W tym roku konkurs „Jan Paweł II autorytetem w drodze ku przyszłości”, skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych miasta Zielona Góra, którego rozstrzygnięcie będzie miało miejsce 24 października, odbędzie się już po raz 12. Honorowymi patronami konkursu są bp Tadeusz Lityński oraz wiceprezydent miasta Zielona Góra Wioletta Haręźlak.
Dziedzictwo i zobowiązanie
Idea konkursu powstała w 2005 r. po śmierci Jana Pawła II. – Podjęliśmy takie zobowiązanie i od tamtego czasu, co roku, organizujemy ten konkurs. W związku z tym, że dziedzictwo Jana Pawła II jest tak ogromne, tak bogate, różnorodne, dostosowane do możliwości malutkich, dorastających i dorosłych, co roku przyświeca nam inny temat – mówi dyrektor placówki Elżbieta Iwaniec. Konkurs jest organizowany w formie plastycznej i literackiej w zależności od tego, jaki jest dany temat. Ten z kolei każdego roku jest dostosowany do możliwości dzieci ze szkół podstawowych. – Do tej pory były to dzieci do klasy VI. Natomiast w nowej rzeczywistości klas VII i VIII, które przed nami, mam taką myśl, aby zająć się tutaj bardziej stroną wartości, wychowania i rozwijania myślenia młodego człowieka. Jeżeli uda się realizować ten konkurs cyklicznie, w dalszym ciągu, choć może na innym poziomie – trochę prostszy dla młodszych i bardziej złożony dla starszych uczniów, to myślę, że będzie miał on swoją niewygasającą wartość – dodaje dyrektor.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Obszar wartości
Reklama
– Nazwa konkursu: „Jan Paweł II autorytetem w drodze ku przyszłości” to kombinacja słów i myśli, które pozwalają nam co roku rozbudowywać pewien obszar wartości. Pierwszy konkurs odbył się w roku szkolnym 2005/2006, a jego tematem był testament Jana Pawła II. To był konkurs plastyczny dla klas IV-VI – mówi Elżbieta Iwaniec. W kolejnych latach tematyka konkursów skupiała się na takich aspektach w życiu i nauczaniu Jana Pawła II, jak: ojczyzna, przyroda, humor, tradycje narodowe, rodzina czy wolność. Uczniowie w swoich pracach próbowali też przedstawić świętość Jana Pawła II Wielkiego, portret Jana Pawła II Papieża czy kanonizację Jana Pawła II jako papieża świata. Temat tegorocznego konkursu brzmi: „Każdy człowiek jest równy... – prawo do życia w pokoju a nauczanie Jana Pawła II”. – Równość na poziomie uczniów naszej szkoły dotyczy chociażby tego, że każdy uczeń ma jednakowe prawa do bycia w szkole, do tego, że te prawa mają być w stosunku do każdego równo zachowywane. I jeżeli wyjdziemy od tej podstawowej wartości równości i będziemy tak nasze dzieci wychowywać, to być może coś pozostanie w człowieku na tyle, żeby te wartości w życiu dzieci były zrealizowane – dodaje dyrektor.
Tożsamość dzieci
Co roku konkursowi towarzyszy przygotowany przez uczniów i nauczycieli piękny program artystyczny związany z postacią św. Jana Pawła II. – Nasi nauczyciele robią to świetnie i często patrzę z podziwem i zastanawiam się, skąd mają tyle ciekawych pomysłów. Widać, że dzieci to chłoną i myślę, że na ile nam starczy sił, pomysłów i będziemy czuli, że to jest potrzebne, to będziemy ten konkurs prowadzić – kończy Elżbieta Iwaniec. W konkurs są zaangażowane również wicedyrektor szkoły Justyna Borowik oraz panie Kinga Ochocka i Honorata Rejtan, które zajmują się przygotowaniem oprawy artystycznej. Prace na konkurs napływają ze wszystkich zielonogórskich szkół podstawowych. Ocenianiem form literackich konkursu od lat zajmuje się wicedyrektor szkoły, polonistka Justyna Borowik – Prace dzieci są poruszające, wzruszające. W wierszach i opowiadaniach widać, że dzieci nie skupiają się tylko na sylwetce świętego, ale przede wszystkim interesują się tematem. W ubiegłym roku była nim wolność w nauczaniu Jana Pawła II. Wydawało nam się, że jest to trudny temat, a dzieci go jednak mocno zgłębiły, czytając literaturę na ten temat, co odzwierciedlały ich prace – mówi Justyna Borowik. – Z kolei prace plastyczne są zawsze kolorowe i piękne, dzieci wkładają w nie ogromny trud i zaangażowanie. Myślę, że przywiązanie Polski i narodu polskiego do postaci św. Jana Pawła II jest mocno zakorzenione w kulturze, w pamięci i wpływa na tożsamość dzieci dzisiaj. One potrafią powtórzyć jego słowa, potrafią odwołać się do jego myśli. Dziś, w tym zagonionym świecie, w świecie internetu, św. Jan Paweł II jest taką postacią, do której dzieci mogą się odnieść – dodaje.
Barbara Paliszkiewicz, matematyk, koordynator konkursu: – My jako nauczyciele jesteśmy przedstawicielami pokolenia JP2 i nasze życie, moje szczególnie, upływało w tle wydarzeń i spotkań z Janem Pawłem II. Natomiast te dzieci, które w tej chwili uczę, urodziły się już po śmierci papieża. Także to, że przynoszą one prace i pokazują na nich fascynację osobą Jana Pawła II, to jest wyraz mojego, jako nauczyciela, hołdu, który składam Ojcu Świętemu, dziękując za jego wkład w moje życie osobiste – i myślę, że podobnie myślą moi koledzy i koleżanki. Te prace pokazują również, że rodziny się spotykają. Dziadkowie, rodzice, wujkowie opowiadają dzieciom o spotkaniach z papieżem, w których uczestniczyli. To są piękne wspomnienia i widać, że Jan Paweł II jest patronem dzieci, młodzieży i naszych polskich rodzin. W tym roku organizujemy 12. edycję miejskiego konkursu o Janie Pawle II. Co roku nasza szkoła zaprasza laureatów konkursu z całego miasta z opiekunami. Przygotowujemy apel poświęcony Janowi Pawłowi II i zapraszamy serdecznie Księdza Biskupa, żeby zaszczycił nas swoją obecnością. Przede wszystkim zapraszają dzieci, dla których jest bardzo ważna obecność naszego Pasterza, a także my, nauczyciele, zapraszamy Księdza Biskupa na piękne świętowanie jako wyraz naszego hołdu Janowi Pawłowi II.