Reklama

Trudne braterstwo: historia relacji chrześcijańsko-żydowskich (Cz. 3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po Edykcie Mediolańskim chrześcijaństwo staje się religią uprzywilejowaną w Cesarstwie Bizantyjskim. Chrześcijanie zaczęli traktować judaizm jak religię anachroniczną, która pełniła swoją funkcję zbawczą do momentu przyjścia Chrystusa, natomiast po Chrystusie miejsce Izraela w Bożym planie zbawienia zajął Kościół. Do Żydów wszystkich czasów zaczęto odnosić słowa zawarte w Ewangelii "Śmierć jego na nas i na dzieci nasze" (Mt 27, 25). Św. Augustyn dał początek doktrynie, według której los narodu żydowskiego, wygnanego z Jerozolimy, żyjącego w rozproszeniu, pozbawionego swojej ziemi miał być dla chrześcijan świadectwem prawdziwości takiego rozumienia słów utrwalonych przez św. Mateusza ( 27, 25), według którego Żydzi wszystkich czasów mieli ponosić konsekwencje odrzucenia Jezusa jako Mesjasza. Takie spojrzenie na Żydów i judaizm miało utrwalić się w Kościele i przetrwać do czasów współczesnych. Z jednej strony sprawiało ono, że w okresach prześladowań Żydzi byli zazwyczaj chronieni przez najwyższych hierarchów Kościoła, z drugiej strony utrwalało wśród chrześcijan przekonanie, że wyznawcy judaizmu nie są już ludem Bożego wybrania. Dwudziestowieczny żydowski myśliciel Jules Isaac takie spojrzenie na Żydów i judaizm nazwał "nauczaniem pogardy". W zamian, wśród Żydów, utrwalała się postawa antychrześcijańska, która znalazła swój wyraz w tzw. Toledot Jeszu, czyli parodiach Ewangelii, gdzie Jezusa przedstawia się jako czarnoksiężnika, uzurpującego sobie prawo do zajęcia miejsca Boga. Powstały one w VIII w. i stanowiły wyraz nastawienia mas żydowskich wobec chrześcijaństwa. W średniowieczu powstawały żydowskie polemiczne dzieła teologiczne i filozoficzne. Są wśród nich Kelimath Haggoim (Hańba poganom) napisana w 1397 r. w Hiszpanii przez Isaaka ben Moses Ephodi; Bittul Iqqare Dath Hannozerim (Podważanie dogmatów religii chrześcijańskiej) napisana w 1397/98 w Hiszpanii przez Hasdai ben Judah Crescasa oraz Sepher Nizzahon (Księga odpierania) napisana w XIII lub XIV w. w Nadrenii, a opublikowana w 1593 r. na Litwie.
Zmiana w relacjach miedzy chrześcijanami i Żydami nastąpiła dopiero w drugiej połowie XX w. W minionym stuleciu nastąpiły dwa wydarzenia, które decydująco wpłynęły na świadomość żydowską oraz na stosunek Kościoła do Żydów. Pierwszym z tych wydarzeń była zagłada sześciu milionów osób narodowości żydowskiej w nazistowskich obozach zagłady, a drugim powstanie państwa Izrael w Ziemi Świętej. Wobec zbrodni Szoah Kościół nie mógł nie dokonać rewizji swojej relacji do Żydów. 28 października 1965 r. Sobór Watykański II ogłosił Deklarację o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich (Nostra aetate). W czwartym numerze tego dokumentu Magisterium Kościoła wyraża swoje trwałe zakorzenienie w objawieniu Starego Testamentu, a następnie stwierdza, że "Żydzi nadal ze względu na swych przodków są bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żałuje darów i powołania". Ojcowie Soborowi odnieśli się również do od wieków przyjętego sposobu ukazywania Żydów, jako tych, którzy ponoszą konsekwencje odrzucenia Jezusa: "to, co popełniono podczas (męki Chrystusa) nie może być przypisane ani wszystkim bez różnicy Żydom wówczas żyjącym, ani Żydom dzisiejszym. Chociaż Kościół jest nowym ludem Bożym, nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga rzekomo na podstawie Pisma Świętego". W tym obowiązującym każdego katolika dokumencie papież oraz biskupi w imieniu Kościoła wyrazili swój żal oraz potępienie wobec "aktów nienawiści, prześladowań i przejawów antysemityzmu, które kiedykolwiek i przez kogokolwiek kierowane były przeciw Żydom". Zamiarem Ojców Soboru było również "ożywienie i zalecenie obustronnego poznania się i poszanowania, które osiągnąć można zwłaszcza przez studia biblijne i teologiczne oraz przez braterskie rozmowy". Sobór Watykański II wyznaczył kierunki rozwoju dialogu religijnego.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Proroctwa bł. Bronisława Markiewicza dotyczące Polaków

[ TEMATY ]

bł. ks. Bronisław Markiewicz

Archiwum sanktuarium bł. ks. Bronisława Markiewicza

Znana jest piękna zapowiedź o przyszłych losach Polski, która wyszła spod pióra bł. Bronisława Markiewicza (†1912). W swej sztuce „Bój bezkrwawy” przepowiada on rzeczy niezwykłe.

Ponieważ Pan was więcej umiłował aniżeli inne narody, dopuścił na was ten ucisk, abyście oczyściwszy się z grzechów waszych, stali się wzorem dla innych narodów i ludów, które niebawem odbiorą karę sroższą od waszej [...]. Wojna będzie powszechna na całej kuli ziemskiej i tak krwawa, że naród położony na południu granicy Polski wyginie w niej zupełnie [...]. W końcu wojna stanie się religijna. Walczyć będą dwa obozy: obóz ludzi wierzących w Boga i obóz ludzi niewierzących w Niego. Nastąpi wreszcie bankructwo powszechne i nędza, jakiej nikt nie widział, do tego stopnia, że wojna sama ustanie z braku środków i sił. Zwycięzcy i zwyciężeni znajdą się w równej niedoli i wtedy niewierni uznają, że Bóg rządzi światem [...]. Wy, Polacy, przez ucisk ten oczyszczeni i miłością wspólną silni, nie tylko będziecie się wzajem wspomagali, ale nadto poniesiecie ratunek innym narodom i ludom, nawet niegdysiejszym waszym wrogom. I tym sposobem wprowadzicie niewidziane dawno braterstwo ludów...
CZYTAJ DALEJ

Co chleb, sól i woda mają wspólnego ze św. Agatą?

2025-02-04 22:04

[ TEMATY ]

św. Agata

BP Archidiecezji Krakowskiej

5 lutego w liturgii wspomina się św. Agatę, a w kościołach święci się chleb, wodę oraz sól. Skąd ten zwyczaj? Zapytaliśmy liturgistę i ceremoniarza Archidiecezji Krakowskiej, ks. dr. Ryszarda Kilanowicza.

Św. Agata jest postacią, którą Kościół wspomina 5 lutego. Według świętego biskupa z Sycylii, Metodego, urodziła się ok. 235 r. w Katanii. Po przyjęciu chrztu złożyła także ślub życia w czystości. Podobno była niezwykle piękna, czym przyciągnęła uwagę namiestnika Sycylii. Kiedy odrzuciła jego zaloty, ściągnęła na siebie gniew senatora. Był to czas, gdy prześladowano chrześcijan. Odrzucony zarządca Sycylii próbował więc wykorzystać to, aby zniesławić Agatę.
CZYTAJ DALEJ

Nauczanie bł. kard. Wyszyńskiego na 12 planszach – wyjątkowa ekspozycja w Wałbrzychu

2025-02-05 22:16

[ TEMATY ]

rodzina

Wałbrzych

Civitas Christiana

bł. kard. Stefan Wyszyński

ks. Wiesław Rusin

Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Zwiedzający wystawę „Rodzina Bogiem Silna” z uwagą zapoznają się z przesłaniem bł. kard. Stefana Wyszyńskiego.

Zwiedzający wystawę „Rodzina Bogiem Silna” z uwagą zapoznają się z przesłaniem bł. kard. Stefana Wyszyńskiego.

Wystawa "Rodzina Bogiem Silna" to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w ponadczasowe przesłanie bł. kard. Stefana Wyszyńskiego i odkryć jego znaczenie dla współczesnej rodziny.

Wernisaż wystawy przygotowanej przez Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana, odbył się 5 lutego w wałbrzyskim domu katechetycznym "Domu pod Aniołami". Ekspozycja jest wyjątkowym spojrzeniem na nauczanie błogosławionego kard. Stefana Wyszyńskiego i jego aktualność wobec współczesnych wyzwań stojących przed rodzinami. Wystawa prezentuje się na 12 mobilnych planszach wystawowych, które ukazują kluczowe aspekty nauczania Prymasa Tysiąclecia, tworząc spójną i inspirującą całość.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję