Reklama

Niedziela Świdnicka

Wiara w Boga prowadzi do pokoju

Niedziela świdnicka 25/2015, str. 1

[ TEMATY ]

modlitwa

Msza św.

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Eucharystii w sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin w Wambierzycach przewodniczył bp Adam Bałabuch

Eucharystii w sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin w Wambierzycach przewodniczył bp Adam Bałabuch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin w Wambierzycach 14 czerwca biskup Adam Bałabuch przewodniczył Eucharystii w intencji czterech narodów: Białorusi, Niemiec, Czech i Polski w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu im. Ignaza Reimanna oraz pielgrzymki Diabetyków Ziemi Kłodzkiej.

W homilii bp Bałabuch podkreślił, że wiara w Boga, który jest miłością, jest podstawą burzenia wszelkich uprzedzeń i wrogości, a budowaniem jedności i pokoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Wiara jest otwartością na naszych braci i nasze siostry, zwłaszcza znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, aby przyjść im ze skuteczną pomocą” – mówił bp Bałabuch, podkreślając, że: „Prawdziwa wiara w Boga nigdy nie prowadzi do pogardy czy nienawiści. Nie może być źródłem wywoływania konfliktów i wojen. Nie może być przyczyną przemocy wobec innych, bo Bóg w Chrystusie pojednał świat ze sobą i zburzył rozdzielający ludy i narody mur wzajemnej wrogości. Wiara w żywego i prawdziwego Boga prowadzi zawsze do budowania więzów przyjaźni i pokoju”.

Reklama

Na zakończenie homilii bp Bałabuch zwrócił uwagę na znaczenie Eucharystii w budowaniu jedności. „Eucharystia to szczególne miejsce przebywania z Jezusem. Wsłuchiwanie się w Jego słowo i wpatrywanie się w to, co On czyni dla nas. Jakże potrzeba nam cenić w sobie te chwile, kiedy Jezus sam kształtuje nasze serca” – dodał bp Bałabuch.

Oprawę muzyczną podczas Eucharystii zapewniły chóry: „Cantus Cordis” z Mińskiego Oddziału Związku Polaków na Białorusi, „Feichtinum” Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego z Wrocławia oraz „Sinfonietta Opoliensis” z Uniwersytetu Opolskiego.

Na zakończenie Mszy św. delegacja Diabetyków Ziemi Kłodzkiej na ręce o. Alberta Krzywańskiego, kustosza sanktuarium Matki Bożej złożyła dar, jako wotum za otrzymane łaski.

Organizatorami tegorocznego Festiwalu byli: Urząd Miasta i Gminy w Radkowie, Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Radków im. Karola Estreichera w Radkowie, Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej Królowej Rodzin oraz Stowarzyszenie „Canticum” Broumov z Czech.

Honorowy patronat nad Festiwalem objął biskup świdnicki Ignacy Dec oraz starosta kłodzki Maciej Awiżeń.

2015-06-18 09:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznań: abp Gądecki przewodniczył Mszy z okazji 25-lecia fundacji Redeptoris Missio

[ TEMATY ]

fundacja

Msza św.

Paweł Wysoki

W Niedzielę Zesłania Ducha Świętego abp Stanisław Gądecki przewodniczył w poznańskiej archikatedrze Mszy świętej z okazji 25-lecia fundacji Redemptoris Missio. „Kto ma Ducha Świętego, ten w konsekwencji Jego przyjęcia staje się misjonarzem. Jedynie we współpracy z Duchem Świętym możemy rozwijać w sobie wrażliwość i współczucie, otwartość, dyspozycyjność, zainteresowanie problemami bliźnich i inne cnoty potrzebne zwiastunom Ewangelii” – mówił w homilii przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

Metropolita poznański podkreślił, że etapem ukazywania się ducha misyjnego i jednym z najpiękniejszych uczynków miłosierdzia względem ciała jest okazywanie pomocy ludziom żyjącym w materialnej nędzy. Zaznaczył, że nie wystarczy troszczyć się o ludzi żyjących w ubóstwie, o potrzebujących pożywienia czy dachu nad głową.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję