Reklama

Niedziela Lubelska

Jubileusz Chóru Archikatedry Lubelskiej

Z miłości do Boga i muzyki

Chór Archikatedry Lubelskiej powstał 30 lat temu. Założycielem i pierwszym dyrygentem zespołu (do 2003 r.) był Mirosław Ziomek. Kolejnym dyrygentem (do 2011 r.) była Emilia Telega. Obecnie chór prowadzi Grzegorz Pecka, prof. KUL

Niedziela lubelska 49/2018, str. III

[ TEMATY ]

chór

Ewa Kamińska

W jubileuszowym koncercie chór wystąpił z orkiestrą Trybunału Koronnego

W jubileuszowym koncercie chór wystąpił z orkiestrą Trybunału Koronnego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od początku głównym celem zespołu jest oprawa muzyczna uroczystych liturgii sprawowanych w lubelskiej archikatedrze. Wśród chórzystów są uczniowie, studenci, ludzie pracujący różnych zawodów, amatorzy i profesjonaliści. Łączy ich pasja i miłość do muzyki, Boga i Kościoła. Chór uczestniczy w życiu muzycznym Lublina, śpiewa w kościołach, a także na różnych estradach, uświetnia uroczystości i rozmaite imprezy. Występuje w kraju i za granicą. W repertuarze ma przede wszystkim utwory muzyki religijnej a cappella z niemal wszystkich okresów muzyki nowożytnej. Występuje również z innymi chórami, a także z towarzyszeniem zespołów orkiestrowych. Chórzyści zgodnie podkreślają, że w zespole panuje przyjazna, rodzinna atmosfera, co w dużej mierze jest zasługą cieszącego się dużą sympatią dyrygenta Grzegorza Pecki.

Świętowanie jubileuszu rozpoczęła uroczysta Msza św. pod przewodnictwem bp. Ryszarda Karpińskiego w dn. 18 listopada w lubelskiej archikatedrze. Po Eucharystii rozpoczęła się oficjalna część uroczystości, będąca okazją do szczególnych podziękowań. Mirosław Ziomek otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznaną przez wicepremiera i ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego. Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk przypomniał, że chór ma znaczący wkład w życie muzyczne miasta, wkomponowując się znakomicie w potencjał bogatej lubelskiej chóralistyki. Jako wyraz szacunku i podziękowania za wkład zespołu w rozwój kultury, wręczył Medal 700-lecia Miasta Lublin. Medal otrzymali również: Monika Nowak, Michał Marczyński, Grzegorz Pecka, Anna Pidek, Stefan Poręba i Ewa Szałek. Zespół otrzymał też nagrodę okolicznościową prezydenta; takie samo wyróżnienie dostała Anna Pidek, która śpiewa w chórze od samego początku. Zarząd Województwa Lubelskiego przyznał chórowi Nagrodę Kulturalną Województwa Lubelskiego za popularyzację i upowszechnianie kultury. Dyplom uznania dla Emilii Telegi przyznała Archidiecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej.

Na koncert jubileuszowy złożyło się siedem miniatur kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Były to utwory poświęcone Matce Bożej, św. Janowi Chrzcicielowi oraz Jezusowi Chrystusowi. Chórowi towarzyszyła Orkiestra Trybunału Koronnego. Solistką była Ewa Lalka (sopran); na organach grał Stanisław Dziwiszek. Dyrygował Grzegorz Pecka. Występ nagrodzony został gromkimi oklaskami. Abp Stanisław Budzik, dziękując za minione 30 lat działalności chóru oraz za wspaniały koncert, podkreślił, że muzyka wyrosła z inspiracji chrześcijańskiej stanowi ogromny i wspaniały wkład w kulturę i cywilizację światową. Wyraził chórzystom wdzięczność za przypominanie wspaniałego skarbu muzyki kościelnej i za towarzyszenie ważnym wydarzeniom liturgicznym. – Św. Augustyn powiedział, że „ten, kto śpiewa, dwa razy się modli”. Kto gra Bogu na chwałę, ten dodaje do naszej modlitwy jeszcze kolejny wspaniały wymiar. Spotkanie z Mozartem było dla nas wspaniałą modlitwą, która przemienia się w kontemplację – powiedział Metropolita Lubelski. Na zakończenie wszyscy zgromadzeni w archikatedrze odśpiewali Apel Jasnogórski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2018-12-05 11:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ołtarz i muzyka

Niedziela lubelska 6/2020, str. V

[ TEMATY ]

ołtarz

chór

Latyczów

Ewa Kamińska

Koncert połączonych chórów z Rzeszowa i Lublina miał miejsce w sanktuarium Matki Bożej Latyczowskiej

Koncert połączonych chórów z Rzeszowa i Lublina miał miejsce w sanktuarium Matki Bożej Latyczowskiej

Śpiewanie w chórze katolickim to coś więcej niż śpiewanie w chórze świeckim. To gromadzenie się wokół ołtarza na wzór Apostołów, którzy szli za Chrystusem – powiedział ks. Attila Honti.

Archidiecezjalny Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Lublinenses pod dyrekcją ks. Attili Hontiego istnieje w Lublinie od 2015 r. W Rzeszowie od 1985 r. działa Katedralny Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Resovienses, którym dyryguje Marcin Florczak. 24 stycznia oba zespoły wystąpiły z nadzwyczajnym koncertem w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej w Lublinie (siedzibie chóru lubelskiego).
CZYTAJ DALEJ

Śląskie/ Prokuratura umorzyła śledztwo ws. Jacka J.

2025-05-14 09:32

[ TEMATY ]

Częstochowa

zabójstwo

prokuratura

Borowce

pixabay.com

Prokuratura Okręgowa w Częstochowie, z uwagi na śmierć sprawcy, formalnie umorzyła śledztwo przeciwko Jackowi J., który w lipcu 2021 r. we wsi Borowce k. Częstochowy zastrzelił troje swoich bliskich. Sprawca tej zbrodni, po trzech latach ukrywania się, popełnił samobójstwo.

Informację o umorzeniu śledztwa przekazał w środę PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Częstochowie Tomasz Ozimek. Decyzja zapadła dopiero teraz, bo śledczy czekali na opinię biegłego ws. broni – potwierdziła ona, że popełniając samobójstwo J. użył tego samego pistoletu, za pomocą którego zabił wcześniej członków rodziny.
CZYTAJ DALEJ

W rocznicę "Rerum novarum" – czasy Leona XIII oraz Leona XIV

2025-05-15 08:19

[ TEMATY ]

Leon XIII

Papież Leon XIV

Vatican Media

Jakie są analogie związanych z przemianami społecznymi, przed którymi stał Leon XIII w XIX wieku, a tymi, z którymi mierzymy się dziś i przed którymi stoi nowy Papież Leon XIV? W kontekście encykliki "Rerum novarum", która została ogłoszona 15 maja 1891 roku historyk dr Donald Prudlo wyjaśnia m.in. motywy przyjęcia imienia Leona XIV przez nowego Papieża.

Podczas spotkania z Kolegium Kardynałów — ich pierwszego formalnego spotkania po jego wyborze — papież Leon XIV wyjaśnił częściowo powód wyboru swojego imienia papieskiego. „Istnieje kilka powodów tej decyzji” — powiedział, po czym dodał, że wybrał imię Leon „przede wszystkim dlatego, że papież Leon XIII w swojej historycznej encyklice Rerum novarum poruszył kwestię społeczną w kontekście pierwszej wielkiej rewolucji przemysłowej.”
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję