Reklama

Głos z Torunia

Kontynuujmy dzieło Mieszka I

Chrzest Polski w 966 r. na zawsze ustanowił tożsamość naszej ojczyzny, nadając jej wymiar europejski. Duch Chrystusa przeniknął w pogańskie plemię Polan, przemieniając ich kulturę i politykę

Niedziela toruńska 10/2016, str. 8

[ TEMATY ]

konferencja

Chrzest Polski

Katarzyna Cegielska

Prelegenci i uczestnicy konferencji w auli WSKSiM

Prelegenci i uczestnicy konferencji w auli WSKSiM

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Znaczenie Chrztu Polski w dziejach Ojczyzny” to sympozjum zorganizowane 24 lutego przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu i Zespół Programowy Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”. Patronat objęli prymas Polski abp Wojciech Polak oraz bp Andrzej Suski. – Nie da się zrozumieć Polski i Europy bez Chrystusa. To Chrystus stał się fundamentem życia naszego narodu i korzeniem, którego nikomu nie wolno podcinać – mówił o. dr Zdzisław Klafka, rektor WSKSiM w Toruniu, otwierając sympozjum.

Rola Mieszka I

Reklama

Głównym referatem konferencji było wystąpienie prof. dr. hab. Krzysztofa Ożoga z Krakowa, który mówił o chrzcie Mieszka I jako fundamencie Polski. – Trudno znaleźć ważniejszą datę w historii Polski od przyjęcia chrztu w 966 r. – mówił prelegent i przeanalizował wydarzenia tamtych czasów, odpowiadając na pytanie, co spowodowało decyzję władcy Polan o przyjęciu chrztu. Kiedy w ok. 960 r. Mieszko I przejmował władzę w państwie Polan, w sytuacji zagrożenia ze strony plemion Wieleckich sprzymierzył się z Bolesławem, księciem czeskim, ojcem Dobrawy. Alternatywą, jak wykazywał prof. Ożóg, mógł być sojusz z pogańskimi – Rusią Kijowską lub Węgrami. Sojusz przeciw Wieletom poprzez małżeństwo z Dobrawą warunkował przyjęcie chrztu. – Mieszko I przyjął chrzest, ale nie instrumentalnie, tylko autentycznie – zaznaczył. Świadczyły o tym kolejne wydarzenia w życiu władcy. – Kiedy w 974 r. urodził się syn Mieszka i Dobrawy Bolesław, Mieszko I wysłał do Stolicy Apostolskiej pukiel włosów syna z prośbą o błogosławieństwo – mówił. – Już w 968 r. postarał się o bp. Jordana, gorliwie budował kościoły, troszczył się o księgi i naczynia liturgiczne, gdyż o to wszystko musiał zadbać książę – podkreślił profesor. – Mieszko rozważnie, roztropnie i dalekowzrocznie wybrał cywilizowany świat chrześcijański i wprowadził w niego swoich poddanych. A my jesteśmy tym pokoleniem, na którym ciąży obowiązek kontynuowania dzieła Mieszka I – podsumował prof. dr hab. Ożóg.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nowi ludzie – nowe życie

– Chrzest stworzył Polskę nie tylko w wymiarze duchowym, lecz także politycznym i kulturowym. Jak powiedział abp Gądecki: „Nowi ludzie zaczęli żyć nowym życiem w Chrystusie stworzyli w Polsce nowy świat, który wypowiadał się poprzez nową wiarę, kulturę, nowe prawo, nowe instytucje. Doświadczenie wiary przełożyło się na postawy moralne w życiu społecznym i gospodarczym” – przypomniał Piotr Hoffmann, przewodniczący oddziału okręgowego „Civitas Christiana” w Toruniu. – Ważnym elementem naszych rozważań było pokazanie duchowych, cywilizacyjnych, kulturowych konsekwencji Chrztu Polski poprzez postać św. Jana Pawła II z jego nauczaniem odnoszącym się do polskich dziejów, a szczególnie umiłowaniem ojczyzny, czemu świadectwo dawał podczas pielgrzymek do ojczyzny – dodał Hoffmann. Ten aspekt przedstawił prof. Grzegorz Kucharczyk.

O roli Kościoła w czasie zaborów w referacie „Kościół z Narodem bez Państwa” mówiła dr Ilona Zaleska. Przekonywała, że w czasie trudnego czasu 123 lat niewoli to Kościół stanowił cząstkę utraconej Polski. Dr Robert Kościelny starał się odpowiedzieć na pytanie postawione w temacie wystąpienia: „Polskość, wielość i pluralizm czy ciasnota i zamknięcie?”. Nie zabrakło przypomnienia udziału prymasa Stefana Wyszyńskiego w millennium chrztu Polski 1966 r. i ukazania jego nauczania w dzisiejszej Polsce, co zrobili prof. Waldemar Rozynkowski i prof. Paweł Skibiński. – Jest to dla nas szczególnie ważne, bowiem prymas Wyszyński jest patronem naszego stowarzyszenia – podkreśla Hoffmann. Konferencji towarzyszyła wystawa o życiu i nauczaniu Prymasa Tysiąclecia.

2016-03-03 10:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrześcijaństwo jest nowoczesne

Niedziela lubelska 17/2021, str. I

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

Katarzyna Artymiak

Podczas uroczystości została wyeksponowana najstarsza lubelska chrzcielnica

Podczas uroczystości została wyeksponowana najstarsza lubelska chrzcielnica

Kto trzyma się Chrystusa, jest zawsze nowoczesny, bo to, co głosi Kościół, nigdy nie jest przestarzałe.

Święto Chrztu Polski upamiętnia chrzest Polski, datowany na 14 kwietnia 966 r. Akt ten uważa się za symboliczny początek państwa polskiego i chrześcijaństwa w Polsce. Dla uczczenia tego doniosłego wydarzenia, 14 kwietnia w archikatedrze lubelskiej bp Adam Bab i bp Ryszard Karpiński sprawowali Mszę św., podczas której odbyło się uroczyste odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych przy średniowiecznej chrzcielnicy, pochodzącej z nieistniejącego farnego kościoła św. Michała Archanioła w Lublinie. Obchody zostały zorganizowane przez wojewodę lubelskiego, marszałka województwa lubelskiego, prezydenta miasta Lublin oraz Kurię Metropolitalną.
CZYTAJ DALEJ

Św. Iwo - mniej znany święty

Iwo Hélory żył w latach 1253 -1303 we Francji, w Bretanii. Urodził się w Kermartin, w pobliżu Tréguier. Po ukończeniu 14. roku życia studiował w Paryżu na Wydziale Sztuk Wyzwolonych, później na Wydziale Prawa Kanonicznego i Teologii, a w Orleanie na Wydziale Prawa Cywilnego.

Po trwających 10 lat studiach powrócił do rodzinnej Bretanii. Do 30. roku życia pozostawał - jako człowiek świecki - na stanowisku oficjała diecezjalnego w Rennes, sprawując w imieniu biskupa funkcje sędziowskie. Zasłynął jako człowiek sprawiedliwy i nieprzekupny, obrońca interesów biedaków, za których nieraz sam opłacał koszty postępowania, a także - jako doskonały mediator w sporach. Później poszedł za głosem powołania i po przyjęciu święceń kapłańskich skupił się na pracy w przydzielonej mu parafii. Biskup powierzył mu niewielką parafię Trédrez, a po roku 1293 nieco większą - Louannec. Iwo od razu zjednał sobie parafian, dając przykład ubóstwa i modlitwy. W czasach, kiedy kapłani obowiązani byli odprawiać Mszę św. tylko w niedziele i święta, Iwo czynił to codziennie, niezależnie od tego, gdzie się znajdował. Często, chcąc pogodzić zwaśnionych, zanim zajął się sprawą jako sędzia, odprawiał w ich intencji Mszę św. - po niej serca skłóconych w jakiś cudowny sposób ulegały przemianie i jednali się bez rozprawy. Nadal chętnie służył wiedzą prawniczą wszystkim potrzebującym, sam żyjąc bardzo skromnie. Był doskonałym kaznodzieją. Iwo Hélory zmarł 19 maja 1303 r. W 1347 r. papież Klemens VI ogłosił go świętym. Jego kult rozpoczął się zaraz po jego śmierci i bardzo szybko rozprzestrzenił się poza granice Bretanii. Kościoły i kaplice jemu dedykowane zbudowano m.in. w Paryżu i w Rzymie. Wiele wydziałów prawa i uniwersytetów obrało go za patrona, m.in. w Nantes, Bazylei, Fryburgu, Wittenberdze, Salamance i Louvain. Został pochowany w Treguier we Francji, które jest odtąd miejscem corocznych pielgrzymek adwokatów w dniu 19 maja. Warto też dodać, że do Polski kult św. Iwona dotarł stosunkowo wcześnie. Już 25 lat po jego kanonizacji, w 1372 r. jeden z kanoników wrocławskiej kolegiaty św. Idziego, Bertold, ze swej pielgrzymki do Tréguier przywiózł relikwie świętego. Umieszczono je w jednym z bocznych ołtarzy kościoła św. Idziego. Również po relikwie św. Iwona pojechał opat Kanoników Regularnych Henricus Gallici. Na jego koszt do budującego się wówczas kościoła Najświętszej Maryi Panny na Piasku dobudowano kaplicę św. Iwona, w której umieszczono ołtarzyk szafkowy z relikwiami. Niestety, nie dotrwały one do naszych czasów, w przeciwieństwie do kultu, który, przerwany na początku XIX wieku, ożył w 1981 r. Od tego czasu w każdą pierwszą sobotę miesiąca w kaplicy św. Iwona zbierają się prawnicy wrocławscy na Mszy św. specjalnie dla nich sprawowanej. Drugim ważnym miejscem kultu św. Iwona w Polsce jest Iwonicz Zdrój, gdzie znajduje się jedyny w Polsce, jak się wydaje, kościół pw. św. Iwona, z przepiękną rzeźbioną w drewnie lipowym statuą Świętego. Warto też wspomnieć o zakładanych w XVII i XVIII wieku bractwach św. Iwona, gromadzących w swych szeregach środowiska prawnicze, a mających przyczynić się do ich odnowy moralnej. Bractwa te istniały przede wszystkim w miastach, gdzie zbierał się Trybunał Koronny: w Piotrkowie Trybunalskim (zał. w 1726 r.) i w Lublinie (1743 r.). W obydwu do dziś zachowały się obrazy przedstawiające Świętego: w Piotrkowie - w kościele Ojców Jezuitów, w Lublinie - w kościele parafialnym pw. Nawrócenia św. Pawła. Istniały też bractwa w Przemyślu (XVII w.), prawdopodobnie w Krakowie (zachował się XVIII-wieczny obraz św. Iwona w zakrystii kościoła Ojców Pijarów), w Warszawie i we Lwowie. W diecezji krakowskiej czczono św. Iwona w Nowym Korczynie (w 1715 r. w kościele Ojców Franciszkanów konsekrowano ołtarz św. Iwona) oraz w Nowym Sączu, w kręgach związanych z Bractwem Przemienienia Pańskiego. Natomiast we Wrocławiu, w kaplicy kościoła pw. Najświętszej Marii Panny na Piasku, znajduje się witraż wyobrażający św. Iwo. Został on ufundowany w 1996 r. przez adwokatów dolnośląskich z okazji 50-lecia tamtejszej adwokatury.
CZYTAJ DALEJ

Indie: cud eucharystyczny w Vilakkannur

2025-05-19 20:01

[ TEMATY ]

cud Eucharystyczny

Indie

Karol Porwich

Na 31 maja zaplanowane jest ogłoszenie uznania przez Stolicę Apostolską cudu eucharystycznego, do jakiego doszło w Indiach. 15 listopada 2013 roku w czasie porannej Mszy św., odprawianej przez ks. Thomasa Pathickala w kościele Chrystusa Króla w Vilakkannur, w stanie Kerala, na konsekrowanej hostii pojawiła się twarz Jezusa Chrystusa.

O watykańskim uznaniu cudu poinformował 9 maja abp Joseph Pamplany, metropolita Tellicherry obrządku syromalabarskiego. Uroczyste ogłoszenie tej decyzji nastąpi w kościele w Vilakkannur podczas Mszy odprawianej przez nuncjusza apostolskiego w Indiach abp. Leopoldo Girellego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję