Kościół nad Odrą i Bałtykiem

pielgrzymki

Andrzej Misiewicz

Pielgrzymi w Górsku – miejscu uprowadzenia ks. Jerzego Popiełuszki

Wzorem lat ubiegłych wierni parafii w Radziszewie w dniach od 6 do 11 sierpnia br. wyruszyli w autokarową pielgrzymkę po pięknych zakątkach północnej Polski. Opiekunem duchowym 46-osobowej grupy był ks. prob. Mariusz Kozicki, a organizatorem i przewodniczką Anna Druz.

Wspólne pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od Mszy św. w kościele pw. Matki Bożej Królowej Polski w Radziszewie o godz. 6.30, następnie wyruszyliśmy w stronę Torunia. W drodze zatrzymaliśmy się w Górce Klasztornej, gdzie Matka Boża w 1079 r. objawiła się pasterzowi. Dzisiaj to miejsce jest znane z cudownego obrazu Matki Bożej Góreckiej oraz studzienki, w której woda z chwilą ukazania się Maryi nabrała cudownych właściwości. Wokół źródła znajduje się najstarszy budynek w Górce Klasztornej – kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny – potocznie nazywany kaplicą studzienki. Opiekunami tego miejsca od 1923 r. są Misjonarze Świętej Rodziny. Na przestrzeni dziejów naszej ojczyzny przeciwnicy Boga i kultu maryjnego wielokrotnie starali się wymazać to miejsce z kart historii oraz z wiary i serc Polaków. Tak było w okresie protestantyzmu, w czasie najazdu Szwedów, w czasie zaborów czy też podczas II wojny światowej, kiedy to w Górce utworzono obóz zagłady dla duchowieństwa, okolicznych mieszkańców i jeńców angielskich. Wielokrotnie skazywano tu wyznawców Boga na śmierć, wielokrotnie to miejsce było świadkiem bólu, łez i ogromnego cierpienia.

Kolejnym miejscem, do którego podążyliśmy, był Górsk, las k. Bydgoszczy, w którym uprowadzono ks. Jerzego Popiełuszkę – kapłana, który w trudnych chwilach dla polskiego narodu słowem wspierał i błogosławił stoczniowców i ludzi pracy. Tam przy pomniku – Krzyżu odmówiliśmy modlitwę w intencji zamordowanego polskiego kapłana. W Toruniu zwiedziliśmy sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II oraz odmówiliśmy Koronkę do Bożego Miłosierdzia. Następnie z przewodnikiem zwiedzaliśmy to piękne i bogate w historię miasto: zabytkowy Rynek, pomnik Mikołaja Kopernika, Krzywą Wieżę, kościół św. Jakuba i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Natomiast wieczorem po kolacji udaliśmy się do siedziby Radia Maryja.

Na pielgrzymkowym szlaku znalazły się też przepiękne i zabytkowe katedry w Pelplinie oraz we Fromborku, która jest „perłą warmińskiej architektury”. Piękny koncert organowy w katedrze był dopełnieniem estetycznych wrażeń kończącego się dnia.

Nie zabrakło również podczas naszego pielgrzymowania zwiedzania zamku w Malborku. Tu poznaliśmy historię miasta oraz zamku, który od 1960 r. jest muzeum. Jest to miejsce odwiedzane przez rzesze turystów z Polski i świata, jedna z najcenniejszych i największych budowli obronnych w Europie, od 1997 r. wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Z Malborka udaliśmy się do niemieckiego obozu w Stutthof, w którym od 1939 do 1945 r. zarejestrowano łącznie 110 tys. więźniów z 28 państw. Tam podczas cichej modlitwy oddaliśmy hołd zamordowanym w bestialski sposób ludziom.

Ostatnim miastem na pielgrzymkowym szlaku był Gdańsk, który jest jednym z najcenniejszych zespołów zabytkowych w Polsce. Zwiedzając z przewodnikiem to piękne miasto, mogliśmy podziwiać: historyczne śródmieście, Ratusz, Dwór Artusa, Wielki Młyn, kościół św. Katarzyny oraz św. Brygidy, bazylikę Mariacką oraz archikatedrę gdańską w Oliwie, gdzie uczestniczyliśmy również w koncercie organowym. Ważnym punktem zwiedzania Gdańska była wizyta w Stoczni Gdańskiej oraz w Europejskim Centrum Solidarności, którego celem jest upowszechnienie dziedzictwa Solidarności w Polsce i innych krajach oraz czynne uczestnictwo w budowaniu tożsamości europejskiej.

Po wyjeździe z Gdańska zwiedziliśmy Sopot i Westerplatte, które od 1939 r. stało się jednym z najważniejszych i najbardziej znanych symboli oporu Polski przeciw najazdowi hitlerowców. W 1966 r. naród, oddając cześć bohaterom, postawił pomnik Obrońców Wybrzeża. Jest to miejsce ważne dla historii Polski, tutaj bohaterscy żołnierze pokazali miłość i oddanie Ojczyźnie, przez co stali się inspiracją dla całego narodu.

Tydzień wspólnego pielgrzymowania dał nam możliwość oglądania i zwiedzania miejsc kultu religijnego, ale również miejsc pamięci narodowej, które nierozerwalnie łączą się z umiłowaniem Boga i Jego Matki. Wiele obrazów, kaplic w zwiedzanych kościołach pokazują, jak polscy władcy, królowie w trudnych chwilach dla narodu proszą lub dziękują Bogu za otrzymane łaski. My również chcieliśmy pielgrzymując – podziękować Panu Bogu za 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości oraz okazać wdzięczność ludziom, którzy na różne sposoby słowem i czynem walczyli o pokój, tracąc życie, przelewając swoją krew.

Wyrażamy gorące podziękowania ks. Mariuszowi Kozickiemu za opiekę duchową nad nami, sprawowane Msze św., wspólne modlitwy różańcowe, Godzinki i Koronkę do Bożego Miłosierdzia. Dziękujemy Annie Druz za zorganizowanie pielgrzymki, opiekę i troskę o każdego z uczestników, życzliwość i serdeczność. Dziękujemy również kierowcy z firmy przewozowej Pol-Bus, p. Teofilowi za bezpieczną i szczęśliwą podróż.

2018-08-28 12:10

Pieszo, na rolkach i rowerem

W sierpniu tysiące pątników z Warszawy będzie pielgrzymować na Jasną Górę. Na rekolekcje w drodze do Częstochowy zapraszają duszpasterze pielgrzymek

Najstarsza z nich – 307. Warszawska Pielgrzymka Piesza, którą prowadzą Ojcowie Paulini, wyruszy pod hasłem „Z Maryją wolni”. Słowa te nawiązują do setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz wypowiedzi Papieża Polaka. – Św. Jan Paweł II powiedział na Jasnej Górze, że tutaj zawsze byliśmy wolni – mówi kierownik pielgrzymki o. Marek Tomczyk. Paulin przypomina, że nasz rodak nauczał, że wolność jest nam dana, ale też zadana. – Dlatego w tym roku w czasie wędrówki będziemy dziękować Bogu za dar wolności i prosić Go o dar umiejętnego jej zagospodarowania – tłumaczy o. Tomczyk.

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

Wspaniałe świadectwo wrażliwości liturgicznej

2024-03-28 12:37

Msza Wieczerzy Pańskiej

parafia św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze

procesja z darami

Archiwum parafii

Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii - mówi Iwona Szablewska (pierwsza z prawej)

Parafia wprawdzie niewielka, ale zaangażowanie i hojność wiernych – bardzo duże. Parafia św. Stanisława Kostki to zielonogórski fenomen. W tym roku na procesję z darami na Mszę Wieczerzy Pańskiej uzbierano tam ogromną sumę, a w samą procesję zaangażowało się ponad 200 osób!

- Kolejny rok przygotowujemy bardzo uroczystą procesję z darami na Wielki Czwartek. To taka tradycja w naszej parafii, bardzo związana z tym jak mocno stawiamy na liturgię i na edukację liturgiczną wszystkich wiernych – mówi Iwona Szablewska, wiceprzewodnicząca duszpasterskiej rady parafialnej i precentorka. - Jesteśmy bardzo małą parafią jak na realia Zielonej Góry, bo liczymy 3,5 tys. mieszkańców, a do kościoła w niedzielę na Mszę św. regularnie przychodzi 400 osób. W procesję z darami w tym roku zaangażowało się 250 osób. To ponad 70 rodzin, co daje nam 150 osób, i kolejne 100 osób, niepowtarzalnych, to ci, którzy są we wspólnotach. Zwyczaj jest taki, że w ciągu roku przyglądamy się, co jest tak naprawdę potrzebne jeszcze do sprawowania liturgii, a że jesteśmy młodą parafią „na dorobku” to wiele rzeczy nam brakowało, więc zawsze staramy się ustalać priorytety z proboszczem i służbą liturgiczną – podkreśla pani Iwona. Dodaje, że we wszystkim ważna jest też transparentność, by ofiarodawcy mieli świadomość, na co i w jaki sposób zostały rozdysponowane pieniądze. - W procesję z darami czynnie zaangażowało się 62,5% parafian. To wspaniałe świadectwo wrażliwości liturgicznej, dbania o jej piękno – to wszystko dla naszego Pana Jezusa Chrystusa – mówi Iwona Szablewska.