Reklama

Niedziela Małopolska

Wskazuje cel życia

Prawie 750 osób, reprezentujących Rodzinę Szkół im. św. Jadwigi Królowej Polski, przybyło z różnych stron Polski do Krakowa, gdzie świętowano 19. rocznicę kanonizacji swej patronki

Niedziela małopolska 26/2016, str. 6

[ TEMATY ]

szkoła

patron

Maria Fortuna-Sudor

W Łagiewnikach poczty sztandarowe reprezentowały szkoły św. Jadwigi

W Łagiewnikach poczty sztandarowe reprezentowały szkoły św. Jadwigi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z tradycją, uczniowie pod opieką wychowawców, nauczycieli oraz rodziców przybyli najpierw do Katedry Wawelskiej, aby w tym miejscu, tak szczególnym w życiu św. Jadwigi, modlić się za jej wstawiennictwem przed Czarnym Krzyżem. Tu również złożyli czerwone róże i „szkatułki miłosierdzia”.

Szansa

Następnie udali się do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, gdzie wysłuchali konferencji, wygłoszonej przez ks. prał. Franciszka Ślusarczyka, na temat Bożego miłosierdzia i jego apostołów – św. Siostry Faustyny i św. Jana Pawła II. Łagiewnicki misjonarz miłosierdzia mówił do uczniów: – Przybyliście do źródeł Bożego Miłosierdzia, w roku jubileuszowym. To szczególna szansa, byśmy mogli tak bardzo osobiście spotkać się z Jezusem Miłosiernym, który przed nami otwiera całe bogactwo serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reprezentanci jadwiżańskich szkół uczestniczyli również w Mszy św. Przewodniczył jej bp Jan Zając. Hierarcha wygłosił także homilię. Nawiązując do patronki, zauważał, że dobra mama uczy mądrości życia. Bp Jan Zając przywołał znajdujący się nad ołtarzem w Katedrze Wawelskiej napis: „Czyń, co widzisz” i przekonywał zebranych, że te słowa są nadal aktualne.

Przedsięwzięcie

Reklama

– To piękne przedsięwzięcie gromadzące nas wokół patronki, do której przyjeżdżamy, aby się spotkać i wzajemnie ubogacać – przyznała Sabina Rylska. Przewodnicząca Ogólnopolskiej Rady Rodziny Szkół im. św. Jadwigi Królowej podkreśliła szczególną rolę kustosza Katedry Wawelskiej, ks. prał. Zdzisława Sochackiego, który dla Rodziny Jadwiżańskiej jest przyjacielem i opiekunem duchowym. Odnosząc się do roli patronki w kształtowaniu kolejnych pokoleń Polaków, Sabina Rylska wyjaśniała: – Św. Jadwiga jest dla młodego człowieka wzorem w naszych trudnych czasach. Powinniśmy pamiętać i wciąż przypominać, że nie żyjemy dla siebie, ale przede wszystkim dla innych, dla ojczyzny.

Że tak jest istotnie, mogłam się przekonać podczas wyboru „Królowej Roku 2016/2017”. 12 kandydatek (ubranych w nawiązujące do średniowiecznej mody stroje) z różnych stron Polski świadczyło, jak ważna jest dla nich św. Jadwiga. Wśród walczących o tytuł moją uwagę zwróciła wypowiedź Pauliny Gajdy (ZS w Suchej), która wyznawała: – Myślę, że bycie jak św. królowa Jadwiga – młodą, wykształconą kobietą, o silnym charakterze, o szerokich zainteresowaniach, dbającą o rozwój kulturowy, duchowy i osobisty, kobietą, która szanuje godność wszystkich, niezależnie od ich statusu społecznego, to cel, do którego warto w życiu dążyć.

2016-06-23 08:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wartości we współczesnej szkole

Niedziela świdnicka 35/2014, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

szkoła

uczniowie

Bożena Sztajner/Niedziela

Wychowanie to problem tak stary jak dzieje człowieka. Najstarsze kultury łamały sobie głowy, jak wychować młode pokolenie z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa. Ideał starożytny opierał się na pięciu filarach. Pierwszy – wychowanie fizyczne. Na ciało szczególnie zwracano uwagę, najpierw na jego wzmocnienie i zahartowanie, potem wyćwiczenie w zwinności i gibkości. Drugi – wychowanie moralne – kalokagahtia (piękno ze szlachetnością). Grecy zrozumieli, że wychowanie fizyczne nie wystarczy dla doskonałości, jeśli w parze z nią nie idzie piękność moralna. Od wczesnego dzieciństwa usiłowali wpajać dziecku zdrowe zasady moralne, nauczali skromnego postępowania i pełnego umiarkowania. Nauczano również m.in. stania i siedzenia w przyzwoitej postawie, chodzenia w milczeniu a przede wszystkim szacunku dla starszych (w tym również do nauczycieli). Trzecim filarem było wychowanie religijne. Grecy, choć politeiści, byli narodem religijnym. Z bóstwami narodowymi dzieci zapoznawały się od maleńkości od mamy i niańki. Uczyły się, uczestnicząc w obrządkach domowych, w publicznych uroczystościach oraz z poematów narodowych. Żaden moment publiczny i prywatny nie obchodził się bez czci bóstw. Ważnym elementem edukacji było także wychowanie muzyczne. W Helladzie odgrywało ono główną rolę w kształceniu charakteru i umysłu. Nazwa wzięła się od Muz, jako opiekunek sztuk i nauk. Staranne i celowe wykształcenie, w ścisłym znaczeniu muzyczne, przygotowywało młodzież w zakresie rytmicznego tańca chóralnego, wykonywanego przed ołtarzem bóstwa, dawało znajomość nabożnych hymnów do śpiewu przy uroczystościach i w procesjach. Zwieńczeniem edukacji było wychowanie umysłowe. Młodzież kształciła się poprzez przebywanie ze starszymi i bieglejszymi, rozmowy towarzyskie, konwersacje. W niektórych państwach wprowadzano młodzież na obrady i zgromadzenia. Istotna była również obecność w teatrze. W późniejszych epokach uczył ojciec lub nauczyciel muzyki – czytania i pisania. Tak oto starożytny Grek był uczony i wychowywany w tym samym czasie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, uczestniczył w czymś, co dziś zwiemy chodzeniem do szkoły.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: niebawem dokument na temat rozeznawania objawień

2024-04-24 09:52

[ TEMATY ]

objawienia

Adobe Stock

Dykasteria Nauki Wiary kończy prace nad nowym dokumentem, który określi jasne zasady dotyczące rozeznawania objawień i innych tego typu nadprzyrodzonych wydarzeń - powiedział to portalowi National Catholic Register jej prefekt, Victor Fernández, zaznaczając, iż zawarte w nim będą „jasne wytyczne i normy dotyczące rozeznawania objawień i innych zjawisk”.

W tym kontekście przypomniano, że kardynał spotkał się z papieżem Franciszkiem na prywatnej audiencji w poniedziałek. Nie ujawnił on żadnych dalszych szczegółów dotyczących dokumentu, ani kiedy dokładnie zostanie on opublikowany.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: W expose szefa MSZ znalazło się wiele kłamstw, manipulacji i żenujących stwierdzeń

2024-04-25 11:13

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

PAP/Radek Pietruszka

W wypowiedzi szefa MSZ znalazło się wiele kłamstw i manipulacji - ocenił w czwartek w Sejmie prezydent Andrzej Duda, komentując informację szefa MSZ Radosława Sikorskiego dotyczącą kierunków polityki zagranicznej. Podkreślił, że niektóre wypowiedzi szefa MSZ wzbudziły jego niesmak.

Prezydent powiedział, że "nieco ze zdumieniem i dużym rozczarowaniem" przyjął zwłaszcza początek wystąpienia szefa MSZ. Według niego po pierwszych słowach Sikorskiego o wspólnym budowaniu polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, "nastąpił atak na politykę, która była prowadzona przez ostatni rząd w ciągu poprzednich ośmiu lat".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję