Głos z Torunia

DIECEZJA – JASNA GÓRA

Dziękczynienie

Z okazji ogólnopolskiego święta dziękczynienia za plony, które odbyło się w dniach 2-3 września, na Jasną Górę przybyli członkowie Bractwa św. Izydora i Duszpasterstwa Rolników z Diecezji Toruńskiej wraz ze swoim duszpasterzem ks. kan. Zbigniewem Gańskim, ks. Andrzejem Dembińskim i ks. Damianem Kuną.

2 września pielgrzymi zgromadzili się na wieczornej Mszy św. w Bazylice Jasnogórskiej. Eucharystii przewodniczył i homilię wygłosił bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej. – Bóg tak jak w Kanie, daje ciągle ziemię żyzną, daje urodzaje, a my, weseląc się dzisiaj w tej częstochowskiej Kanie, przychodzimy do Boga, żeby nasza radość nie była wybrakowana, nie była chwilowa, nie opierała się tylko na bogactwie, które nie daje szczęścia – mówił kaznodzieja. Następnie pielgrzymi uczestniczyli w Apelu Jasnogórskim oraz Drodze Krzyżowej w Bazylice Jasnogórskiej. Później wierni powrócili do Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej na nocne czuwanie.

Centralne uroczystości odbyły się 3 września. Sumie przewodniczył abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. – Wszyscy razem przychodzimy tutaj, aby powiedzieć Bogu, że jesteśmy razem z Nim, że pamiętamy o Nim i zawsze będziemy pamiętać, że jesteśmy ludźmi wiary i sumienia, i zawsze takimi pragniemy pozostać. Przychodząc tutaj jako pielgrzymi, przynosimy, aby złożyć w darze wieńce dożynkowe, bochny chleba, plony pól, ogrodów i sadów jako wyraz naszej wdzięczności za wszystko, co rolnicy otrzymali za pośrednictwem ziemi, Bożego błogosławieństwa – mówił abp Gądecki.

Zwracając się do rolników, podziękował im za trud, który służy całemu społeczeństwu.

– Dziękujemy wam, drodzy rolnicy, za waszą ciężką, ale i radosną pracę, która jest uczestnictwem w czymś wielkim, ale i ważnym dla naszej ojczyzny. Dziękujemy za wasze poszanowanie dla tradycji i przywiązanie do wiary oraz prosimy Boga o błogosławieństwo dla pracy rolniczej na przyszłość – mówił Ksiądz Arcybiskup. Podczas uroczystości poświęcone zostały wieńce dożynkowe.

2017-09-21 09:32

Na pielgrzymim szlaku

Niedziela toruńska 43/2012, str. 5

pielgrzymka

Archiwum parafii

Wierni z parafii Miłosierdzia Bożego w Toruniu obok kościoła unickiego w Kostomłotach

W dniach 12-15 września odbyła się pielgrzymka z parafii Miłosierdzia Bożego w Toruniu. Opiekunem był ks. prał. Stanisław Majewski. Pielgrzymowanie rozpoczęło się od nawiedzenia sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Płocku, gdzie przebywała św. s. Faustyna. Tam modliliśmy się w kaplicy, wysłuchaliśmy konferencji o Bożym Miłosierdziu i orędzia Pana Jezusa o namalowaniu obrazu „Jezu, ufam Tobie” oraz zobaczyliśmy dawną piekarnię, w której pracowała święta. Obok znajduje się miejsce, gdzie św. s. Faustyna otrzymała polecenie namalowania obrazu, a który dzisiaj znajduje się w kościele Miłosierdzia Bożego w Wilnie. Dalszym celem pielgrzymki była parafia pw. św. Stanisława Kostki - sanktuarium bł. ks. Jerzego Popiełuszki na Żoliborzu w Warszawie wraz ze zwiedzeniem muzeum poświęconego błogosławionemu. Niezapomnianym przeżyciem była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Kolejnym etapem pielgrzymki była greckokatolicka parafia z zabytkowym kościołem w Kostomłotach. Ks. Zbigniew Nikoniuk przedstawił nam historię powstania parafii oraz ofiarę Męczenników Podlaskich z Pratulina, których relikwie znajdują się w tutejszym kościele. W sanktuarium Królowej Podlasia w Kodniu otrzymaliśmy specjalne błogosławieństwo, poznaliśmy historię „Wykradzionej Madonny” i „Błogosławionej winie księcia Sapiehy”. Po zwiedzeniu sanktuarium i zakupach w „Bożej Aptece” wyruszyliśmy w dalszą podróż do Drohiczyna, gdzie nawiedziliśmy katedrę i wspięliśmy się na Górę Zamkową, skąd podziwialiśmy piękne widoki zakola Bugu. Odwiedziliśmy także najbardziej znane sanktuarium prawosławne w Polsce - Świętą Górę Grabarkę. Historię tego miejsca opowiedziała nam mniszka z miejscowego klasztoru Świętych Marty i Marii. Dalszym etapem była Hajnówka, gdzie nawiedziliśmy cerkiew Świętej Trójcy.
Z wielkim wzruszeniem trwaliśmy na modlitwie w Sokółce. Uczciliśmy Chrystusa obecnego w Najświętszym Sakramencie i po odmówieniu Koronki do Miłosierdzia Bożego udaliśmy się do sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Świętej Wodzie. Tam uczestniczyliśmy w wieczornej procesji z lampionami, odprawiając drogę Siedmiu Boleści Matki Bożej. Na pielgrzymim szlaku znalazło się sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Białymstoku, gdzie oddaliśmy cześć relikwiom bł. Michała Sopoćki - spowiednika i kierownika duchowego św. Faustyny. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Tykocin wraz z zabytkowym kościołem, synagogę i muzeum. Końcowym punktem naszej wartościowej i bogatej duchowo pielgrzymki było sanktuarium Matki Bożej Pojednania w Hodyszewie - ukoronowanej papieskimi koronami. Podczas pielgrzymki modliliśmy się o Miłosierdzie Boże dla całego świata, naszej diecezji, parafii i każdego z nas; nie zabrakło śpiewu, a ks. prał. Stanisław ubogacił nas konferencjami i rozważaniami, które wzmocniły naszą wiarę, nadzieję i miłość do Boga oraz bliźniego. Dzięki pielgrzymce doświadczyliśmy siły wspólnoty i umocniliśmy jedność z Kościołem, który jest naszym domem.

Jak wybiera się nowego biskupa? - wywiad z kard. Grzegorzem Rysiem

2024-04-15 20:11

biskupi

O procedurze wyboru nowego biskupa, przymiotach kandydatów do tego urzędu w Kościele, czym jest terno, sekret papieski, oraz ile trwa procedura wyboru – na te i podobne pytania odpowiada kard. Grzegorz Ryś – metropolita łódzki, członek dykasterii ds. biskupów w wywiadzie udzielonym portalowi Archidiecezji Łódzkiej.

Kto może zostać biskupem?

Finał 24. Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Wielkich Polakach

2024-04-16 10:50

ks. Andrzej Bienia

Tematyka konkursu obejmowała życie bł. Rodziny Ulmów

Uczestnicy 24. Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Wielkich Polakach ponownie spotkali się z bł. Rodziną Ulmów. 12 kwietnia 2024 r. w Markowej odbył się finał konkursu.

Regionalna Olimpiada Wiedzy o Wielkich Polakach to wydarzenie przygotowywane wspólnie od 24 lat przez Wydział Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej w Przemyślu i Zgromadzenie Księży Michalitów w Miejscu Piastowym.