Reklama

Skradzione dzieciństwo polskich dzieci

– Problem sześciolatków to bomba z opóźnionym zapłonem – mówi ojciec pierwszoklasisty Kamila. – Schody zaczną się dopiero w trzeciej czy czwartej klasie

Niedziela Ogólnopolska 26/2015, str. 46-47

Facebook/Andrzej Duda

Prezydent elekt Andrzej Duda z prof. Davidem Whitebreadem

Prezydent elekt Andrzej Duda z
prof. Davidem Whitebreadem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Witold Pańkowski z Krakowa podsumowuje miniony rok, w którym w szkolnych ławach po raz pierwszy na dużą skalę zasiadły dzieci w wieku sześciu lat. – Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której dzieci poszły do szkoły obowiązkowo, ale jeszcze kilka lat temu był wybór i właśnie pojawiają się pierwsi absolwenci szkół podstawowych, którzy próg szkoły przekroczyli w wieku sześciu lat.

Zyskany czy może stracony rok?

Jak dowiadujemy się z relacji nauczycieli, bilans tego typu rozwiązań nie jest korzystny. – Osobiście jestem przeciwna zmuszaniu sześciolatków do edukacji – mówi Magdalena Powalewska, nauczycielka z Częstochowy. – Praktycznie dzięki obowiązkowi edukacji w wieku sześciu lat mamy do czynienia z realną zgubą jednego roku. W pierwszej klasie dzieci robią to, co powinny robić w klasie zerowej. W drugiej klasie robią to, co powinny robić w pierwszej, a w trzeciej – to, co powinny w drugiej. Skoro w klasie czwartej dzieci są skazane na konfrontację z zupełnie innym systemem, w którym nagle pojawiają się różni nauczyciele i ocenianie za pomocą stopni, trzecia klasa siłą rzeczy musi być wymazana z ich życiorysów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Abstrahując od problemów czwartoklasistów, już teraz widzę realne zagrożenia – dodaje Monika Pańkowska, mama Kamila. – Odbieram syna ze szkoły i każdego popołudnia widzę u niego niesamowite zmęczenie. Zdarza się, że po zajęciach dziecko kładzie się spać ok. godz. 16, a do życia wraca ok. 20. Pani Monika nie wyobraża sobie też przyszłości, w której jej dziecko praktycznie już w wieku 14 lat będzie musiało zastanawiać się nad wyborem profilowanego liceum, a więc zdecydowanie za wcześnie podejmować bardzo poważne decyzje.

Rodzice pierwszoklasistów zwracają też uwagę na indywidualne uwarunkowania związane z edukacją ich dzieci. – W niektórych przypadkach można liczyć na kompetencje nauczycieli – mówią. – Ale czy wszyscy pedagodzy potrafią dostosować swoje postępowanie do konkretnych sytuacji? Przecież dziecko dziecku nierówne. Niektóre dzieci rozwijają się wolniej, a jeśli urodziły się nie w styczniu, lecz w grudniu, to przecież oznacza dla nich kolejny rok straty.

Reklama

Przywróćmy normalność

Do Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, kierowanej przez Karolinę i Tomasza Elbanowskich, zgłasza się coraz większa liczba sfrustrowanych rodziców. – Ten eksperyment trwa wiele lat – mówi Tomasz Elbanowski. – Zgłaszają się do nas rodzice, którzy na własnej skórze doświadczyli, jak bardzo jest on szkodliwy. Do pierwszej klasy trafiają bowiem dzieci, które w dość dużym procencie nie są w stanie wytrzymać tradycyjnego rygoru szkolnego: od dzwonka do dzwonka. Nie chodzi tu tylko o aspekt fizyczny, ale też o ten emocjonalny. Docierały do nas sygnały, że w niektórych grupach pojawiały się maluchy mniej rozwinięte od zdecydowanej większości w klasie, co powodowało nie lada problem.

Karolina i Tomasz Elbanowscy zasłynęli w Polsce ze zmobilizowania półtora miliona Polaków do sprzeciwu wobec pomysłu wysyłania sześciolatków do szkół. Od kilku lat pracują na rzecz obrony maluchów przed szkodliwymi pomysłami polityków.

Zbyt wiele, zbyt szybko

W ubiegłym tygodniu na zaproszenie Fundacji Rzecznik Praw Rodziców pojawił się w Polsce prof. David Whitebread, znany brytyjski specjalista badający uwarunkowania edukacji dziecięcej. Z nim oraz z przedstawicielami fundacji spotkał się prezydent elekt Andrzej Duda. Profesor przedstawił argumenty za odwołaniem obowiązku szkolnego sześciolatków oraz powiedział o problemach, jakie obserwuje w Wielkiej Brytanii, spowodowanych zbyt wczesnym rozpoczynaniem formalnej edukacji szkolnej przez małe dzieci. Przekonywał prezydenta, że najlepsze, co możemy zrobić, to inwestować w dobrą edukację przedszkolną. Prezydent powtórzył swoje obietnice składane w kampanii wyborczej. Zadeklarował, że będzie się starał robić wszystko, aby dzieci z rocznika 2009 – ściślej: ich rodzice – miały wolny wybór. Po zaprzysiężeniu będzie działał na rzecz naprawy systemu wczesnej edukacji. – Wiedzieliśmy o kompetencjach prof. Whitebreada i chcieliśmy gościć go w Polsce – mówi Tomasz Elbanowski. – Jego wizyta była dla nas korzystna także dlatego, że polski rząd bardzo często, argumentując wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków, powoływał się na rzekome dobre doświadczenie pod tym względem Brytyjczyków. Jak dowiedzieliśmy się z badań prof. Whitebreada – nic bardziej mylnego. Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje także, że efektywność edukacji spada, gdy staramy się dzieciom przekazać zbyt wiele wiedzy zbyt szybko.

Niestety, na nic się zdały próby zorganizowania spotkania przedstawiciela polskiego rządu z brytyjskim gościem. Na adres fundacji wysłana została odpowiedź w imieniu minister Joanny Kluzik-Rostkowskiej, że z powodu licznych zajęć nie znalazła ona czasu na spotkanie.

2015-06-23 12:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Milewski: kto trwa w Jezusie, ten przynosi owoce

2024-05-02 17:36

[ TEMATY ]

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że źródłem życia i działania człowieka wierzącego od momentu chrztu św. jest „trwanie” w Jezusie, powiedział bp Mirosław Milewski w Królewie w diecezji płockiej. Przewodniczył Mszy św. w dniu odpustu parafialnego ku czci św. Zygmunta, Króla i Męczennika: - Król Zygmunt surowo odpokutował za swoje grzechy, dlatego został świętym - powiedział biskup pomocniczy.

Bp Mirosław Milewski w czasie Mszy św. w Królewie przywołał Ewangelię o winnym krzewie i latoroślach (J 15,1-8). Przekazał, że przypowieść ta opisuje istotę relacji między ludźmi a Jezusem. Jezus, to prawdziwy krzew winny, złączony z Kościołem. U źródła życia i działania wiernych od momentu chrztu św. jest „trwanie” w Jezusie. To warunek przynoszenia owocu - miłości.

CZYTAJ DALEJ

Czym się zajmuje Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE)?

2024-05-02 19:53

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

pixabay.com

Rozszerzanie Unii Europejskiej, protesty rolników, aborcja, migracja i prawo azylowe, kryzys energetyczny, wojna w Ukrainie i na Bliskim Wchodzie, wolność religijna, pandemia COVID-19 i odbudowa po niej - to niektóre ze spraw, którymi w ostatnim czasie zajmowała się Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE).

Zasadniczym celem tego forum współpracy konferencji biskupich państw członkowskich UE jest przedstawianie w strukturach UE głosu Kościoła katolickiego na aktualne tematy, którymi się one akurat zajmują. Komisja nieustannie przypomina też o duchowym wymiarze jednoczącej się Europy, który był istotny dla jej katolickich ojców-założycieli: Roberta Schumana, Alcide De Gasperiego i Konrada Adenauera.

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję