Reklama

Niedziela Częstochowska

Trzy portrety świętych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święty Ireneuszu, Patronie Akademickich Wspólnot Częstochowy!

Ty swoim życiem, twórczością naukową i męczeństwem nadałeś „nową moc prawdzie”, będącą źródłem prawdziwych wartości w świecie, wypraszaj dary Ducha Świętego dla wszystkich Profesorów i Wykładowców naszych Uczelni.

Ty sam nauczałeś, że wiara nie jest tylko doświadczeniem indywidualnym i zastrzeżonym dla wybranych, lecz także winna być wyznawana publicznie. Dlatego upraszaj dla Wspólnoty Profesorów i Nauczycieli ducha męstwa w świadczeniu na co dzień, że wiara, rozum i życie są nierozerwalne i komplementarne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przez Chrystusa Pana i Zbawiciela naszego. Amen.

Abp Wacław Depo, Metropolita Częstochowski

* * *

Święta Tereso Benedykto od Krzyża, Patronko Studentów!

Przychodzę dziś do Jezusa ze wszystkim, co przeżywam. Przynoszę chwile, w których byłem naiwny jak dziecko. Wyproś mi u Boga łaskę, bym zachował prostotę i stawał się coraz bardziej dojrzały.

Przynoszę momenty zwątpień. Spraw, bym jak Ty wytrwale szukał prawdy i tego, co wartościowe.

Przynoszę burze mego serca. Proszę, abym pośród wielu miłości szukał tej, której na imię Jezus.

Przynoszę moje niepowodzenia i straty. Ty, która zginęłaś śmiercią męczeńską, ucz mnie zaufania Bogu.

Patronko studentów! Proszę, abym tak jak Ty odwracał wzrok od siebie, a kierował go stale na Jezusa. Niech Jego moc, chwała i potęga zamieszkają we mnie i wokół mnie. Amen.

Ks. dr Grzegorz Szumera, Rektor Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie

* * *

Święty Antoni z Padwy, Patronie zagubionych!

Reklama

Dziś przychodzę do Ciebie, bo straciłem, zgubiłem, zaniedbałem Kogoś, coś czy siebie samego... (w ciszy serca wymień). Proszę, wstawiaj się za mną, bym miał siłę do szukania Boga. Chcę doświadczyć Jego ojcowskiej Miłości.

Pragnę, aby Jezus Chrystus był Drogowskazem mojego życia.

Proszę, aby tchnienie Ducha Świętego było pokarmem mojej duszy.

Proszę, wstawiaj się za mną, bym miał siłę do szukania czegoś więcej. Nie chcę zatrzymywać się na tym, co zewnętrzne, materialne, w zasięgu rąk. Potrzebuję Innego Świata. Chcę tworzyć rzeczywistość wokół mnie poprzez wiarę, nadzieję i miłość.

Proszę, wstawiaj się za mną, bym miał siłę do szukania prawdy o sobie, bym walczył z tym, co we mnie grzeszne, bym walczył z pomocą Boga, aby budować poprzez czyny i słowa.

Ks. Rafał Grzesiak, Duszpasterz Akademicki

Obrazy Stanisława Rodzińskiego przedstawiające patronów jedynej w Polsce akademickiej parafii personalnej zostaną poświęcone przez abp. Wacława Depo 10 czerwca br. o godz. 19.00 w kościele akademickim przy ul. Kilińskiego 132 w Częstochowie.

* * *

Reklama

Częstochowski kościół pw. św. Ireneusza Biskupa Męczennika to konsekrowana zaledwie pięć lat temu świątynia jedynej w Polsce akademickiej parafii personalnej. Od 2004 r. skupia tysiące nieprzynależących do niej terytorialnie studentów miejscowych uczelni i pracowników nauki. Jej wnętrze zachwyca współczesnym wystrojem sakralnym – najpierw kaplica w zaadaptowanym budynku, a obecnie kościół. Od kilku lat jego ozdobą jest niekonwencjonalna w treści i oryginalna w formie „Droga Krzyżowa” autorstwa prof. Stanisława Rodzińskiego, która właśnie teraz zyskała ciekawe malarsko dopełnienie. Nie wiąże się ono jednak z nią bezpośrednio – ani tematycznie, ani też liturgicznie – a jedynie poprzez autorstwo trzech nowych obrazów z postaciami świętych patronów: Ireneusza, Antoniego i Edyty Stein. Wszystkie bowiem wyszły spod pędzla tego samego krakowskiego malarza i przy całej swej odrębności noszą wyraźne cechy jego indywidualnego stylu.

Chodzi tu zwłaszcza o charakterystyczne ujęcie tych postaci na szerokich, jednolitych barwnie płaszczyznach tła oraz o sposób formowania ich sylwetek: również płaski, zwarty i jakby obejmujący widza – od czerwonej szaty pontyfikalnej biskupa po brązowe habity zakonne. A także o psychologiczny wyraz twarzy: bardzo ludzki, w pełni naturalny, wcale nieheroiczny... I symboliczną wymowę spojrzeń i gestów dłoni: prostych, zwyczajnych, nawet trochę nieporadnych. Wreszcie – o kolorystykę, w tym słoneczne, żółte nimby wokół głów świętych.

Nimby te wiążą ze sobą w jedną całość te trzy bardzo różne tematycznie, a jednak podobne do siebie plastycznie obrazy: zmodyfikowaną ikonę świętego biskupa z Lyonu, z II wieku po Chrystusie; transformację ogromnie popularnej figury zakonnika z Padwy, obecnej prawie w każdym kościele; i wreszcie podobiznę XX-wiecznej sawantki, która arcytrudną drogą filozoficznych poszukiwań przeszła od fenomenologii Edmunda Husserla i etyki Maxa Schelera do tomizmu św. Tomasza z Akwinu i wiary w Chrystusa.

Reklama

Z artystycznego punktu widzenia pewne wspólne rysy tych przedstawień, dobrze osadzonych w malarskim stylu Rodzińskiego, mogą się wydać nieco zaskakujące. Bo przecież portret, a hagiograficzny portret w szczególności, nie należy do typowych ani też ulubionych gatunków malarskich tego znakomitego twórcy, znanego przede wszystkim z dramatycznych scen pasyjnych i misteryjnych pejzaży o głęboko metafizycznej wymowie.

W tym jednak przypadku autor wielu bardzo ekspresyjnych „Ukrzyżowań” poszedł na pewien twórczy kompromis. W realizacji konkretnego zamówienia zrezygnował z deformującego przedstawiane postaci ekspresjonizmu i dramatyzmu, a jednocześnie nasycił malowane przez siebie portrety delikatnym liryzmem, również często obecnym w jego cyklach pasyjnych i pejzażowych.

Jest to najbardziej widoczne w postaci św. Antoniego, który tuli Dzieciątko Jezus do piersi. Czyni to inaczej niż na znanych dewocyjnych przedstawieniach figuralnych, w których trzyma Je na ręku w pewnej odległości od siebie. Jego widoczna tutaj nieporadność w akcie czułej miłości wobec Syna Bożego, jawiącego się mu jako maleńkie dziecko, jest szczególnie wzruszająca.

Również spojrzenie niegdysiejszego niezłomnego strażnika czystości wiary, pogromcy ówczesnych heretyków – św. Ireneusza jest na portrecie pełne łagodności i mistycznej głębi. Symbolika patriarchalnej brody zlewa się tu z symboliką paliusza i odrealnia postać biskupa, którego błogosławiąca ręka wydaje się raczej miłosierna niż potępiająca błądzących. Pełne zaś wewnętrznej siły i zdecydowania spojrzenie zamęczonej w Auschwitz niemieckiej filozofki żydowskiego pochodzenia – karmelitanki Edyty Stein poświadcza pewność przeżytej przez nią i okupionej męczeńską śmiercią konwersji: z młodzieńczego ateizmu na katolicyzm, przypieczętowany ofiarą życia w niemieckim koncentracyjnym obozie zagłady.

* * *

Informując o tych trzech nowych obrazach w personalnej parafii św. Ireneusza Biskupa Męczennika w Częstochowie, trzeba jednocześnie wyrazić wielką radość z tego, że współczesna sztuka religijna znajduje i dziś, zresztą jak zawsze w historii, miejsce w sakralnych wnętrzach. W jakim celu się tam pojawia? Aby służyć nowym pokoleniom wiernych do może łatwiej dla nich rozpoznawalnego, bo wyrażanego współczesnym językiem sztuki, kontaktu z odwiecznym „sacrum”.

2016-06-01 08:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jaki raport o Kościele warszawskim

Niedziela warszawska 5/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

Kościół

Warszawa

Marcin Żegliński

MILENA KINDZIUK: – Jaki obraz Kościoła warszawskiego wyłania się z raportu, który trafił właśnie do Watykanu?
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Kurii Metropolitalnej w Przemyślu ws. kapłana z Krosna: księdza zatrzymano w domu rodzinnym, zakuto w kajdanki

2025-04-25 09:08

[ TEMATY ]

komunikat

Adobe Stock

Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

Ostatnio informowaliśmy, że ksiądz z Krosna na Podkarpaciu był wśród czterech osób zatrzymanych przez dolnośląską policję w związku z ich krytycznymi wypowiedziami i komentarzami wobec dr Gizeli Jagielskiej, która przeprowadziła aborcję w 36. tygodniu ciąży. O sprawie jako pierwsza napisała „Gazeta Wyborcza”. Jej doniesienia potwierdziła Kaja Godek, która szeroko odniosła się do sprawy w swoich mediach społecznościowych. Dziś głos zabiera Kuria Metropolitalna w Przemyślu.

W związku z działaniami podjętymi przez organy ścigania w stosunku do ks. Grzegorza, kapłana Archidiecezji Przemyskiej, a także wobec publikacji medialnych dotyczących związanych z nimi faktów, Kuria informuje, że:
CZYTAJ DALEJ

Zgasło światło oświetlające medalion Franciszka

2025-04-26 22:27

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Rankiem 21 kwietnia w Bazylice św. Pawła za Murami zgaszono światło oświetlające medalion z podobizną Franciszka. Wewnątrz Bazyliki, wzdłuż naw biegnie ciąg medalionów z portretami wszystkich papieży, od św. Piotra do Papieża Bergoglio. Oświetlana jest tylko podobizna urzędującego Biskupa Rzymu, która wyróżnia go spośród wszystkich pozostałych, które pozostają w cieniu.

Bazylika św. Piotra została wzniesiona na grobie Apostoła, na stoku wzgórza Watykańskiego, natomiast bazylika ku czci św. Pawła znajduje się niedaleko miejsca zwanego Tre Fontane, gdzie ścięto Apostoła Narodów. Ciało św. Piotra kazała pogrzebać przy drodze prowadzącej do Ostii św. Lucyna, a Papież Anaklet postawił na nim kaplicę. Za cesarza Konstantyna rozpoczęto budowę bazyliki, która stanie się drugą, po św. Piotrze, najważniejszą świątynią Rzymu. Bazylika spłonęła w dużej części w 1823 r. Odbudowano ją w rekordowym czasie, również dzięki pomocy, która płynęła z całego świata. I to w odbudowanej świątyni zaczęła się tradycja mozaikowych medalionów z podobiznami papieży na złotym tle. Wcześniej, w starożytnej bazylice znajdowała się także galeria obrazów Biskupów Rzymu, ale w formie malowanej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję