Reklama

Ewangelizacja w globalnej wiosce

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Książka ks. Mariusza Krawca SSP pt. „Ewangelizacja w globalnej wiosce” jest pierwszą naukową publikacją, która w szerokim zakresie przedstawia poglądy ks. Jakuba Alberionego na temat roli środków przekazu w ewangelizacji. Jest to praca, która pozwala czytelnikowi usystematyzować te poglądy i odpowiedzieć na pytanie, na ile jego koncepcje są aktualne dziś i mogą być źródłem inspiracji we współczesnej działalności medialnej.

Praca ks. Alberionego na tym polu rozpoczęła się w 1914 r. w północnowłoskim mieście Alba, gdzie ukończył seminarium duchowne. Wtedy też założył pierwsze ze zgromadzeń zakonnych, których zadaniem jest „apostolstwo wydawnicze”, czyli „całokształt działań pastoralnych, których celem jest głoszenie słowa Bożego poprzez druk, radio, film i telewizję”. Był to rok, który zapoczątkował w życiu błogosławionego okres niezwykłej aktywności – z roku na rok pojawiały się nowe inicjatywy. W sumie w latach 1914-59 bł. Jakub Alberione założył wiele zgromadzeń zakonnych i instytutów życia konsekrowanego, których patronem jest św. Paweł z Tarsu, a które łączy nazwa – Rodzina Świętego Pawła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autor książki przypomina, że początki dała Rodzinie Szkoła Drukarska Małego Robotnika, założona 20 sierpnia 1914 r. W krótkim czasie ta męska szkoła zawodowa przerodziła się we wspólnotę, która z kolei przekształciła się w zgromadzenie zakonne. Jego misja koncentrowała się na apostolstwie dobrej prasy. Gdy ks. Alberione powoływał kolejne instytuty prowadzące pracę apostolską za pośrednictwem radia, telewizji, filmu, płyt, książek i prasy, sam działał na płaszczyźnie medialnej – był dziennikarzem, dyrektorem tygodnika; założył pismo „Famiglia Cristiana”. Wśród książek, które napisał, uwagę zwraca „Apostolstwo wydawnicze”, zawierające wiele praktycznych wskazówek – natury zarówno teologicznej, jak i technicznej – które mają przybliżyć sposoby uczynienia z druku jeszcze skuteczniejszego narzędzia ewangelizacji.

Ksiądz Alberione z zachwytem i podziwem mówił o zmianach zachodzących w świecie mediów dzięki rozwojowi różnych technik komunikowania. Jak czytamy w książce – „nie miał wątpliwości, że skoro środki te zostały na pewnym etapie rozwoju ludzkości wynalezione, to są darem Bożym, który należy wykorzystać”.

Ks. Mariusz Krawiec SSP, „Ewangelizacja w globalnej wiosce”. Edycja Świętego Pawła, ul. św. Pawła 13/15, 42-221 Częstochowa, tel. (34) 362-06-89, www.edycja.com.pl , e-mail: edycja@edycja.com.pl .

2016-09-14 08:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Objawienia Serca

Niedziela Ogólnopolska 42/2016, str. 17-18

[ TEMATY ]

turystyka

klasztor

Serce Jezusa

Margita Kotas

Bazylika pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Paray-le-Moniak przegląda się w rzece Bourbince

Bazylika pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Paray-le-Moniak przegląda się w rzece Bourbince

Choć kult Serca Jezusowego istnieje od średniowiecza, kluczowe znaczenie dla jego rozwoju mają cztery objawienia, których w zaciszu klasztoru doznaje skromna siostra wizytka Małgorzata Maria Alacoque

Klasztor Wizytek w Paray-le-Monial dokonuje aktu oddania się Bożemu Sercu, a w 1688 r. wybudowana zostaje kaplica poświęcona Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Z klasztoru kult Serca Jezusowego rozprzestrzenia się na całą Francję i świat.
CZYTAJ DALEJ

Papież Kalikst I

Niedziela łowicka 41/2002

[ TEMATY ]

św. Kalikst

Autorstwa Hugo DK - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

Św. Kalikst - odważny duszpasterz

14 października Kościół wspomina liturgicznie świętego papieża Kaliksta I, męczennika, który poniósł śmierć męczeńską w roku 222. Imię tego Świętego łączy się przede wszystkim z rzymskimi katakumbami, tj. podziemnymi chrześcijańskimi cmentarzami. Katakumby te prezentują pierwszy, udokumentowany źródłami cmentarz chrześcijański rzymskiej wspólnoty wiernych, gdzie w III w. chowano również w specjalnym grobowcu biskupów rzymskich. Życie Kaliksta znamy stosunkowo dobrze z relacji św. biskupa Hipolita Rzymskiego. Dowiadujemy się od niego, że był niewolnikiem rzymianina Aureliusza Karpofora, który go wyzwolił i wychował w wierze. Kalikst założył kantor bankowy, w którym lokowała pieniądze ludność chrześcijańska; niestety, na skutek niewłaściwie prowadzonej rachunkowości doprowadził go do upadku, za co został skazany na ciężkie roboty; wkrótce uwolniony dzięki wstawiennictwu współwyznawców rozpoczął na nowo prowadzenie kantoru. Jednak niedługo po tym za wtargnięcie w szabat do synagogi w poszukiwaniu zbiegłego dłużnika został skazany przez prefekta Rzymu na katorżniczą pracę w kopalniach na Sardynii. Ale, jak wspomina św. Hipolit, Kalikst miał życzliwych ludzi nawet na dworze cesarskim, dlatego wkrótce - tym razem dzięki wstawiennictwu Marcji, konkubiny cesarza Kommodusa - wyszedł na wolność i osiadł w Ancjum. W roku 199 w zamian za poparcie udzielone podczas elekcji, stał się zaufanym współpracownikiem papieża Zefiryna, który niebawem udzielił mu święceń, mianował swoim doradcą oraz zlecił nadzór nad niższym duchowieństwem. Kalikst musiał być wyjątkowo utalentowany, skoro papież oddał pod jego opiekę także nadzór nad cmentarzem przy via Appia, który znacznie powiększył i jak już było powiedziane, otrzymał jego imię. Kaliksta darzono tak wielkim zaufaniem, że po śmierci Zefiryna w roku 217 właśnie on został uznany za jego godnego następcę. Ciekawe, że w tej "kampanii wyborczej" wygrał z bardzo uzdolnionym i intelektualnie stojącym wyżej od niego św. Hipolitem; ten odtąd będzie niechętnie ustosunkowany do Kaliksta. To właśnie w jego pismach znajdujemy najwięcej informacji o papieżu-męczenniku. Czas, w którym przyszło św. Kalikstowi sprawować urząd następcy św. Piotra, był bardzo niebezpieczny dla Kościoła. Otóż od II w. w Rzymie chrześcijaninowi, który po chrzcie popełnił grzech ciężki, tylko raz przyznawano możliwość pokuty. Uważano, że Kościół nie ma prawa dopuszczać do Eucharystii grzesznika, który po chrzcie popełnił po raz drugi grzech śmiertelny. Zostawiano go wyłącznie Miłosierdziu Bożemu. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Otwarto stację metra Świętej Maryi Dziewicy

2025-10-14 18:52

[ TEMATY ]

Teheran

metro Świętej Maryi Dziewicy

Grażyna Kołek

W Teheranie otwarto 13 października stację metra Świętej Maryi Dziewicy. Ma to na celu uhonorowanie chrześcijańskiego dziedzictwa w Iranie. Stało się tak pomimo rosnących represji wobec wyznawców Chrystusa w tym kraju.

Nowa stacja metra powstała w szóstej dzielnicy Teheranu, w pobliżu katedry św. Sarkisa, która stanowi serce dzielnicy ormiańskiej w stolicy Iranu. Obok ikon wisi w niej portret ajatollaha Ruhollaha Chomejniego jako znak chrześcijańsko-islamskiego współistnienia. Mimo to rzeczywistością wielu wyznawców Chrystusa są tam: lęk, śledzenie i prześladowanie, pisze francuski portal „Tribune chrétienne” (Trybuna chrześcijańska).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję