Reklama

Niedziela Rzeszowska

Śladami chrześcijaństwa w grodzie nad Wisłokiem

Gdzie w Rzeszowie znajdował się pierwszy kościół? Czy Rzeszów odwiedził św. Wojciech? Jakie były początki chrześcijaństwa nad Wisłokiem? Te pytania zadajemy dzisiaj w związku z inauguracją obchodów 1050. rocznicy Chrztu Polski

Niedziela rzeszowska 3/2016, str. 5

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

Arkadiusz Bednarczyk

Kamienna figura św. Wojciecha (Brzyska koło Jasła)

Kamienna figura św. Wojciecha
(Brzyska koło Jasła)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Książę Polan Mieszko I (+992) w porę dostrzegł korzyści, jakie niesie za sobą przynależność do łacińskiego kręgu kultury chrześcijańskiej. Opieka cesarza i papieża, legitymizacja i wspieranie władzy państwowej przez potężny Kościół czy wreszcie integracja mieszkańców wokół jednej religii. Aby rozerwać sojusz czesko-wielecki, Mieszko związał się z Czechami przeciwko pogańskiemu plemieniu Wieletów. Przypieczętowaniem nowego sojuszu było małżeństwo z księżniczką czeską Dobrawą. Przybyła ona do Gniezna i na Wielkanoc w 966 r. doszło do chrztu Mieszka i ówczesnej elity władzy. Nie wiemy, niestety, gdzie miał miejsce obrzęd chrztu: czy w Poznaniu czy Gnieźnie, może w innym grodzie. Księżniczce czeskiej towarzyszyła grupa duchownych, prawdopodobnie mnichów benedyktyńskich, może z Fuldy. W 968 r. do Polski przybył pierwszy biskup misyjny, benedyktyński mnich Jordan. Biskup przybył na ziemie państwa Polan wraz ze współpracownikami, stanowiącymi jego prezbiterium biskupie, a składającym się z benedyktynów. Osiedlali się oni przy głównych grodach państwa, pełniąc służbę Bożą przy kaplicach pałacowych.

Staromieście w obrządku wschodnim?

Reklama

Dzisiejszy Rzeszów poprzedzała wcześniejsza osada – był to tak zwany ruski Rzeszów (stary Rzeszów) i znajdował się on na dzisiejszych terenach Staromieścia. Być może osada ta założona została przez niejakiego Rzecha – wójta, zasadźcę lub dowódcę garnizonu stacjonującego tu oddziału wojskowego kniaziów ruskich. Bowiem to oni najprawdopodobniej nadali pierwszej osadzie prawo ruskie, z czasem magdeburskie. Na dzisiejszym Staromieściu, wedle osiemnastowiecznej tradycji, chrześcijaństwo przybyło w wersji obrządku wschodniego. Znalazła też tu miejsce kaplica prawosławna pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela. Ludność ruska skupiała się głównie wokół tzw. Ruskiej Wsi (rejon dzisiejszej ul. Kochanowskiego i Siemieńskiego). Na terenie dzisiejszego Urzędu Pracy przy ul. Partyzantów znajdowało się kiedyś tzw. Popowe Jezioro (wspominane w 1499 r.), które zostało na początku XX wieku zasypane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Święty Wojciech odpoczywał w Rzeszowie

Jedna z legend mówi, że w drodze do Gniezna na Staromieściu zatrzymał się święty biskup i miał kazanie do mieszkańców grodu Rzecha. Miejsce to upamiętniać ma postawiona tutaj kapliczka. Inna z wersji mówi z kolei, że nasz apostoł rozmawiał z mieszkańcami i głosił kazania w okolicach dzisiejszej fary. Stąd późniejsze wezwanie tego kościoła. Faktem jest, że fara miejska jest jedynym średniowiecznym budynkiem w mieście. Prezbiterium kościoła pochodzi z czasów ok. 1434 r. Wcześniej kościół nosił wezwanie Świętych Feliksa i Adaukta. Była o nim mowa w korespondencji króla Kazimierza Wielkiego z papieżem Urbanem V. Podczas pożaru miasta kościół spłonął. Ok. 1434 r. wybudowano kamienno-ceglane prezbiterium ze sklepieniem żebrowym.

Parafia na Staromieściu jest równie wiekową placówką duszpasterską w mieście: erygowano ją już w 1341 r. Funkcjonował tu zapewne drewniany kościółek pw. Świętych Wojciecha i Katarzyny. Wspomina o tym Jan Rzeszowski w odnowionym akcie erekcyjnym Rzeszowa z 1416 r.

2016-01-14 10:30

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowy początek

Niedziela Ogólnopolska 11/2016, str. 8-9

[ TEMATY ]

chrzest

jubileusz

Chrzest Polski

Julia A. Lewandowska

Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gnieźnie

Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gnieźnie

W jaki sposób spotkanie z Chrystusem przemieniało mieszkańców dzisiejszej Wielkopolski u początków średniowiecza? Jak następnie przemieniali oni świat, w którym żyli? Bohaterowie tamtego wydarzenia nie tylko stali się przecież członkami wspólnoty Kościoła, ale też weszli na salony ówczesnej Europy

Potrzeba refleksji m.in. na te tematy skłoniła do zorganizowania w dniach 11-13 marca 2016 r. X Zjazdu Gnieźnieńskiego pod hasłem „Europa nowych początków. Wyzwalająca moc chrześcijaństwa”. Temat nawiązuje do 1050. rocznicy chrztu Mieszka I, który był wydarzeniem przełomowym nie tylko dla księcia i jego dworu, lecz także dla historii Polski i jej roli w rodzinie narodów europejskich. Organizatorzy dzięki swej inicjatywie chcą przypomnieć sytuację Europy i Kościoła sprzed 1050 lat.
CZYTAJ DALEJ

Jedyny, który zapisał Magnificat Maryi

[ TEMATY ]

św. Łukasz

wikipedia.org

W dniu 18 października Kościół powszechny obchodzi liturgiczne święto św. Łukasza, który choć prawdopodobnie nie poznał osobiście Jezusa to jest autorem Ewangelii oraz Dziejów Apostolskich.

Łukasz był jednym z czterech ewangelistów, ale jedynym który urodził się około 5 - 10 roku w pogańskiej rodzinie. Przyjął chrzest dopiero około 50 roku i stał się nie tylko uczniem, ale również przyjacielem św. Pawła Apostoła. Był człowiekiem nie tylko dobrze wykształconym i znającym ówczesną literaturą, ale również niezwykle skrupulatnym. Pewnie dlatego z niezwykłą sumiennością i kronikarską dokładnością, badając każdy szczegół, opisał życie Jezusa na podstawie relacji bezpośrednich świadków. Według legendy św. Łukasz również malował portrety Jezusa, apostołów czy Maryi, Matki Bożej, a kopią jednego z jego obrazów jest ikona jasnogórska. Choć pobożna tradycja mówi, że Cudowny Obraz Matki Bożej z Jasnej Góry jest oryginalnym dziełem św. Łukasza, który namalował go na cyprysowej desce ze stołu używanego przez Świętą Rodzinę.
CZYTAJ DALEJ

Żywy Różaniec – modlitwa ludzi głęboko zjednoczonych z Maryją

2025-10-18 20:45

[ TEMATY ]

różaniec

pixabay.com

Po mroku Wielkiego Piątku, po ciszy i bólu Wielkiej Soboty przychodzi poranek, jakiego świat jeszcze nie znał. Grób jest pusty. Kamień odsunięty. Śmierć nie ma już ostatniego słowa. Jezus żyje. To nie tylko cud – to przełom w historii ludzkości. Jezus, który naprawdę umarł, praw dziwie zmartwychwstał. Z ciała umęczonego powstało nowe życie – przemienione, chwalebne, nieśmiertelne. Dla uczniów był to moment przemiany rozpaczy w radość, strachu w odwagę, zwątpienia w wiarę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję