Choć nadal w większości państw świata chrześcijanie stanowią co najmniej połowę mieszkańców, to w latach 2010-2020 w niektórych spośród nich wyznawcy Chrystusa przestali być większością. Głównym powodem jest odchodzenie od identyfikowania się z przynależnością religijną i wzrost liczby ludzi uznających się za agnostyków lub ateistów – wynika z badania przeprowadzonego przez renomowany waszyngtoński ośrodek Pew Research Center.
W 2020 roku w 120 państwach na 201 chrześcijanie wciąż byli większością. Dziesięć lat wcześniej były to 124 państwa. Jednocześnie 10 państw miało większość ludności bez określonej przynależności religijnej – trzy więcej niż w 2010 roku. Oznacza to, że chrześcijanie stanowią większość w 60 proc. państw – wobec 62 proc. dekadę wcześniej.
Pomiędzy 2010 a 2020 rokiem chrześcijanie nie byli już większością w Wielkiej Brytanii (gdzie stanowili 49 proc. populacji), Australii (47 proc.), Francji (46 proc.) i Urugwaju (44 proc.). W pierwszych trzech większość stanowią obecnie osoby niewierzące, natomiast w Urugwaju – osoby bez określonej przynależności religijnej. Pozostałe państwa i terytoria o większości bez określonej przynależności religijnej, to: Chiny, Korea Północna, Czechy, Hongkong, Wietnam, Makau, Japonia, Holandia i Nowa Zelandia.
W okresie 2010-2020 nie zmieniła się liczba państw, w których większością byli muzułmanie (53), buddyści (7), hinduiści (2), żydzi (1) i „wyznawcy innych religii” (1).
Reklama
Wzrosła natomiast liczba państw, w których nie było żadnej większości religijnej. Do Wybrzeża Kości Słoniowej (gdzie najwięcej jest muzułmanów, choć nie mają większości), Mauritiusa (najwięcej hinduistów), Singapuru (najwięcej buddystów) i Korei Południowej (najwięcej osób bez przynależności religijnej) doszły wspomniane wyżej: Wielka Brytania, Australia i Francja, które utraciły chrześcijańską większość.
Co ciekawe, udział krajów, w których pewna grupa religijna stanowi większość, niekoniecznie odpowiada udziałowi tej grupy religijnej w globalnej populacji. Na przykład zaledwie 1 procent państw ma hinduizm jako religię większości, podczas gdy hinduiści stanowią 15 proc. mieszkańców świata. Jednak aż 95 proc. spośród nich żyje w jednym państwie – Indiach (drugim państwem o hinduistycznej większości jest Nepal). Podobnie choć tylko 5 proc. ma większość mieszkańców bez określonej przynależności religijnej, to w skali świata takich osób jest 24 proc. Ma to związek z tym, że takie dwie trzecie takich osób żyje w Chinach, najludniejszym państwie świata, gdzie stanowią 90 proc. mieszkańców.
Dla kontrastu, chrześcijanie, którzy są większością w 60 proc. państwach i terytoriach świata, stanowią zaledwie 29 proc. światowej populacji. Są bowiem najbardziej rozproszeni geograficznie i tworzą większość zarówno w niewielkiej Mikronezji, jak i w USA, trzecim pod względem liczby ludności największym państwie świata.
Z kolei w przypadku muzułmanów i buddystów, procent krajów, w których stanowią oni większość w zasadzie odpowiada udziałowi wyznawców tych religii w ogólnej liczbie mieszkańców Ziemi.
Ekipy ratunkowe przeszukują wrak komercyjnego samolotu, który zderzył się z wojskowym śmigłowcem w Waszyngtonie 30 stycznia 2025 r.
„Wyrażam duchową bliskość ze wszystkimi dotkniętymi tą tragedią” - pisze Ojciec Święty w telegramie po katatrofie lotniczej, do jakiej doszło w pobliżu lotniska im. Reagana w Waszyngtonie. Zapewnia też o modlitwie za wszystkich niosących pomoc.
Papież Franciszek wystosował telegram do prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa po tragicznym zderzeniu samolotu pasażerskiego z helikopterem w pobliżu stołecznego lotniska. „Dowiedziawszy się o zderzeniu powietrznym w pobliżu narodowego lotniska im. Ronalda Reagana, wyrażam duchową bliskość ze wszystkimi dotkniętymi tą tragedią. Polecając dusze zmarłych miłującemu miłosierdziu wszechmocnego Boga, składam wyrazy mojego najgłębszego współczucia rodzinom, opłakującym stratę swoich bliskich. Modlę się również za tych, którzy zaangażowani są w wysiłki ratunkowe i przyzywam dla całego narodu Bożego Błogosławieństwa, niosącego pocieszenie i umocnienie” - napisał papież.
„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości” - mawiał św. Karol Boromeusz. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że w tym zdaniu wyraża się cała Ewangelia Chrystusowa. Jednocześnie stanowi ono motto życia i działalności św. Karola Boromeusza, którego Kościół liturgicznie wspomina 4 listopada.
Przyszło mu żyć w trudnych dla Kościoła czasach: zepsucia moralnego pośród duchowieństwa oraz reakcji na to zjawisko - reformacji i walki z nią. Karol Boromeusz urodził się w 1538 r. na zamku Arona w Longobardii. Ukończył studia prawnicze. Był znawcą sztuki. W wieku 23 lat, z woli swego wuja - papieża Piusa IV, na drodze nepotyzmu został kardynałem i arcybiskupem Mediolanu, lecz święcenia biskupie przyjął 2 lata później. Ta nominacja, jak się później okazało, była „błogosławioną”.
Kiedy młody Karol Boromeusz zostawał kardynałem i przyjmował sakrę biskupią, w ostateczną fazę obrad wchodził Sobór Trydencki (1545-63). Wyznaczył on zdecydowany zwrot w historii świata chrześcijańskiego. Sprecyzowano wówczas liczne punkty nauki i dyscypliny, m.in. zreformowano biskupstwo, określono warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc przyjąć święcenia, zajęto się (głównie przez polecenie tworzenia seminariów) lekceważoną często formacją kapłańską, zredagowano katechizm dla nauczania ludu Bożego, który nie był systematycznie pouczany. Sobór ten miał liczne dobroczynne skutki. Pozwolił m.in. zacieśnić więzy, jakie powinny łączyć papieża ze wszystkimi członkami Kościoła.
Jednak, aby decyzje były skuteczne, trzeba je umieć wcielić w życie. Temu głównie zadaniu poświęcił życie młody kard. Boromeusz. Od momentu objęcia diecezji jego dewiza zawarła się w dwóch słowach: modlitwa i umartwienie. Mimo młodego wieku, nie brakowało mu godności.
W 23. roku życia nie uległ pokusie władzy i pieniądza, żył ubogo jak mnich.
Kard. Boromeusz był przykładem biskupa reformatora - takiego, jakiego pragnął Sobór. Aby uświadomić sobie ogrom zadań, jakie musiał podjąć Karol Boromeusz, trzeba wspomnieć, że jego diecezja liczyła 53 parafie, 45 kolegiat, ponad 100 klasztorów - w sumie 3352 kapłanów diecezjalnych i 2114 zakonników oraz ok. 560 tys. wiernych. Na jej terenie obsługiwano 740 szkół i 16 przytułków. Kardynał przeżył liczne konflikty z władzami świeckimi, jak i z kapłanami i zakonnikami. Jeden z mnichów chciał go nawet zabić, gdy ten modlił się w prywatnym oratorium.
Kard. Boromeusz był prawdziwym pasterzem owczarni Pana, dlatego poznawał ją bardzo dokładnie. Ze skromną eskortą odbywał liczne podróże duszpasterskie. W parafiach szukał kontaktu z ludnością, godzinami sam spowiadał, głosił Słowo Boże, odprawiał Mszę św. Jego prostota i świętość pozwoliły mu zdobywać kolejne dusze.
Festiwalu Sztuki Młodych Niepełnosprawnych „Krajobraz Serca”
Fundacja Integracja JP II zorganizowała V edycję Festiwalu Sztuki Młodych Niepełnosprawnych „Krajobraz Serca”, dedykowanego pamięci świętego Jana Pawła II. Wydarzenie odbyło się w Parafii św. Anny w Łodzi i zgromadziło przedstawicieli szkół specjalnych oraz integracyjnych z całego województwa łódzkiego. Celem festiwalu było odkrywanie i promowanie talentów artystycznych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
Ponad 60 uczestników zaprezentowało się w dwóch kategoriach: sztuka wokalna oraz sztuki piękne. Występy obejmowały repertuar religijny, patriotyczny i kabaretowy, natomiast w pracach plastycznych dominowały motywy przyrody, zabaw i codziennych przeżyć. Tegoroczne hasło brzmiało „Miłość nie zna granic”, oddając ducha wydarzenia i prac jury.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.