Reklama

Niedziela Podlaska

Rocznica bitwy pod Olszewem

Msza św. w intencji poległych pod Olszewem we wrześniu 1939 r. rozpoczęła uroczystości upamiętniające 78. rocznicę krwawej bitwy

Niedziela podlaska 40/2017, str. 4

[ TEMATY ]

rocznica

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk

Rekonstrukcja nocnej bitwy

Rekonstrukcja nocnej bitwy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Orocznicy tej pamiętają mieszkańcy i władze gmin Brańsk i Wyszki, organizując uroczystości przy pomniku w Olszewie. W tym roku pamięć walk 1939 r. uczczono w niedzielę 17 września. W samo południe w miejscu, gdzie przelano krew za Ojczyznę, sprawowano Mszę św., a przy tablicy z nazwiskami tych, którzy za wolność oddali krew i życie, złożono kwiaty.

Dalszą część uroczystości rozpoczął piknik historyczny. Dzieci i dorośli z wielkim zainteresowaniem zwiedzali stoiska grup rekonstrukcyjnych, wojska i policji. Dopytywano o prezentowaną broń i sprzęt wojskowy. Rozmowy te wymagały dużej kreatywności rozmówców, bo w pikniku pod Olszewem licznie uczestniczyli żołnierze z kontyngentu NATO. Byli więc mundurowi z Rumunii czy Stanów Zjednoczonych. Z uśmiechem pozowali do zdjęć i mówili o wielkiej gościnności Polaków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kiedy zapadł zmrok, rozpoczęła się oczekiwana przez licznie przybyłych rekonstrukcja bitwy pod Olszewem. – Dziś w ten sposób powinniśmy mówić o historii, by z treściami, które chcemy przekazać, dotrzeć od młodych – mówił obserwujący rekonstrukcję poseł na Sejm RP Dariusz Piontkowski. Przypominanie o tych wydarzeniach jest naszym obowiązkiem – mówili zgodnie wójt gminy Brańsk Andrzej Jankowski i wójt gminy Wyszki Mariusz Korzeniewski.

Reklama

Rekonstrukcję nocnej bitwy przygotował Szwadron Honorowy 3. Pułku Szwoleżerów Mazowieckich im. płk. Jana Kozietulskiego przy wsparciu licznych grup rekonstruktorów i pasjonatów historii oraz mieszkańców okolicznych wsi i uczniów szkół. Inscenizację przygotowano po raz drugi, a organizatorzy przypominali, że z upływem czasu utrwaliły się relacje bitwy różniące się pewnymi detalami, dlatego rekonstrukcja nie jest jej wiernym odwzorowaniem. Przypomniano, jak wyglądała sytuacja w Olszewie i okolicznych wsiach w pierwszych dniach II wojny światowej, po czym na plac wkroczyli rekonstruktorzy. Sceny batalistyczne przedstawiono na tle specjalnie w tym celu zbudowanej makiety wsi. Zgodnie z przekazem historycznym w czasie walk Wojska Polskiego z Niemcami całą wieś spalono. Spłonęły też zabudowania wzniesione na potrzeby rekonstrukcji.

Uroczystości zakończył Apel Poległych. A potem na polach pod Olszewem zapadła wymowna cisza, której towarzyszył szum wrześniowego deszczu.

Organizatorami uroczystości od wielu lat są gminy Brańsk i Wyszki.

***

Przypomnijmy: W nocy z 13 na 14 września 1939 r. pod Olszewem rozegrała się krwawa bitwa. Stoczyła ją Suwalska Brygada Kawalerii z pancernym oddziałem niemieckim. Przewaga wroga była ogromna i mimo poświecenia i brawury Polaków szwadrony polskie poniosły ogromne straty. Aby uniknąć ataku samolotów, przed świtem dowództwo zdecydowało o wycofaniu się. Na polu walki zostali zabici i ciężko ranni, do których nie można było podejść. Olszewo spalono, z pożogi ocalały zaledwie jeden dom i kuźnia. Po walce Niemcy zabili mężczyzn. Na koniec wydano rozkaz, by kobiety i dzieci zostawić. Na znak zwycięstwa Niemcy spalili ostatni ocalały dom. Według danych Instytutu Pamięci Narodowej, w bitwie pod Olszewem Niemcy stracili ok. 100 różnego rodzaju pojazdów, zginęło także ok. 100 ich żołnierzy i oficerów. Po stronie polskiej poległo ponad 50 żołnierzy i oficerów, a ponad 100 było rannych. Za poniesione w walce straty Niemcy spalili zabudowania, dobijali rannych żołnierzy polskich, rozstrzeliwali wziętych do niewoli jeńców. W Olszewie zginęły 53 osoby cywilne.

2017-09-27 10:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O tych wydarzeniach nie wolno zapomnieć

Niedziela szczecińsko-kamieńska 34/2015, str. 2

[ TEMATY ]

rocznica

Z. P. Cywiński

Ks. Dariusz Knapik prowadzi modlitwę

Ks. Dariusz Knapik prowadzi modlitwę

Komuniści, walcząc o przejęcie pełni władzy w Polsce po 1944 r., niszczyli bezwzględnie zbrojne podziemie niepodległościowe i legalną opozycję polityczną. Zapanował powszechny terror i masowe aresztowania. W kraju powstała sieć aresztów, więzień, obozów pracy

W Szczecinie złą sławę zyskały budynki Więzienia Karno-Śledczego przy ul. Kaszubskiej 28 oraz Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego i Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej przy u. Małopolskiej 47 (dzisiaj Komenda Policji). Więziono w nich byłych żołnierzy Armii Krajowej, organizacji niepodległościowych, członków Polskiego Stronnictwa Ludowego, osoby oskarżane o dywersję, sabotaż, szpiegostwo, tzw. szeptaną propagandę, sprzeciwiające się kolektywizacji wsi. Warunki pobytu w przeludnionych celach były skandaliczne. Wobec osadzonych stosowano formy przemocy fizycznej i psychicznej, dodatkowo kary dyscyplinarne, np. karcer.
CZYTAJ DALEJ

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję