Reklama

Szanse i pułapki okresu dorastania (1)

Niedziela przemyska 17/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czas młodości jest czasem wielkiego rozdroża. Wszystkie osiągnięcia tego okresu mogą stać się zaczynem dobra lub zła. Dojrzewanie zwiększa możliwości intelektu, rozwija siły twórcze człowieka, a tym samym umożliwia postęp w rozumieniu tego wszystkiego, co dla człowieka ważne. Pozwala na krytyczne i samodzielne ustosunkowanie się do otaczającej rzeczywistości. Jest motorem kształtowania się prawdziwej oceny moralnej i świeżości sądów. Z drugiej strony jednak ten sam zasób możliwości intelektualnych jest pułapką. Zagraża zredukowaniem świata do tego tylko, co racjonalnie da się wyjaśnić i dotknąć.
Rozwój intelektualny na etapie dorastania jest znakomitą pożywką dla manipulatorów. Dojrzały człowiek wie, że nawet święci mieli swoje wady, a i w przestępcach można znaleźć pozytywne cechy. Jest to tzw. tolerancja na niejednoznaczność (tolerancja na szarość), której nie posiada jeszcze młodzież w wieku dorastania. Dla niej świat jest czarny albo biały, godny podziwu albo potępienia. Dlatego tak łatwo zniechęcić młodzież do wartości. Dorastający młody chłopiec lub dziewczyna może zaplątać się w czymś, co nęci blichtrem racjonalizmu, a co nie jest jeszcze dotarciem do głębszej prawdy.
Podobnie jest z uczuciami. Są one ważnymi motywami działania. Bez uczuć nie ma pełni postawy, nie ma więc także pełni miłości, która jest właśnie względnie trwałą postawą do określonego obiektu. W wieku dorastania uczucia są bardzo intensywne i bardzo labilne. I jedno, i drugie stanowi szansę i pułapkę dla rozwoju osobowości. Intensywność uczuć zwielokrotnia siłę motywacji do działania. Pozwalająca na przeżycie skrajnej depresji i skrajnego szczęścia labilność - rozszerza zdolność rozumienia innych ludzi w ich przeróżnych stanach psychicznych, pogłębia wrażliwość i tolerancję na ludzkie przeżycia. Z drugiej jednak strony istnieje zagrożenie oparcia ważnych, niekiedy nieodwracalnych wyborów życiowych na intensywnych, ale szybko przemijających uczuciach. Tak łatwo pomylić uczuciowe przeżycie religijne z prawdziwą wiarą w Boga, fascynację drugim człowiekiem z postawą ofiarnej miłości. Młody z niewielkim doświadczeniem życiowym nie potrafi jeszcze rozróżniać intensywności od trwałości.
Uciążliwa dla wychowawców młodzieńcza przekora jest także wartością. W tym wypowiadanym światu "nie" młody człowiek doświadcza i zaznacza własną odrębność. Staje się autonomiczny w swoich sądach i postępowaniu. W klimacie poczucia bezpieczeństwa, że nikt nie czyha na prawo młodego do bycia sobą, przekora maleje. Jeśli jednak przyznanie się do błędu jest przez innych traktowane jako oczywisty dowód słabości i konieczności pozostawania w uzależnieniu - przekora, która jest jednym z motorów rozwoju, staje się jego wrogiem. Systematycznie tępiona doprowadza do rezygnacji z samodzielnych decyzji, a co za tym idzie, do konformizmu i "bezwoli". Czasem utrwala się w postaci ślepego negatywizmu, który w rozpaczliwej obronie własnej wartości, trzeba czy nie trzeba mówi "nie".
Silnie ujawniająca się w okresie dorastania potrzeba nawiązywania szerszych kontaktów społecznych, ogromna wrażliwość na opinię grupy także ma swoje rozdroże. Możliwość bycia w grupie rówieśniczej jest tak pociągająca, że pozwala łatwiej znosić to, co jest trudne, czasem wręcz przykre, a co nieodłącznie wiąże się z wyjściem poza domowy zapiecek. Uczestnictwo w grupie uczy konieczności liczenia się ze zdaniem innych, pozwala doświadczyć różnorodności postaw. Podobieństwo sytuacji życiowej sprzyja wytwarzaniu się tzw. kontaktów poziomych, w których można się wypowiedzieć pełnią siebie - bez dorastania i zniżania się. W grupie rówieśniczej wrasta się w relację, które będą dominowały w dorosłym życiu. Jednocześnie istnieje niebezpieczeństwo, że za cenę bycia w grupie można stracić własną indywidualność; można tak bardzo chcieć spełnić wszystkie oczekiwania, że aż doprowadzić siebie do bycia nie podmiotem uczestniczącym w tworzeniu wspólnoty, ale przedmiotem pozwalającym sobą manipulować. Tak się dzieje szczególnie wtedy, kiedy ktoś na wcześniejszych etapach życia nie zaznał zaspokojenia głodu miłości i akceptacji (zwłaszcza w rodzinie) i z łatwością grawituje ku każdemu środowisku, które da choćby namiastkę zaspokojenia tego głodu.
Skłonność do filozofowania, pytania o sens wszystkiego, co istnieje, jest jedną z cenniejszych zdobyczy wieku dorastania. Bez stawiania tych pytań człowiek musiałby żyć powierzchownie. Człowiek natomiast musi mieć korzenie i skrzydła. Musi mieć świadomość od kogo pochodzi, dokąd zmierza i jak to powinien robić. Wrażliwość na tego typu problemy jest w pewnym sensie probierzem człowieczeństwa. Bez pytań dlaczego jestem i dokąd zmierzam, człowiek musiałby żyć po prostu bez poczucia sensu. Bez pytań o sposób osiągnięcia ostatecznego celu, o swoje miejsce w świecie - nie byłby w stanie podjąć wysiłku samowychowania, doskonalenia siebie pod względem moralnym. Trzeba jednak pamiętać, że samodzielny wysiłek znalezienia odpowiedzi na te pytania, tak łatwo może się skończyć porażką młodego człowieka. Wielkie zaufanie do rozumu może doprowadzić do przekonania, że to, co mieści się poza szkiełkiem i okiem badacza jest nieważne, a tym samym może sprowadzić na fałszywe drogi rozumowania i spowodować przylgnięcie do fałszywych wartości.
Także ocena siebie wynikająca ze spięcia idealizmu i krytycyzmu zakończyć się może przekonaniem, że nie dorastam, jestem nic nie wart, a co za tym idzie, może doprowadzić do dwojakiego typu wycofania się z rozwoju - do zaprzeczenia prawdziwych wartości, albo do zaprzeczenia sensu własnego istnienia.
To, co dotąd zostało powiedziane, jest zaledwie próbą zasygnalizowania niektórych problemów związanych z okresem dorastania. Problemy te, choć kształtują się w pewne, dość ogólne prawidłowości, zawsze przeżywane są przez konkretne osoby w jedyny i niepowtarzalny sposób. Sytuacje życiowe, a szczególnie jakość kontaktów z osobami, z którymi w jakimś sensie przeżywa się własne życie, może rozwojowi sprzyjać, lub też go blokować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polską racją stanu jest odwołanie von der Leyen

2025-07-09 18:50

[ TEMATY ]

Jadwiga Wiśniewska

Ursula von der Leyen

PAP/EPA/GUILLAUME HORCAJUELO

Ursula von der Leyen

Ursula von der Leyen

Konieczne jest odwołanie von der Leyen, która od sześciu lat kieruje KE w sposób całkowicie oderwany od rzeczywistości, realnych potrzeb obywateli oraz od wartości, na których zbudowano wspólną Europę.

Pod rządami von der Leyen, Komisja Europejska stała się instrumentem interesów radykalnych organizacji pozarządowych i zakładnikiem błędnej ideologii ekologizmu jak i polityki migracyjnej. To właśnie sztandarowe projekty polityczne von der Leyen, takie jak Zielony Ład, Pakt Migracyjny, centralizacja UE czy zawarcie umowy z Mercosur prowadzą do spadku konkurencyjności europejskiej gospodarki, wzrostu kosztów energii, a tym samym ubóstwa energetycznego, upadku europejskiego rolnictwa i zagrożenia bezpieczeństwa. Wbrew wszelkiej logice, projekty te są nie tylko kontynuowane, ale wręcz ich realizacja przyspieszana.
CZYTAJ DALEJ

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w Ghanie

[ TEMATY ]

nominacja

dyplomacja

diecezja kielecka

kolegium.opoka.org

Ks. prałat dr Henryk Jagodziński – prezbiter diecezji kieleckiej, pochodzący z parafii w Małogoszczu, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka, nuncjuszem apostolskim w Ghanie i arcybiskupem tytularnym Limosano. Komunikat Stolicy Apostolskiej ogłoszono 3 maja 2020 r.

Ks. Henryk Mieczysław Jagodziński urodził się 1 stycznia 1969 roku w Małogoszczu k. Kielc. Święcenia prezbiteratu przyjął 3 czerwca 1995 roku z rąk bp. Kazimierza Ryczana. Po dwuletniej pracy jako wikariusz w Busku – Zdroju, od 1997 r. przebywał w Rzymie, gdzie studiował prawo kanoniczne na uniwersytecie Santa Croce, zakończone doktoratem oraz w Szkole Dyplomacji Watykańskiej. Jest doktorem prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Bardo. Katecheci szukali nadziei podczas wakacyjnych rekolekcji

2025-07-09 23:11

[ TEMATY ]

katecheza

Bardo

rekolekcje dla katechetów

Archiwum prywatne

Katecheci podczas wspólnej modlitwy w czasie rekolekcji w Bardzie

Katecheci podczas wspólnej modlitwy w czasie rekolekcji w Bardzie

Gdy niepewność wobec przyszłości katechezy rośnie, a szkolne reformy budzą lęk, rekolekcje w Bardzie dla katechetów diecezji świdnickiej stały się oazą nadziei i przypomnieniem, że wciąż są w Jego rękach.

Rekolekcje u stóp Matki Bożej Strażniczki Wiary Świętej prowadził w dniach od 3 do 5 lipca ks. Radosław Mielczarek ze Świdnicy, który w prosty, a zarazem głęboki sposób ukazywał sens zaufania Bożej Opatrzności – szczególnie w trudnym dziś powołaniu nauczyciela wiary. Rekolekcje odbywały się pod hasłem „W Jego rękach” i dla wielu stały się odpowiedzią na pytania i niepokoje związane z przyszłością katechezy w polskich szkołach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję