Reklama

Wiara

XXXIV Niedziela zwykła

Czego uczy mnie dzisiejszy opis ukrzyżowanego Chrystusa?

Ostatnia niedziela roku liturgicznego, nazywana Niedzielą Chrystusa Króla, opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa. To musi dziwić. Nie widzimy Chrystusa królującego w chwale, potężnego, wszechmogącego, Sędziego żywych i umarłych, ale ukrzyżowanego.

2025-11-20 08:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Vatican Media

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia Łk 23, 35-43

Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem». Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie». Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski». Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju».

Drodzy!

Reklama

1. Ostatnia niedziela roku liturgicznego, nazywana Nie dzielą Chrystusa Króla, opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa. To musi dziwić. Nie widzimy Chrystusa królującego w chwale, potężnego, wszechmogącego, Sędziego żywych i umarłych, ale ukrzyżowanego. To dziwi i może nawet nie których gorszy. Ktoś wręcz zapyta: czy warto iść za Kimś, kogo tak haniebnie uśmiercono? Czy warto pobierać nauki u Mistrza, któremu zupełnie się nie powiodło, bo wszystko stracił, nawet życie? Wielu tak zrobiło i robi nadal – odchodzi od Jezusa, jak kiedyś niektórzy z uczniów, gdy powie dział, że będzie cierpiał. Dlaczego więc chrześcijanie kończą rok liturgiczny, kontemplując ukrzyżowanie swojego Zbawiciela? To ważne pytanie. Znamy fragment odpowiedzi – ten, który napisał Jezus – ale nie całość, bo swój rozdział każdy z nas nadal pisze. Każdy z nas bowiem – wcześniej czy później, częściej lub rzadziej – przeżywa swój krzyż. To może być choroba, cierpienie, zdrada kogoś z bliskich, przegrana sprawa, rozczarowanie, konflikt itd. Wiele jest w ludzkim życiu krzyży. Jak je przeżywam? Czy jestem pełen złości, zagniewany na Boga i cały świat? Łatwo być radosnym, życzliwym dla innych, przyjacielskim itd., kiedy wszystko układa się pomyślnie. Znacznie trudniej, gdy doświadczamy przeciwności. Wtedy widzi się wyłącznie zło, które mnie spotkało, a zapomina o innych, jakby nie istnieli, jakby cała gorycz zła wylała się wyłącznie na mnie. Jezus uczy nas królować zawsze – w chwilach dobrych i trudnych, kiedy mamy pod górkę albo kiedy z niej schodzimy. On uczy nas dostrzegać innych i także im współczuć, a nie patrzeć wyłącznie na siebie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Czego jeszcze uczy mnie dzisiejszy opis ukrzyżowanego Chrystusa? Myślę, że czegoś bardzo ważnego: abym nigdy nie utracił świadomości swojej godności! Abym ni gdy nie zapomniał, kim jestem, do czego powołał mnie Bóg i za jaką cenę odkupił. Jezus, nawet wisząc na krzyżu, wyśmiewany, poniżany, opluwany itd., nie zapomniał, Kim jest. Mówi do dobrego łotra: Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju. Największą klęską człowieka jest zapomnieć o swojej godności. Wtedy nie sposób uwolnić się od nałogów, jeżeli w takowe wpadł. Nie sposób zdobyć się na odwagę, aby się podnieść z jakiegoś upadku, wyplątać z trudności. Największym skarbem człowieka jest świadomość bycia dzieckiem Bożym. Świadomość, że pochodzi od Boga i do Boga wraca. Wtedy jest on w stanie uwolnić się z każdego upodlenia. Trzeba bronić swojej godności. Wiara daje nam siłę, by to czynić, bo w wierze ukryty jest Bóg i obecna Jego łaska, która nas w tym wspiera.

Reklama

3. Trzecia myśl z dzisiejszej Ewangelii: o wartości prośby. Mówi dobry łotr: Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa. W ten sposób poprosił Jezusa o życie wieczne. Tak niewiele powiedział, a tak wiele otrzymał. Kultura współczesna oduczyła nas prosić. Raczej mówi się: „Należy mi się”, „Mam prawo wymagać tego czy owe go”, „Zasłużyłem czy zasługuję na to” itd. Gdy nie widzimy natychmiastowego spełnienia naszych oczekiwań, żądań, od razu rusza protest, manifestacja, strajk. Nie chcę powiedzieć, że strajk jest zawsze zły, bowiem bywa i tak, iż pozostaje on jedyną formą „proszenia”, kiedy wielcy nie słyszą albo nie widzą słusznych potrzeb. Mówię o prośbie w domu, między żoną i mężem, w rodzinie itd. Doświadczenie podpowiada, że jest tam mało prośby. Papież Franciszek mówił kiedyś, że życie rodzinne potrzebuje trzech słów: proszę, dziękuję, przepraszam. Może są proste, ale mówią bardzo wiele. Prośba otwiera zaiste wiele drzwi. Św. Jan Chryzostom, wielki mówca, komentując ten fragment Ewangelii, powiedział: „To ten złoczyńca zgarnął sobie raj, nikt wcześniej nie usłyszał takiej obietnicy, ani Abraham, ani Mojżesz, ani prorocy, ani apostołowie, złoczyńca był przed nimi. Ale też wiara jego wyprzedziła tamtych. Zobaczył Jezusa umęczonego, a uwielbił go, jakby był w chwale. Zobaczył Go przybitego do krzyża, a błagał Go, jakby był na tronie. Zobaczył Go potępionego, a prosił o łaskę jak króla. Przedziwny złoczyńco, zobaczyłeś ukrzyżowanego człowieka, a wyznałeś go jako Boga”. Kto prosi, widzi w proszonym jego wewnętrzne piękno, godność, dobroć, gotowość udzielenia mu tego, czego potrzebuje. I to zmienia jego serce. Dzisiejszą niedzielę końca roku liturgicznego starajmy się przeżyć, używając jak najwięcej słów: proszę, dziękuję, przepraszam. Niech zwieńczą nasz rok wiary.

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

Oceń: +41 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przesłanie, które płynie z dzisiejszej Ewangelii mówi, że nie wystarcza sama chęć pomagania

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Czytamy następnie, że Samarytanin: „Podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem”. To również ważne przesłanie, które płynie do nas z dzisiejszej Ewangelii. Mówi ono, że nie wystarcza tylko sama chęć pomagania. Ważne jest, aby pomagać mądrze, aby pomoc, którą chcemy nieść, była dostosowana do warunków, sytuacji i potrzeb osoby pokrzywdzonej.

Powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Jezusa na próbę, zapytał: «Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?» Jezus mu odpowiedział: «Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz?» On rzekł: «Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego». Jezus rzekł do niego: «Dobrze odpowiedziałeś. To czyń, a będziesz żył». Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: «A kto jest moim bliźnim?» Jezus, nawiązując do tego, rzekł: «Pewien człowiek schodził z Jeruzalem do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. Tak samo lewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. Pewien zaś Samarytanin, wędrując, przyszedł również na to miejsce. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: „Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał”. Kto z tych trzech okazał się według ciebie bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?» On odpowiedział: «Ten, który mu okazał miłosierdzie». Jezus mu rzekł: «Idź i ty czyń podobnie!»
CZYTAJ DALEJ

„Katarzyna Adwent zaczyna” - wspomnienie św. Katarzyny Aleksandryjskiej

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Aleksandryjska

Wikipedia

25 listopada Kościół wspomina w liturgii świętą Katarzynę Aleksandryjską, dziewicę i męczennicę. Katarzyna żyła w IV wieku w Egipcie. Według przekazów, była córką króla Aleksandrii. Wyróżniała się nieprzeciętną inteligencją, ale i nadmierną dumą. Przypadek zrządził, że po śmierci rodziców na swojej drodze spotkała pustelnika, od którego usłyszała o Jezusie. To spotkanie pozostawiło trwały ślad w jej życiu, bowiem postanowiła zostać chrześcijanką.

O jej życiu wiemy głównie z przekazów i legend. Jedna z nich mówi, że podczas święta ofiarnego dla jednego z rzymskich bóstw swoją elokwencją wprawiła w zakłopotanie cesarza Maksencjusza. Zdenerwowany cesarz kazał wezwać na dwór 50 filozofów i mistrzów retoryki, aby ci dyskutowali z młodą chrześcijanką na temat religii bóstw rzymskich i chrześcijaństwa. Legenda mówi, że Katarzyna z takim mistrzostwem i w tak przekonywujący sposób zaprzeczała argumentom mędrców, że w efekcie wszyscy przeszli na chrześcijaństwo.
CZYTAJ DALEJ

Związki jednopłciowe zawarte w innym kraju będą legalne w Polsce? TSUE narzuca narrację

Państwo członkowskie ma obowiązek uznać tzw. "małżeństwo" pary tej samej płci zawarte legalnie w innym kraju Unii Europejskiej, nawet jeśli prawo tego państwa nie uznaje tego typu związków - orzekł we wtorek Trybunał Sprawiedliwości UE. Sprawa dotyczy pary Polaków.

Sprawa dotyczy dwóch Polaków, którzy w 2018 r. zawarli tzw. "związek małżeński" w Berlinie. Para, chcąc przenieść się do Polski, złożyła wniosek o wpisanie ich niemieckiego tzw. "aktu małżeństwa" do polskiego rejestru stanu cywilnego, ale spotkała się z odmową, ponieważ polskie prawo nie zezwala na uznanie "małżeństw" osób tej samej płci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję