Reklama

Niedziela w Warszawie

Warszawscy luteranie

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan jest doskonałą okazją, aby poznać życie religijne wiernych z innych Kościołów. W tym roku odwiedzamy warszawskie parafie Kościoła ewangelicko-eugsburskiego, którego wierni obchodzą 500-lecie reformacji

Niedziela warszawska 4/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Magdalena Kowalewska

Parafia Świętej Trójcy w Warszawie liczy najwięcej wiernych należących do wyznania ewangelicko-augsburskiego. W sumie w życiu parafialnym uczestniczy tu ok. 2 tys. osób

Parafia Świętej Trójcy w Warszawie liczy najwięcej wiernych należących do wyznania ewangelicko-augsburskiego. W sumie w życiu parafialnym
uczestniczy tu ok. 2 tys. osób

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W stolicy są dwie parafie ewangelicko-augsburskie. Najbardziej znany jest kościół Świętej Trójcy przy pl. Małachowskiego. To właśnie w murach tej protestanckiej świątyni modlił się podczas nabożeństw ekumenicznych św. Jan Paweł II oraz Benedykt XVI. Natomiast w 1825 r. w tym miejscu koncertował 15-letni Fryderyk Chopin.

Druga i mniej znana luterańska parafia Wniebowstąpienia Pańskiego znajduje się na Mokotowie przy ul. Puławskiej. Ale miejsc, gdzie gromadzą się na wspólnej modlitwie wierni Kościoła ewangelicko-augsburskiego jest więcej, bo również w kaplicy Domu Opieki „Tabita” w Konstancinie-Jeziornie oraz w kaplicy w warszawskich Włochach regularnie sprawowane są nabożeństwa. Co ciekawe, kościół we Włochach wybudowano w 1939 r., ale dopiero kilkanaście dni temu, 6 stycznia 2017 r., nadano mu wezwanie Objawienia Pańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelickie dinozaury

W kościele na Mokotowie wcześniej mieściło się duszpasterstwo wojskowe. Rozwiązano je w maju 1950 r., a odbudowany po II wojnie światowej kościół przekazano Konsystorzowi ewangelicko-augsburskiemu. Wielu znanych ewangelików uczęszczało po wojnie do tej świątyni, a w skład komitetu jej odbudowy weszli m. in. prof. Jerzy Loth, Jan Wedel, inż. Teodor Bursche, czy Konstanty Potocki. I tak oto zorganizowano drugą cywilną parafię ewangelicko-augsburską w Warszawie, której dopiero w 1984 r. nadano imię Wniebowstąpienia Pańskiego. – Do dziś nie brakuje tutaj inicjatyw, w które angażowane są wszystkie grupy wiekowe – mówi „Niedzieli” ks. dr Dariusz Chwastek, proboszcz parafii.

I rzeczywiście ofert spotkań formacyjnych zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych w tej mokotowskiej parafii nie brakuje. Prężnie działa Koło Pań, Koło Seniorów, szkółka niedzielna dla dzieci, zajęcia dla licealistów i studentów, próby chóru i lekcje religii – każdy może znaleźć coś dla siebie, a dom parafialny przy kościele Wniebowstąpienia Pańskiego tętni życiem. – Prowadzimy kawiarenkę, organizujemy kiermasze, przygotowujemy paczki dla seniorów, gościmy na naszych spotkaniach prelegentów, z którymi dyskutujemy na różne tematy – mówi „Niedzieli” Anna Rybińska, przewodnicząca Koła Pań.

Reklama

Kobiety w ewangelickiej parafii na Mokotowie odgrywają ważną rolę. Dbają o najmniejsze szczegóły. Ich zaangażowanie działa jednak w obie strony, bo panie poświęcając swój czas bardzo dużo otrzymują dla siebie. – Koło Pań stanowi dla mnie „terapię życiową”. Dzięki naszej działalności odrywamy się od różnych problemów, a dla starszych osób często to jedyna forma aktywności – mówi Urszula Tomaszewska.

Seniorzy aktywnie włączani są w życie parafii, czego przykładem są spotkania Stowarzyszenia Byłej Polskiej Młodzieży Ewangelickiej „Dinozaury”. To pokolenie osób urodzonych przed wojną oraz w czasie okupacji. Pochodzą z trzech parafii: Wniebowstąpienia Pańskiego, Świętej Trójcy oraz parafii ewangelicko-reformowanej, czyli kolejnego odłamu reformacji popularnie nazywanych kalwinami.

Rady parafialne

Oprócz tych spotkań, funkcjonuje Koło Seniorów, które regularnie spotyka się na czytaniu i analizie Biblii oraz dyskusji na różne tematy religijne. Podobnie jak w innych parafiach luterańskich, aktywnie działa tutaj Rada Parafialna. Jej członkowie wybierani są przez Zgromadzenie Parafialne, a później zatwierdzani przez Radę Diecezjalną. Osoby świeckie należące do Rady Parafialnej reprezentują różne profesje oraz mają wpływ na poszczególne sprawy parafii.

– Całą parafialną ofertę przygotowują duchowni we współpracy z Radą Parafialną i zaangażowanymi parafianami. Bez tej współpracy nie bylibyśmy w stanie zorganizować tak szerokiej aktywności. Niezależnie od tego parafianie wspierają nas swoją wiedzą specjalistyczną w zakresie prawa, ekonomii, zarządzania – podkreśla ks. Piotr Gaś, proboszcz parafii Świętej Trójcy.

Reklama

W jego śródmiejskiej parafii często organizowane są koncerty, wystawy, odczyty oraz nabożeństwa ekumeniczne. – Udzielamy wsparcia Ekumenicznemu Uniwersytetowi Trzeciego Wieku (EUTW), który powstał z inicjatywy naszego parafianina p. Romana Michalaka. Przypomnijmy, że EUTW pracuje pod honorowym patronatem Polskiej Rady Ekumenicznej oraz naukowym patronatem Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie – podkreśla ks. Piotr Gaś.

Nabożeństwa i sakramenty

W kościele luterańskim nie ma Mszy św. w takim rozumieniu, jak w Kościele katolickim. Ewangelicy nie posiadają sukcesji apostolskiej, ani sakramentu święceń kapłańskich. Podczas niedzielnych nabożeństw sprawują Sakrament Ołtarza, który jest pamiątką Wieczerzy Pańskiej, a nie tak, jak w Kościele katolickim Eucharystię, podczas której dokonuje się przeistoczenie Ciała i Krwi Chrystusa.

Liturgia luterańska łączy tradycję starożytnego Kościoła z elementami liturgicznymi pochodzącymi z okresu reformacji. Są one różnorodne, ale łączy je jedno – Słowo Boże. Nabożeństwu towarzyszy śpiew pieśni zawartych w „Śpiewniku ewangelickim”. Drogowskazem podczas każdego nabożeństwa są charakterystyczne tablice umieszczone po dwóch stronach nawy głównej. To na nich są wyświetlane strony i skróty, które wierni odnajdują w swoich modlitewnikach.

Podstawowych różnic pomiędzy Kościołem katolickim, a protestanckim jest znacznie więcej. Przykładem może być pojmowanie sakramentów, bo członkowie Kościoła ewangelickiego przystępują tylko do chrztu i Sakramentu Ołtarza. Do chrztu rodzice przynoszą niemowlęta, ale przystępowanie do Sakramentu Ołtarza odbywa się w wieku 15 lat po tzw. konfirmacji. Luteranie nie uznają sakramentu małżeństwa, bierzmowania, kapłaństwa, chorych oraz pokuty i pojednania.

Jubileusz reformacji

Dla protestantów, zarówno jubileusz 500-lecia reformacji, jak i trwający Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, to ważne wydarzenia. – Styczniowy tydzień jest impulsem ekumenicznym, przypomnieniem o tym, że Kościół chrześcijański jest większy niż ten określany granicami konfesyjnymi. Skoro tak jest, to nie powinniśmy obawiać się przekraczania progów miejsc zgromadzeń naszych sióstr i braci w Chrystusie – zauważa ks. Piotr Gaś, proboszcz parafii Świętej Trójcy.

Obydwie luterańskie parafie aktywnie uczestniczą także w jubileuszu 500-lecia reformacji. W parafii Wniebowstąpienia Pańskiego pojawiają jubileuszowe drzwi reformacyjne. – Przy wjeździe na posesję parafii planujemy zrobić symboliczne drzwi wittenberskie, przypominające tezy Marcina Lutra – zapowiada ks. Dariusz Chwastek.

2017-01-18 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od Lutra do Armagedonu

Niedziela lubelska 7/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Grzegorz Jacek Pelica

Na KUL prezentowana była wystawa „Protestanci Lublina”

Na KUL prezentowana była wystawa „Protestanci Lublina”

Tegoroczny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan przesycony był motywami protestanckimi. 500-lecie reformacji zainspirowało organizatorów do przybliżenia historii ruchu reformacyjnego w Kościele powszechnym, rozpoczętego wystąpieniem Marcina Lutra w 1517 r. 19 stycznia podczas sesji naukowej pt. „Protestantyzm. Różnorodność i dialog” wykłady wygłosili: prof. Tadeusz J. Zieliński z ChAT, dr hab. Piotr Kopiec z KUL i ks. dr Grzegorz Brudny, proboszcz lubelskiej parafii ewangelicko-augsburskiej. Sesję poprowadził ks. prof. Sławomir Pawłowski SAC. Naukowe i modlitewne przedsięwzięcia tygodnia przygotowały: Archidiecezjalna Rada Ekumeniczna przy Metropolicie Lubelskim, Polska Rada Ekumeniczna oddział Lublin, Instytut Ekumeniczny KUL, Fundacja „Ponad Granicami” im. św. Jacka Odrowąża oraz Miasto Lublin.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie poety

2024-03-28 17:13

Biuro Prasowe AK

    – Żegnamy człowieka niezwykłego, o którego prawdziwym duchu mówi jego poezja – mówił abp Marek Jędraszewski.

    W środę 27 marca w kościele Świętego Krzyża w Krakowie miały miejsce uroczystości pogrzebowe śp. Leszka Długosza. Doczesne szczątki artysty spoczęły na Cmentarzu Rakowickim. Zwrócił uwagę na zbiór wierszy „Ta chwila, ten blask lata cały”. – Ten zbiór mówi wiele o miłości pana Leszka Długosza do życia; do tego, by tym życiem umieć się także upajać – dodawał metropolita

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję