Pytanie: „Kim jest twój Bóg?” towarzyszyło młodzieży uczestniczącej w tegorocznych Międzynarodowych Warsztatach Gospel organizowanych przez Fundację „Drachma”. Koncert finałowy 6. edycji tego muzyczno-ewangelizacyjnego wydarzenia odbył się w niedzielę 13 września w kościele św. Maksymiliana w Bielsku-Białej Aleksandrowicach.
Liczącą ponad 300 osób grupę chórzystów przygotowywali w tym roku do występu przed publicznością instruktorzy gospel, Dathan Thigpen i Collin Vassel. Pierwszy z nich, urodzony w 1980 r., przyjechał do Polski z USA. Śpiewa gospel od najmłodszych lat, swój pierwszy singiel nagrał jako sześciolatek, występował w wielu chórach. Obecnie jest liderem „Praise and Worship” w Słowie Życia Chrześcijańskiego w Center of Jackson w Missisipi. Jest ojcem pięciorga utalentowanych muzycznie synów. Drugi z instruktorów, Collin Vassel, jest jednym z najbardziej charyzmatycznych dyrygentów gospel w Londynie. Od 1984 r. prowadzi „Wood Green Gospel Choir”. Wraz z chórem koncertował m.in. we Włoszech, Niemczech, Francji, Belgii, Czechach i RPA. Wielokrotnie prowadził warsztaty gospel w Polsce.
Od piątku 11 września w auli Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej, ci, którzy zgłosili swój udział w muzycznym projekcie „Drachmy”, uczyli się utworów, które w niedzielę zaśpiewali w wypełnionym słuchaczami kościele św. Maksymiliana. W sumie pod opieką instruktorów odbyło się 8 blisko dwugodzinnych prób. Uczestnicy warsztatów wzięli także udział w celebracji Eucharystii w kościele Trójcy Przenajświętszej.
Sam finałowy koncert po raz kolejny pokazał radosne i pełne energii oblicze gospel. Energetyczne, przepełnione przesłaniem Dobrej Nowiny piosenki przeplatane były także świadectwami wiary i nieco spokojniejszymi muzycznymi tematami.
Międzynarodowe Warsztaty Gospel są jedną z wielu inicjatyw podejmowanych przez założoną i prowadzoną przez ks. Mirosława Szewieczka Fundację „Drachma”. W ramach swojej działalności „Drachma” realizuje projekty edukacyjne, kulturalne i charytatywne, których celem jest wszechstronne kształtowanie młodych ludzi.
Jakiś czas temu pisałem o bolesnej unifikacji tego, co na radiowych playlistach. Zaczynamy mówić bardziej o piosenkach jako skrzętnie skrojonych dodatkach do reklam, na których rozgłośnie zarabiają, niż na autorskich formach z przesłaniem rozpisanym na nuty i strofy.
Szukałem czegoś, co w sposób namacalny pokazuje, jak ewoluuje muzyka, choć może raczej należało napisać – ewoluuje masowy gust. Dzisiejsze propozycje adresowane do milionów słuchaczy zaczynają przypominać zupę pomidorową, która ma smakować wszystkim. Ma być bezpiecznie, bez nawet krzyny odwagi na nonkonformizm. Ot, niekończąca się ucieczka do krainy sztampy i poprawności. A przecież jeśli gdzieś dokonywała się kulturowa rewolucja, to właśnie muzyka stała na pierwszej linii frontu. Uniwersalny język nieznający granic, poruszający serca, umysły, a nie tylko nogi.
W Betlejem, obchody pamiątki narodzenia Pana Jezusa, również w tym roku nosiły piętno trwającej wojny. Na placu Żłobka przed bazyliką Narodzenia nie było tradycyjnej choinki ani świątecznych dekoracji. Wspólnota katolicka mimo wszystko bardzo uroczyście celebrowała bożonarodzeniowe liturgie pod przewodnictwem łacińskiego patriarchy Jerozolimy.
Podczas ingresu do Betlejem kard. Pierbattista Pizzaballa wspomniał o swojej wizycie w Gazie i zaapelował do wiernych, aby przykład odwagi tamtejszych chrześcijan był wzorem do niesienia nadziei mimo smutku z powodu rozlewu krwi i cierpienia.
- 2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.
W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów – jak wyjaśniał – czas jawi się jako „chronos” – przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. – Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat – święty czas kairós. – Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości – wskazywał metropolita krakowski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.