Reklama

Niedziela Częstochowska

Kult Jezusa przy słupie biczowanego

Niedziela częstochowska 12/2019, str. VI

[ TEMATY ]

męka pańska

Archiwum parafii

Fragment polichromii Józefa Mehoffera w Lubieniu

Fragment polichromii Józefa Mehoffera w Lubieniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielkim bogactwem duchowym naszej archidiecezji są miejsca związane z kultem maryjnym, ale także te związane z kultem Męki Pańskiej. Najbardziej znane to sanktuaria pasyjne i pasyjno-maryjne, jak: Kalwaria Praszkowska, Kalwaria Wąsowska, Sanktuarium na Przeprośnej Górce, Sanktuarium Krwi Chrystusa.

Warto jednak w okresie Wielkiego Postu przypomnieć, że w archidiecezji częstochowskiej są miejsca związane z kultem Jezusa przy słupie biczowanego. Jednym z takich miejsc jest sanktuarium w Borownie, w którym jest czczona Matka Boża Szkaplerzna. Jednak w tej samej świątyni znajduje się obraz z wizerunkiem Pana Jezusa przy słupie biczowania. Ten piękny obraz jest otoczony również żywym kultem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do rozwoju kultu Jezusa przy słupie biczowania przysłużył się niewątpliwie modlitewnik „Przez Maryję do Jezusa”, wydany w 2015 r. przez Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”. Rozważania do modlitewnika przygotował abp senior Stanisław Nowak. Bardzo cenne dla pogłębienia duchowości pasyjnej są rozważania, tzw. Rozmowy z Panem Jezusem przy słupie biczowania, które odprawiane są w formie Nowenny. – Zawsze przed świętem Podwyższenia Krzyża Świętego oraz przed Wielkim Piątkiem odprawiamy tę Nowennę do Pana Jezusa przy słupie biczowania – mówi w rozmowie z „Niedzielą” ks. Piotr Krzemiński, proboszcz parafii w Borownie.

Reklama

Pewna forma kultu Jezusa przy słupie biczowania jest również w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Lubieniu, gdzie w świątyni znajduje się piękna polichromia Józefa Mehoffera (1869-1946), wybitnego malarza, witrażysty, grafika, jednego z najbardziej wyrazistych przedstawicieli Młodej Polski. Główną ideą polichromii świątyni w Lubieniu jest przede wszystkim gloryfikacja Matki Bożej, której wezwanie nosi kościół, jednak do misteriów pasyjnych nawiązuje „Biczowanie Pana Jezusa”.

Kult Jezusa biczowanego jest również obecny w kościele pw. św. Macieja Apostoła w Kruszynie, w którym znajduje się ołtarz Chrystusa Boleściwego z obrazem Chrystusa przy słupie biczowania. Jak podkreśla ks. proboszcz Dariusz Con, jest to jeden z nielicznych w Polsce obrazów koronowanych pozłacaną koroną.

Również w Krępie w kościele pw. św. Urszuli znajduje się obraz Chrystusa Boleściwego z XVIII wieku. Na planie centralnym obrazu widnieje słup biczowania.

Warto zaznaczyć, że kaplice biczowania są również m.in.: na Kalwarii Praszkowskiej, tam w kościele „Ecce Homo” znajduje się figura Jezusa biczowanego z ranami według Całunu Turyńskiego, i na Kalwarii Wąsowskiej.

2019-03-20 09:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Arma Passionis

Niedziela rzeszowska 11/2018, str. I

[ TEMATY ]

męka pańska

Arkadiusz Bednarczyk

Jeden z aniołów z „arma passionis” z ropczyckiego sanktuarium Królowej Rodzin

Jeden z aniołów z „arma passionis” z ropczyckiego sanktuarium Królowej Rodzin

Artyści pracujący przy upiększaniu dawnych świątyń aniołom powierzali pieczę nad otaczanymi czcią narzędziami Męki Pańskiej. Na obrazach bądź przy ołtarzach widzimy więc włócznię św. Maurycego, chustę św. Weroniki, młotki i gwoździe. Na poliptykach umieszczano anioły trzymające trzydzieści srebrników, kości do gry w losy o szatę Pana, koguta, który symbolizował zaparcie się św. Piotra, ucho odcięte słudze arcykapłana Malchosa czy też latarnie, z którymi zgraja nasłana przez arcykapłana poszukiwała Jezusa

Arma passionis” pojawiają się już we wczesnej ikonografii chrześcijańskiej. Ukazane są w średniowiecznych manuskryptach pochodzących z przełomu jedenastego i dwunastego wieku. Umieszczane są zazwyczaj po jednej stronie miniatur. Wśród narzędzi pasyjnych umieszczano nie tylko gąbkę, kości do gry, koguta, po którego pianiu Piotr zaparł się Nauczyciela, ale również głowę Judasza, który zdradził swojego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Święci od grzybów? Piotr i Paweł, jakich mniej znamy

[ TEMATY ]

Św. Piotr i Paweł

Family News Service

Adobe.Stock

Św. Piotr - Urodził się na przełomie er. zmarł między rokiem 64 a 67. Św. Paweł - Urodził się między rokiem 5 a 10. zmarł między rokiem 64 a 67.

Św. Piotr - Urodził się na przełomie er.
zmarł między rokiem 64 a 67.
Św. Paweł - Urodził się między rokiem 5 a 10.
zmarł między rokiem 64 a 67.

Wykazy hagiograficzne wymieniają pod imieniem Piotr: 91 świętych i 31 błogosławionych, pod imieniem Paweł: 56 świętych i 20 błogosławionych. Ku czci Apostołów św. Piotra i św. Pawła wystawiono w Polsce ponad 300 kościołów. Dlaczego ich święto obchodzimy 29 czerwca? Kiedy pierwszy raz się spotkali? Co mają wspólnego z grzybami? Oto 10 ciekawostek o Świętych Apostołach.

29 czerwca Kościół powszechny obchodzi uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Jeden z nich został nazwany przez Jezusa „Opoką”, drugi zaś powołany na „Apostoła Narodów”. Zarówno jeden, jak i drugi ponieśli śmierć męczeńską w Rzymie, podczas prześladowania chrześcijan przez cesarza Nerona. W Rzymie, przed watykańską bazyliką znajdują się ich dwa posągi. Św. Piotr trzyma w rękach klucze, św. Paweł - miecz. Tradycja chrześcijańska wspomina, że byli zupełnie różni, ale łączyło ich jedno – miłość do Chrystusa i Jego Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Nauczanie papieży o świętych Piotrze i Pawle, fundamentach Kościoła Rzymu

29 czerwca obchodzone jest święto dwóch apostołów, braci w męczeństwie. Do Piotra, rybaka z Galilei, Jezus mówi: „Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej skale zbuduję Kościół mój”. Paweł, niegdyś wróg i prześladowca chrześcijan, staje się świadkiem Chrystusa. Prześledźmy – poprzez refleksje papieży – związek tych dwóch filarów wiary z Rzymem.

29 czerwca, w uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła, Leon XIV będzie przewodniczył w Bazylice św. Piotra celebrze eucharystycznej, pobłogosławi paliusze i nałoży je nowym arcybiskupom metropolitom. W tym święcie odzwierciedla się historia Kościoła Rzymu, którego fundamentem jest męczeństwo Piotra i Pawła. W refleksjach Papieży nad tymi świadkami wiary, odrodzonymi dzięki spotkaniu z Chrystusem, pojawia się przede wszystkim jedna perspektywa: ci dwaj apostołowie, patroni Rzymu, są przykładem jedności w różnorodności. Piotr, prosty rybak, żył naśladowaniem Pana. Paweł, wykształcony faryzeusz, głosił Ewangelię.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję