Reklama

Homilia

Dziękujcie Panu, bo jest miłosierny

Niedziela Ogólnopolska 14/2016, str. 37

Adam bujak/"Słowo Boże z Łagiewnik"/Biały Kruk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Miłosierdzie Boga znajduje szczególny wyraz w życiu Jego wyznawców. Pierwsi chrześcijanie, poruszeni blaskiem zmartwychwstania Jezusa, różnili się od innych, również od tych żydowskich rodaków, którzy wyznając wiarę w Boga, nie podzielali wiary w Jezusa Chrystusa. Przykład życia chrześcijan, naznaczonego miłością, pociągał innych i stale powiększał liczbę wierzących. Od początku uznawano też pierwszeństwo Piotra. Dokonując uzdrowień i pokonując moce zła, urzeczywistniał skuteczność miłosierdzia, tak wyraziście obecną w życiu i działalności Jezusa Chrystusa.

Wizja, którą św. Jan przeżył na wyspie Patmos, wpisuje się w nurt działalności prorockiej, o której wiele razy opowiada Stary Testament. Apostoł, jak niegdyś prorocy, doznał zachwycenia, a miało to miejsce w „dzień Pański”, czyli w niedzielę. Właśnie niedziela to wyjątkowy czas w tygodniu, naznaczony bliskością Jezusa Chrystusa, która udziela się nam w Eucharystii. Znaczenie wizji, którą przeżył „współuczestnik w ucisku i królestwie, i wytrwałości w Jezusie”, jest klarowne: „Przestań się lękać!”. Wszystkie obietnice mesjańskie i zapowiedzi nowego życia się spełniły. Chrystus zapewnia: „Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani”. Boże Miłosierdzie nie ogranicza się do doczesności ani się w niej nie zamyka, lecz otwiera perspektywy wieczności.

Wiara w Zmartwychwstałego i dokonane przez Niego dzieło zbawienia nie przychodzi łatwo. Są tacy, którzy – jak Tomasz – potrzebują i szukają jej potwierdzenia. Wiedząc o ukrzyżowaniu Jezusa, chce, by świadectwo powstania z martwych było połączone z realiami ukrzyżowania. Postuluje, by wiara miała mocne oparcie w tym, czego z całkowitą pewnością może doświadczyć. Zmartwychwstały Pan wyszedł naprzeciw temu oczekiwaniu: „Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż ją do mego boku, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym”. Tomasz dłużej się nie wzbraniał, złożył wyznanie, które powtarzamy po Przeistoczeniu podczas Mszy św.: „Pan mój i Bóg mój”.

Często wydaje nam się, że pokolenie uczniów Jezusa i Jego pierwszych wyznawców było bardziej uprzywilejowane niż my. Jest w tym dużo prawdy, ale to wcale nie znaczy, że ich sytuacja była łatwiejsza. Znając historycznego Jezusa, musieli odważyć się na przejście do wyznawania Go jako Mesjasza i Syna Bożego. Nasza droga wiary jest odwrotna: najpierw wyznajemy Jego godność mesjańską i Boską, a następnie dociekamy Jego człowieczeństwa, o którym mowa na kartach Ewangelii. Lecz w jednym i drugim przypadku rozstrzygające jest zmartwychwstanie. To w nim najpełniej znajduje wyraz Boże Miłosierdzie, ono też stanowi zadatek i gwarancję naszego zmartwychwstania oraz życia wiecznego. W Niedzielę Miłosierdzia Bożego razem z psalmistą radośnie dziękujemy Panu, bo jest miłosierny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-03-29 14:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu powszechnego

2024-04-17 18:24

[ TEMATY ]

Katolik

Narodowy Spis Powszechny

Bożena Sztajner/Niedziela

Ilu katolików jest w Polsce? Kim są osoby, które w ramach Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 r. odmówiły odpowiedzi na pytanie o przynależność wyznaniową? - tym m.in. tematom poświęcone było spotkanie, które odbyło się dziś w siedzibie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Warszawie. Prof. Krzysztof Koseła i prof. Mirosława Grabowska zaprezentowali analizy danych dotyczących przynależności wyznaniowej Narodowego Spisu Powszechnego z 2021. W najbliższym czasie opublikowany zostanie raport na ten temat.

Prof. Koseła i prof. Grabowska przypomnieli, że wyniki spisu z 2021 r. opublikowane zostały w 2023 r. Przynależność do wyznania rzymskokatolickiego zadeklarowało 27121331 osób z ogółu 38 mln. Polaków. Bezwyznaniowość zadeklarowało 2 611506 osób, natomiast aż 7807553 osoby odmówiły odpowiedzi na pytanie o wyznanie.

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję