Reklama

Kościół

Krużganek laterański: kawałek raju na ziemi

W sercu Rzymu, przy Bazylice św. Jana na Lateranie - pierwszej z czterech bazylik papieskich - znajduje się prawdziwy skarb historii i sztuki średniowiecznej. Zbudowany został w latach 1222-1230 przez mistrzów Cosmatich. Przestrzeń ta zaskakuje odwiedzających - wśród mozaik, inskrypcji i fragmentów przeszłości, jawi się jako miejsce kontemplacji i pamięci, świadek pokoju i duchowości, skupiony w cichym i trwałym dialogu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Są miejsca, w których hałas codziennego życia, tętniącego na nieustannie zatłoczonych i ruchliwych ulicach, wydaje się zawieszony w cichej bańce absolutnego piękna. Po przekroczeniu niewielkich drzwi, które otwierają się tuż przed transeptem Bazyliki św. Jana na Lateranie, po doświadczeniu sakralnego półmroku przestrzeni kościoła, wzrok nie zostaje rażony światłem.

Oczom ukazuje się wielki krużganek. Wzrok podąża za układem przęseł portyku, otoczonego kolumienkami, który zamyka zieloną przestrzeń trawnika i drzew. Wszystko tonie w ciszy. Tylko w letnim upale rozbrzmiewa muzyka cykad, która zdaje się nieść ze sobą zapach zboża i świeżej trawy. Woda nawadniająca rośliny tworzy łuki tęczowych strumieni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podnosząc wzrok z południowo-zachodniego narożnika portyku, można dostrzec niektóre z wielkich posągów na fasadzie bazyliki, w tym centralną figurę Zbawiciela, latarnie dwóch kaplic w lewej nawie bocznej oraz fasadę lewego ramienia transeptu.

Krużganek jako obraz życia wspólnotowego

Reklama

Krużganek laterański, którego budowę rozpoczęto w 1222 r., za pontyfikatu papieża Honoriusza III, i ukończono w kolejnych dziesięcioleciach, stanowi symbol życia monastycznego inspirowanego regułą św. Augustyna. Zbudowany przez kanoników laterańskich - księży diecezjalnych, którzy przyjęli wspólnotowy styl życia - otwarty dziedziniec stanowi model braterstwa, nauki i wspólnej modlitwy. Wciąż czytelna mozaikowa inskrypcja: Claustri structura sit vobis docta figura podkreśla, że sama architektura krużganka jest „uczoną figurą” tego wspólnego życia, obrazem, który skłania do refleksji nad wychowawczą i duchową funkcją tej przestrzeni.

Arcydzieło sztuki Cosmatich: marmury, mozaiki i dekoracje

Krużganek na Lateranie uważany jest za jeden z najsłynniejszych przykładów sztuki Cosmatich we Włoszech, obok krużganka Bazyliki św. Pawła za Murami. Jego kwadratowa struktura - każdy bok ma 36 metrów długości - otoczona jest portykiem z obniżonymi arkadami, wspartym na kolumnach z odzyskanych materiałów i gąszczu kolumienek o rozmaitych kształtach. Umiejętne wykorzystanie marmurów i mozaik tworzy fascynującą grę świateł i kolorów. Inskrypcja, będąca podpisem tego dzieła, zachowana na jednej ze ścian krużganka, upamiętnia Pietra Vassalletta i jego ojca, działających na przełomie XII i XIII w. Świadczy ona przede wszystkim o obecności prawdziwego rodu artystów i rzemieślników specjalizujących się w marmurze, umiejących łączyć geometrię i figury w języku wizualnym o wyjątkowej elegancji.

Jesteśmy w Rzymie, ale wyczuwalny jest egzotyczny powiew wpływów arabskich i bizantyjskich. Faliste linie lub surowe geometrie, kolorowe kostki z masy szklanej, gdzie czerwień, czerń i złoto zdobiące kolumny i belkowania nie przytłaczają bieli marmurów. Obok kapiteli ozdobionych motywami roślinnymi i małymi postaciami o potwornych lub fantastycznych rysach, znajdują się pary lwów i sfinksów. Strzegą one dostępu do studni, zwanej „studnią Samarytanki”, znajdującej się na środku dziedzińca, z marmurową cembrowiną zdobioną reliefem z epoki karolińskiej.

Wspomnienia z przeszłości

Wzdłuż ścian zachowały się pozostałości architektoniczne, reliefy, płyty nagrobne i dzieła sztuki, które pomagają odtworzyć najdawniejsze etapy historii Bazyliki św. Jana - od pierwotnej inskrypcji na fasadzie po tzw. krzesło gnojne (sedia stercoraria), średniowieczny papieski tron, symbol pokory i odpowiedzialności. Zachował się również grobowiec Riccarda Annibaldiego, wyrzeźbiony przez Arnolfa di Cambia, dzieło zapowiadające humanizm renesansu, oraz płyta nagrobna z twarzą Lorenza Valli, kanonika laterańskiego. Znajdują się tu również niektóre relikwie, takie jak marmurowa płyta, na której żołnierze mieli podzielić się szatą Chrystusa.

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Reina otworzył drzwi święte w bazylice św. Jana na Lateranie

[ TEMATY ]

Drzwi Święte

bazylika św. Jana na Lateranie

Vatican Media

Otwarcie Drzwi Świętych w Bazylice św. Jana na Lateranie

Otwarcie Drzwi Świętych w Bazylice św. Jana na Lateranie

W Niedzielę Świętej Rodziny, 29 grudnia, otwarto Drzwi Święte w Bazylice św. Jana na Lateranie - „Matce i Głowie Wszystkich Kościołów Miasta Rzymu i Świata”. Otwarcia w katedrze papieży - biskupów Rzymu dokonał archiprezbiter bazyliki kard. Baldassare Reina wikariusz generalny diecezji rzymskiej.

„Być dla każdego brata i siostry konkretnym znakiem nadziei, otwierającym drzwi naszego serca poprzez wybory miłosierdzia, dobroci i sprawiedliwości” - powiedział w homilii kard. Reina nawiązując do Niedzieli Świętej Rodziny, „wzoru każdej wspólnoty domowej i zwierciadła komunii trynitarnej”, która staje się „zaproszeniem do uznania siebie za rodzinę Bożą, wezwaną do wzrastania w jedności i wspierania modlitwą wszystkich rodzin, zwłaszcza tych, które doświadczają trudności i cierpienia”.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

"Nasi chłopcy" z... Wehrmachtu?! Oburzająca wystawa w Gdańsku

2025-07-14 13:24

[ TEMATY ]

wystawa

Gdańsk

Post FB Muzeum II Wojny Światowej

‘Nasi chłopcy’. Wystawa o przemilczanej historii. To opowieść o pokoleniach dorastających w cieniu przemilczeń, o potomkach, którzy próbują dziś zrozumieć decyzje swoich dziadków i pradziadków” - w taki sposób miasto Gdańsk reklamuje ekspozycję poświęconą służbie mieszkańców Pomorza w armii niemieckiej w czasie II wojny światowej. Informacje o wystawie, która „nie ocenia, lecz tłumaczy” wywołały potężne oburzenie w sieci. „To jawna realizacja niemieckiej narracji, a prowadzą ją przecież instytucje, które powinny strzec polskiej pamięci historycznej” — napisał na X Mariusz Błaszczak, były szef MON.

"Ekspozycja opowiada o losach dziesiątek tysięcy mieszkańców Pomorza, którzy – najczęściej pod przymusem – zostali wcieleni do armii III Rzeszy. To historia bliska, losy naszych sąsiadów, krewnych, przodków. Tytułowi „nasi chłopcy” to nie metafora – to świadome nawiązanie do terminu, jakim określano w trakcie wojny, będących w podobnej sytuacji Luksemburczyków („Ons Jongen”)" — czytamy na stronie Gdansk.pl, w artykule zapowiadającym wystawę „Nasi chłopcy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję