Reklama

Jaka przyszłość szkolnictwa

Czy ideologia gender na stałe zagości w programach edukacyjnych państwczłonkowskich ONZ? Niestety, można mieć uzasadnione obawy, że na to się zanosi

Niedziela Ogólnopolska 27/2015, str. 49

nick.amoscato / photo on flickr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W siedzibie UNESCO w Paryżu 3 czerwca br. odbyła się kolejna światowa konferencja na temat: „Wychowywać dziś i jutro”. Konferencję zorganizowało UNESCO we współpracy ze Stolicą Apostolską. Watykańską Kongregację ds. Edukacji Katolickiej reprezentował kard. Zenon Grocholewski, Sekretariat Stanu – kard. Pietro Parolin, a Stałe Przedstawicielstwo przy UNESCO – ks. prał. Francesco Follo. Gdy bowiem chodzi o strategię wypracowania programów wychowawczych w szkolnictwie (i to dla wszystkich krajów członkowskich ONZ), należy uobecnić program wychowawczy Kościoła i jego strategię wychowawczą. Konferencję otworzyli Hao Ping i Irina Bokova, dyrektor UNESCO.

Prawie miliard analfabetów

Wkład Kościoła w dziedzinę edukacji pozostaje imponujący: ponad 50 mln uczniów i studentów w katolickich szkołach i na katolickich uniwersytetach! Inicjatywa Kościoła w UNESCO zbiegła się nie tylko z 70. rocznicą powstania tej organizacji, ale także z dwiema ważnymi rocznicami: 50-leciem soborowej deklaracji „Gravissimum educationis” i 25-leciem konstytucji apostolskiej „Ex corde Ecclesiae” Jana Pawła II, poświęconej katolickim uniwersytetom. Strategię wychowawczą Kościoła najzwięźlej wyraża „integralny rozwój osoby ludzkiej”, podkreślany przez obydwa wspomniane wyżej dokumenty. Konkretyzują to liczne światowe, kontynentalne i krajowe organizacje katolickie, zawsze otwarte na dialog z innymi paralelnymi organizacjami i z ministerstwami oświaty we wszystkich krajach. Kościół pozostaje na tym polu poważnym partnerem dialogu nad strategią wychowawczą także na forum ONZ/UNESCO dla całej rodziny ludzkiej. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie przez ww. instancje „prawa do edukacji dla wszystkich”, jako że na świecie wciąż jest ponad 770 mln analfabetów!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dużym zaskoczeniem dla uczestników konferencji było to, że instancje UNESCO zaprezentowały własne starania w tym względzie – długofalowe, konsekwentne i... (niestety) nie bez wpływów ideologicznych. Pierwsza konferencja na temat „Wychowanie na rok 2030” odbyła się już 25 lat temu – w roku 1990 – w tajlandzkim Jomtien! Drugą – w roku 2000 – gościł Dakar, stolica Senegalu. Obydwie dotyczyły roli krajów członkowskich ONZ w szerzeniu „prawa do edukacji dla wszystkich” zarówno na poziomie podstawowym, jak i średnim. O ile nie budzi żadnych zastrzeżeń wprowadzenie „prawa do edukacji dla wszystkich”, o tyle jednak poważne zastrzeżenia budzi „Deklaracja z Jomtien”, która w punkcie 8. zawierała podkreślenie, że ideologię gender muszą (sic!) wprowadzać wszystkie kraje członkowskie ONZ! Co więcej, kraje członkowskie muszą monitorować/nadzorować w tym względzie nauczycieli, wychowawców i profesorów, a nadto urabiać opinię publiczną.

Reklama

Integralny rozwój człowieka

Szczegółowy kalendarz wdrażania programu „Wychowanie na rok 2030” wydaje się wyraźnie przyspieszany: w lipcu 2015 r. na konferencji w stolicy Etiopii (Addis Abebie) będą omawiane sprawy finansowania „Programu 2030”. Spotkanie na szczycie w Nowym Jorku we wrześniu br. będzie dotyczyło kalendarza wprowadzania „Programu 2030” w życie, a na 38. Sesji Generalnej UNESCO – już w listopadzie – tenże program ma zostać oficjalnie ogłoszony jako obowiązujący!

Tegoroczna konferencja w Paryżu miała charakter konsultacyjny. Czy jednak głos Kościoła i jego wkład na polu edukacji zostanie uwzględniony? Z całą pewnością UNESCO/ONZ ma przewagę administracyjną w stosunku do swoich krajów członkowskich. Niemniej we wszystkich spośród nich działają także zrzeszenia różnych szczebli specjalizujące się w propagowaniu strategii wychowawczej zgodnej z nauczaniem Kościoła. W najbliższych miesiącach oczekiwać się będzie z ich strony na zdecydowane głosy na rzecz, owszem, „powszechnego prawa do edukacji”, ale równocześnie – na rzecz strategii „integralnego rozwoju człowieka” w programach wychowawczych – nie tylko w szkołach i na uniwersytetach katolickich. Ogromną rolę na tym polu mają do odegrania: katoliccy nauczyciele, profesorzy, komitety rodzicielskie, katolickie stowarzyszenia, ugrupowania parlamentarne i hierarchia Kościoła. Zorganizowana przez Stolicę Apostolską konferencja w UNESCO na temat „Wychowywać dziś i jutro” staje się wzorem do naśladowania na wszystkich szczeblach troski o programy wychowawcze – także w Polsce i wśród Polonii we wszystkich zakątkach świata.

2015-06-30 11:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Fascynacja Słowem Bożym

2024-04-25 17:41

Paweł Wysoki

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Łucja Bogdańska z „Biskupiaka” wygrała etap diecezjalny 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję