Reklama

Poeta saksofonu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nazywano go „poetą saksofonu”. Michał Kulenty, wybitny instrumentalista jazzowy, zmarł 3 stycznia br. w wieku 61 lat. Grał również na fortepianie, flecie, klarnecie, oboju i na wielu instrumentach ludowych. Twórca, dla którego sacrum i wiara odgrywały w muzyce ważną rolę. Zostawił wielki dorobek w świecie polskiego jazzu.

Michał Kulenty urodził się w 1956 r. Ukończył dwie uczelnie: Uniwersytet Warszawski – filologia polska (1980 r.) oraz Akademię Muzyczną w Warszawie – klasyka saksofonu (1985 r.). Jako muzyk jazzowy współpracował z orkiestrami symfonicznymi, grupami jazzowymi, tworzył muzykę teatralną i filmową, koncertował także jako solista. Był również wybitnym twórcą i cenionym pedagogiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W swojej twórczości Michał Kulenty łączył jazz z folklorem i z sacrum. Jego praca oraz wkład w kulturę zostały dostrzeżone – w 2015 r. otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, a w lipcu 2016 r. został odznaczony przez ministra Piotra Glińskiego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

Twórczość Michała Kulentego była muzyką z pogranicza, w której elementy ludowe łączyły się z muzyką jazzową i klasyczną. Współpracował z muzykami i twórcami, takimi jak: Czesław Niemen, Piotr Szczepanik, zespół Trebunie Tutki, Krzysztof Ścierański, Yo-Yo Ma oraz innymi znakomitymi muzykami polskimi, irlandzkimi i amerykańskimi.

Reklama

Współpracował z orkiestrami symfonicznymi, m.in. z Filharmonią Narodową, i formacjami jazzowymi. Stworzył zespół Michał Kulenty Quartet, z którym nagrał dwie płyty – „Polska” w 1990 r. i „Głos na rozstaju” w 1996 r. Z dyskografii Michała Kulentego należy wymienić także płyty: „Impresje” (2003 r.), „Przesłanie” (2006 r.) i „Dusza w uszach” (2016 r.). Często współpracował z zespołami tworzącymi muzykę chrześcijańską, m.in. z Arką Noego, Deus Meus, Saurelem. Na zlecenie prymasa Polski kard. Józefa Glempa napisał muzykę do „Ballady o Świątyni Opatrzności Bożej”. Zostawił po sobie także kompozycje „Przypowieść” i „Krzyż na rozstaju”.

Michał Kulenty należał do najważniejszych polskich organizacji muzycznych, m.in. do ZAiKS-u, Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego. Z pasją i oddaniem pracował dla Polskiego Radia. W Biurze Programowym Polskiego Radia był doradcą muzycznym i twórcą radiowym oraz autorem muzyki ilustracyjnej wielu stacji radiowych.

Ten wybitny muzyk jazzowy był członkiem Katolickiego Stowarzyszenia Filmowego i dyrektorem Międzynarodowego Katolickiego Festiwalu Filmów i Multimediów Niepokalanów. Prowadził warsztaty na temat komunikacji społecznej.

Jako wybitny polski instrumentalista jazzowy Michał Kulenty swoją twórczością pokazał, że jazz można łączyć z sacrum, z Dobrą Nowiną, co w pewnym sensie było powrotem do korzeni muzyki jazzowej.

Więcej na: mkulenty.kdm.pl; polskieradio.pl; jazzforum.com.pl .

2017-01-11 10:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

W Wielki Piątek rozpoczyna się Nowenna do Miłosierdzia Bożego. Pan Jezus polecił Siostrze Faustynie, aby przez 9 dni odmawiała szczególne modlitwy i tym samym sprowadzała rzesze grzeszników do zdroju Jego miłosierdzia.

„Pragnę, abyś przez te dziewięć dni sprowadzała dusze do zdroju mojego miłosierdzia, by zaczerpnęły siły i ochłody, i wszelkiej łaski, jakiej potrzebują na trudy życia, a szczególnie w śmierci godzinie. W każdym dniu przyprowadzisz do serca mego odmienną grupę dusz i zanurzysz je w tym morzu miłosierdzia mojego. A ja te wszystkie dusze wprowadzę w dom Ojca mojego. Czynić to będziesz w tym życiu i w przyszłym. I nie odmówię żadnej duszy niczego, którą wprowadzisz do źródła miłosierdzia mojego. W każdym dniu prosić będziesz Ojca mojego przez gorzką mękę moją o łaski dla tych dusz.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 24, 1-12.

Sobota, 19 kwietnia. Wielka Sobota
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję