Reklama

Aspekty

Caritas na święta

Diecezjalna Caritas jak co roku przygotowała wiele ciekawych inicjatyw adwentowych, w które może zaangażować się każdy, kto chciałby przed świętami pomóc potrzebującym. Opowiada o nich Sylwia Grzyb z Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 48/2019, str. 4

[ TEMATY ]

Caritas

adwent

Karolina Krasowska

Sylwia Grzyb zachęca do włączenia się w adwentowe akcje Caritas i pomoc potrzebującym

Sylwia Grzyb zachęca do włączenia się w adwentowe akcje Caritas i pomoc potrzebującym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak, pomagam

Pierwsza z akcji, zaplanowana już na początek Adwentu, to XVII Zbiórka Żywności „Tak, pomagam”, która odbędzie się w dniach 6-7 grudnia w wybranych sklepach na terenie całej diecezji. – W sklepach nasi wolontariusze w koszulkach i kamizelkach Caritas będą roznosić ulotki, sklepy będą też oplakatowane – mówi Sylwia Grzyb. – Zbiórka jest po to, żebyśmy jak najlepiej pomogli wszystkim potrzebującym, aby ich święta były radosne i miłe – dodaje.

Torba charytatywna

Wraz ze zbiórką żywności rozpocznie się akcja „Torba charytatywna”. Inicjatywa z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród mieszkańców diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. – Nasze toby trafiają do różnych instytucji, urzędów, zakładów pracy oraz szkół i przedszkoli. Niektórzy sami zgłaszają się do nas po torby albo my je im przekazujemy. Pracownicy danej firmy czy urzędu zapełniają je w świąteczne produkty i przywożą do siedziby diecezjalnej Caritas bądź my po nie jedziemy – mówi Sylwia Grzyb. – Dzięki nim możemy zabezpieczyć wszystkie osoby, które na co dzień korzystają z pomocy naszej Caritas, oraz pomóc konkretnym rodzinom, które potrzebują wsparcia mimo pomocy z Parafialnych Zespołów Caritas – dodaje. W torbach oprócz żywności znajdują się środki czystości, kosmetyki, książki czy zabawki dla dzieci. Torby trafiają również na Ukrainę do zaprzyjaźnionej Caritas Spes i tamtejszych potrzebujących, wśród których posługuje br. Sebastian, pochodzący z Krosna Odrzańskiego. Stąd dobra współpraca obu kościelnych instytucji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rodzina rodzinie

Od wielu lat przed Bożym Narodzeniem organizowana jest akcja „Rodzina rodzinie”, w którą włączają się Parafialne Zespoły Caritas. Na dzień dzisiejszy, jak mówi Sylwia Grzyb, w naszej diecezji działa 200 PZC, które realizują wspomnianą inicjatywę. – W jednej spodzielonogórskich parafii w okresie Adwentu w kościele stawiane jest drzewko, na którym zawieszane są papierowe bombki. Każda z nich ma numerek. Parafianie mogą pobrać z drzewka bombkę, a na niej znajdują się informacje dotyczące potrzebującej rodziny, oczywiście bez podania jej nazwiska. Szykują paczki, które później przynoszą do kościoła, a później trafiają one do potrzebujących rodzin na święta – mówi Sylwia Grzyb.

Reklama

Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom

Od pierwszej niedzieli Adwentu rozpoczyna się sztandarowa akcja Caritas, czyli „Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom”. – Już od wielu, wielu lat na naszych stołach w święta zapalamy świecę Caritas. Akcja ma na celu pomóc dzieciom i młodzieży ciekawie spędzić czas podczas ferii. Nasza diecezjalna Caritas co roku organizuje wyjazdy kolonijne, obozy oraz oazy dla młodych ludzi z naszej diecezji. Akcji wspiera również działania, które są podejmowane w parafiach – mówi Sylwia Grzyb. – W zależności od zasobności naszych portfeli mamy do wyboru dużą bądź małą świecę. Jej zakup jest wyrazem solidarności z osobami, które są w potrzebie, ale też naszej miłości do drugiego człowieka. Caritasowa świeca na wigilijnym stole, w odróżnieniu od wielu innych świec, które można kupić w sklepie, przynosząc zysk dla producenta, świeci po to, aby pomagać. Warto dodać, że część środków ze sprzedaży świecy w tym roku zostanie przeznaczona na pomoc dzieciom w pogrążonej kryzysem humanitarnym Wenezueli.

Wieczerze wigilijne

Jak co roku diecezjalna Caritas organizuje dwie wieczerze wigilijne: w Gorzowie i w Zielonej Górze. – Wszyscy pracownicy angażują się bardzo mocno, aby dać tym wszystkim osobom, które przychodzą na wieczerzę, namiastkę domu i świąt, które normalnie czegoś takiego nie zaznają, ponieważ są to osoby samotne, ubogie, a czasami takie, które nie mają dachu nad głową – opowiada Sylwia Grzyb. – W czasie takiego spotkania składamy sobie życzenia, łamiemy się opłatkiem, śpiewamy wspólnie kolędy. Zarówno w Gorzowie, jak i w Zielonej Górze Mszę św. sprawuje w tym czasie biskup, więc jest to uroczyste wydarzenie, ale zarazem czas, w którym ci ludzie mogą poczuć się tak jak kiedyś pewnie w ich życiu bywało – kończy Sylwia Grzyb.

2019-11-26 12:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adwent

Niedziela szczecińsko-kamieńska 48/2001

[ TEMATY ]

adwent

Bożena Sztajner

Kościół rozpoczyna Adwentem nowy rok liturgiczny. Nazwa "adwent" wywodzi się od łacińskiego słowa "adventus" i tłumaczy się jako przybycie, zbliżanie się, nadejście. W starożytnym Rzymie słowem tym określano oczekiwanie na uroczyste wkroczenie do miasta cesarza lub dygnitarza państwowego obejmującego urząd. Zaś w sensie religijnym oznaczało ono coroczne przybywanie bóstwa do świątyni. W Kościele Adwent od samego początku był oczekiwaniem na przyjście Chrystusa, zarówno w sensie Wcielenia (Święta Narodzenia Pańskiego), jak i powtórnego przyjścia (Paruzja).

Rozwój historyczny Adwentu sięga czasów starożytnych Kościoła. Najstarsze wzmianki o okresie przygotowującym do Bożego Narodzenia odnajdujemy w Liber officiorum św. Hilarego z Poitiers ( + 376 r.). W swym dziele autor zachęca wiernych, aby zachowywali post przed Narodzeniem Pańskim. O podobnym poście wspomina także biskup Perpetuus (+ 490 r.) i Grzegorz z Tours (+ 490 r.). Z kolei synod w Saragossie (389 r.) nakazuje pobożnym chrześcijanom chodzić do kościoła już od 17 grudnia. Nie tylko na Zachodzie, ale i na Wschodzie Kościół wprowadza liturgiczne przygotowanie do lepszego przeżycia i godniejszego uczczenia tajemnicy Wcielenia. Świadczą o tym wyraźnie homilie adwentowe z V w. Teodora z Ancyry, Antypasa z Bostry czy Sewera z Antiochii.

Adwent kształtowały dwie tradycje: gallikańska (Galia, Hiszpania - IV w.) i rzymska (VI w.). Tradycja gallikańska nadała Adwentowi charakter pokutny i ascetyczny (post, abstynencja, skupienie, kolor fioletowy, brak Gloria i Te Deum w liturgii). Początkowo trwał trzy tygodnie, później na wzór Wielkiego Postu nawet czterdzieści dni. Przygotowywał do Świąt Epifanii (Objawienia - 6 stycznia), a od V w. do Świąt Narodzenia Pańskiego (25 grudnia). Tymczasem w Rzymie Adwent zawsze miał charakter liturgicznego przygotowania na radosne święta. Trwał sześć niedziel, a jego rozwój nastąpił za pontyfikatu papieża Gelazego i Symplicjusza (V w.). Od czasów św. Grzegorza Wielkiego ( + 604 r.) obejmował już 4 niedziele i był wyraźnie czasem przygotowania na przyjście Chrystusa. Dopiero liturgia galijska wprowadziła do Adwentu rzymskiego aspekt eschatologiczny. Ostatecznie też w wiekach średnich obie tradycje połączyły się, dając Adwent liturgicznie rzymski, a ascetycznie gallikański. Na przełomie XII i XIII w. tak ukształtowany, został powszechnie przyjęty w całym Kościele.

Zgodnie z odnową liturgiczną Soboru Watykańskiego II ( 1962-65), Adwent rozpoczyna się w niedzielę najbliższą święta św. Andrzeja Apostoła, tj. między 29 listopada a 3 grudnia. Trwa od 23 do 28 dni i obejmuje cztery niedziele. Liturgicznie dzieli się na dwa okresy. Pierwszy (do 16 grudnia) podejmuje motyw oczekiwania na powtórne przyjście Chrystusa w chwale (Paruzja), a drugi (od 17 grudnia) skupia uwagę wiernych na bezpośrednim przygotowaniu do obchodów Świąt Narodzenia Pańskiego. W czytaniach Kościół przybliża postać proroka Izajasza z jego mesjańskimi proroctwami, działalność Jana Chrzciciela, wypowiedzi Chrystusa o swoim powtórnym przyjściu, a także wydarzenia poprzedzające samo narodzenie w Betlejem.

Charakterystyczne dla Adwentu jest sprawowanie o świcie Mszy św. wotywnej o Najświętszej Maryi Pannie (tzw. Roraty). Podczaj tej Mszy zapalana jest dodatkowa świeca (roratka), która symbolizuje Maryję - Jutrzenkę poprzedzającą przyjście Jezusa - Wschodzącego Słońca. Razem z Maryją wierni z zapalonymi świecami i lampionami, pogrążeni w ciemności oczekują na przyjście Zbawiciela. Z dodatkową świecą w Adwencie związany jest też inny polski zwyczaj. Otóż do katedry wawelskiej, w pierwszą niedzielę Adwentu, przedstawiciele siedmiu stanów niegdyś szlacheckiej Rzeczypospolitej przynosili zapalone świece. Wypowiadając słowa: "jestem gotowy na sąd Boży", kolejno do Ołtarza podchodzili: król, prymas, senator, ziemianin, rycerz, mieszczanin i chłop, umieszczając swoją świecę na siedmioramiennym świeczniku. W kościołach w Adwencie pojawia się także wieniec z czterema świecami. Zielone gałązki jodły symbolizują życie, zaś cztery świece oznaczają cztery adwentowe niedziele. Tradycja ta pochodzi z Niemiec, a jej początki sięgają XIX w., kiedy to protestant, pastor J. H. Wichern, w 1833 r. w Hamburgu, po raz pierwszy przygotował adwentowy wieniec. Zwyczaj zawieszania wieńca adwentowego w kościołach i domach prywatnych rozprzestrzenił się nie tylko wśród protestantów, ale bardzo szybko został przyjęty także przez katolików. Czasami też możemy spotkać się z tzw. kalendarzem adwentowym. Wykonany jest w formie schodów lub drabiny, po których każdego dnia figurka Dzieciątka Jezus schodzi coraz niżej ku ziemi.

Należy podkreślić, iż zgodnie z reformą ostatniego Soboru Adwent jest czasem radosnego oczekiwania na przyjście Pana. W takim też duchu powinniśmy ten okres dany nam przez Kościół przeżywać, będąc zawsze gotowymi na spotkanie z Panem, który już się zbliża.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas w Sosnowcu przeprosił wiernych za każde zgorszenie, które kiedykolwiek spowodowali księża

2024-03-28 23:35

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

flickr.com/episkopatnews

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

- Kościelne postępowanie w bulwersującej sprawie sprzed miesięcy dobiega końca - powiedział abp Adrian Galbas SAC, administrator apostolski diecezji sosnowieckiej sede vacante. W czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, którą odprawił w sosnowieckiej bazylice katedralnej, przeprosił wiernych za każde zgorszenie, które kiedykolwiek spowodowali księża.

- Po podjęciu ostatecznych decyzji, zostanie o nich poinformowana opinia publiczna. Także w sprawie, która w ostatnich dniach spowodowała, że diecezja sosnowiecka znalazła się na czołówkach gazet, jestem zdeterminowany, by wszystko wyjaśnić i adekwatnie zareagować. Proszę przyjąć moje zapewnienie, że nic w tej, jak i w żadnej innej gorszącej sprawie, nie jest i nie będzie zbagatelizowane - powiedział.

CZYTAJ DALEJ

Paulini – mnisi wsłuchani w mowę krzyża

2024-03-29 15:57

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Paulini

BPJG

W głębi duchowości paulińskiej i w życiu każdego mnicha ukryta jest tajemnica krzyża. „Mądrość krzyża” obrał dla jednoczonych przez siebie pustelników naddunajskich bł. Euzebiusz z Ostrzyhomia, uznawany za założyciela Zakonu Paulinów. Odtąd przypomina ona paulinom o naśladowaniu Chrystusa, bezwarunkowym pójściu za ogołoconym Mistrzem, który jest posłuszny aż do śmierci krzyżowej. A Jasnogórski Wizerunek Maryi Prowadzącej do Chrystusa z bolesnymi rysami na twarzy przypomina, że była Ona pierwszą, która do końca trwała przy Synu.

Pierwotna nazwa wspólnoty paulinów, która w XIII w. powstała na Węgrzech brzmiała „Bracia Świętego Krzyża”. Wyrosła ona w XIII w. z ducha średniowiecznej mistyki krzyża, która streszczała się w pragnieniu św. Bernarda z Clairvaux, aby „Memoria passionis Christi” przeniknęła całą ludzką egzystencję i zmuszała do odpowiedzi życiem na Ukrzyżowaną Miłość. Pierwszy pauliński klasztor na Węgrzech otrzymał znamienny programowy tytuł - św. Krzyża.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję