiany Galitsyny - zwyciężczyni programu "Mam talent" do utworu pro-life „Tak, to jestem ja” z płyty „Mniejszy”.

Z piosenką „Tak, to jestem ja” miała ścisły związek decyzja o nagraniu nowego albumu zespołu Fioretti pt. „Mniejszy”. Dlaczego? Utwór został zagrany w 2013 r. podczas koncertu w Kalwarii Pacławskiej. Poruszył wtedy słuchaczy. W dużej mierze było to zasługą przekazu, jaki utwór zawiera oraz pięknych partii granych na gitarach solowych. Po koncercie nagranie zostało umieszczone w sieci i na chwilę zapomniane.
CZYTAJ DALEJ

Sąd potwierdza: pikieta pro-life w Rzeszowie nielegalnie rozwiązana przez prezydenta miasta

2025-04-14 10:42

[ TEMATY ]

Rzeszów

pro‑life

Adobe Stock

Sąd Okręgowy w Rzeszowie uwzględnił odwołanie od decyzji prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka, rozwiązującej zgromadzenie Fundacji Pro – Prawo do Życia - informuje Ordo Iuris.

Pikieta zorganizowana przez Fundację Pro – Prawo do Życia 26 stycznia w Rzeszowie miała na celu wyrażenie sprzeciwu wobec aborcji oraz ideologicznych programów edukacyjnych w polskich szkołach. Zgromadzenie zostało rozwiązane przez władze miasta. Po odwołaniu złożonym przez prawników Ordo Iuris, Sąd Okręgowy uznał, że rozwiązanie było bezprawne.
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję